معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در زمینه همکاری شرکت مخابرات ایران با سایرFCPها گفت: تا قبل از مصوبه بیت استریم، علی رغم اینکه هیچ یک از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات به نفع مخابرات نبوده، این شرکت با شرکتهای بخش خصوصی همکاری داشته که نتیجه آن واگذاری بیش از ۴ میلیون پورت به مردم بوده است، اما در حال حاضر، مدیریت جدید مخابرات نگاه ویژهای به این مساله دارد و تعامل جامعتری با سایر FCPها خواهد داشت.
داوود زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در پنل «کیفیت اینترنت ایران» که به همت سایت خبری «آیتی ایران» برگزار شد، با بیان این مطلب افزود : در گذشته هیچ قانون برد-بردی برای مخابرات تصویب نشده است. سهم مخابرات بابت ADSL ده درصد است. یک خط تلفن ثابت ۶ هزار تومان برای مخابرات درآمد دارد. در حالی که امروز ۲۱ هزار تومان هزینه نگهداری آن است، چگونه میشود یک همکاری برد-برد داشت و ۶ هزار تومان گرفت و بوق یک خط را نگه داشت؟ اینها نکاتی است که طی سالهای سال مغفول باقی مانده است. با توجه به افزایش هزینههای توسعه تعرفه تغییر پیدا نمیکند و توسعهای اتفاق نمیافتد.
وی در ادامه این نشست بابیان اینکه در بیشتر کشورها رگولاتور مستقل است و با استقلال این بخش قطعا قدرت بیشتری هم خواهد داشت، گفت : گام اول این است که ساختار رگولاتوری را با کمک اهل فن اصلاح کنیم؛ زیرا بسیاری از قوانینی که توسط نهادهای حاکمیتی تصویب میشود، مورد تایید اپراتورها نیست.
زارعیان تصریح کرد: قانون طوری است که همه اختیارات در دست یک نفر است و او برای بخش خصوصی تصمیم گیری میکند. من شخصا هشت کشوری را که در حوزه ارتباطات در ده پانزده سال گذشته و شبیه ایران بودند، بررسی کردم و دیدم که رگولاتور مستقل است و زیر نظر وزارت ارتباطات نیست. از نظر من آسیبها در خصوصی سازی و یا قیمتگذاری است. هر چند ما وزارت ارتباطات را مقصر این وضع را نمیدانیم.
وی که در این پنل در دوبخش مشتریان و کسب و کار سخن میگفت، با اشاره به این نکته که در سالهای قبل از ۹۶ رگولاتور پروانه فروشی کرده است، اظهارداشت : با این کار به جای توسعه زیر ساختها و پیشرفت ارتباطات در کشور، دو سه هزار میلیارد تومان پول این بخش را به خزانه دولت واریزشد.
معاون امور مشتریان با تاکید براینکه موضوع سرمایهگذاری از دیگر بحرانهایی است که در بخش ارتباطی وجود دارد و به توسعه و شبکه ارتباطی آسیب رسانده است، تصریح کرد: از سال 1382 تا امروز وضیعت تعرفهها بحرانی است و در سه سال اخیر در کشور هیچ یک از شرکتها قادر به سرمایهگذاری نیستند. امروز کسی نمیتواند سرمایهگذاری جدی در حوزه اینترنت ثابت انجام دهد.
وی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران علی رغم کمبود سرمایه، گستره وسیعتری از خدمات و سرویسها را درکشور ارایه میدهد، اظهارداشت: این شرکت بدون نگاه تجاری تنها در راستای مسوولیت اجتماعی درتمامی مناطق محروم خدمات ارایه میکند که سایر شرکتهای برایشان مقرون به صرفه نیست این خدمات را ارایه دهند. البته رگولاتوری همیشه یاری رسان مخابرات بوده تا جامعه آسیب کمتری در بخش ارتباطات ببیند.
وی در باره انحصار شرکت مخابرات گفت : در زمان واگذاری این شرکت، رگولاتوری پروانه شرکت مخابرات را تهیه کرد و برای بازیگران این عرصه به مزایده گذاشت و برنده اعلام شد. به نظر من انحصار به آن معنا وجود ندارد. موانع، از نظر حقوقی، قانونی، مقرارت گذاری و تعرفه گذاری وجود دارد که منجر به این دیدگاه شده است. البته مدیریت جدید مصمم است تا برخی از کندیهای گذشته را از میان بردارد .
وی با اشاره به بحث سرقت تجهیزات مخابراتی (سیم، کابل و…) که در سراسر کشور صورت میگیرد افزود: البته شرکتهای خصوصی دیگر نیز در این زمینه زیان میبینند. باید قوانین و برنامههایی برای آموزش جامعه طرح ریزی شود تا فرهنگ سازی انجام گیرد وفرهنگ حاکم بر استفاده نادرست از اینترنت درجامعه اصلاح شود .
گفتنی است در پنل «زیرساخت و سیاستها» که با حضورحسین فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری، حسن شانهساز زاده، بنیانگذار شاتل، محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک و داوود زارعیان،معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، متخصصان بخش خصوصی و مدیران ارشد فنی و تصمیمسازدر این عرصه برگزار شد، علاوه بر مروری بر وضعیت گذشته و فعلی معماری زیرساخت اینترنت ایران، درباره شاخصهای مهم و تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت، درباره بازار اینترنت کشور و چگونگی همکاری مخابرات برای توسعه اینترنت ثابت گفتوگو شد.