اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 14, 2021
10:59 یکشنبه، 26ام بهمنماه 1399
کد خبر: 121048

توسعه هوش مصنوعی در کشور با بهره‌برداری از «ابررایانه سیمرغ»

رئیس پژوهشگاه ICT با بیان اینکه یکی از پروژه‌های کلان و استراتژیک کشور در توسعه هوش مصنوعی، بهره‌برداری از پروژه «ابررایانه سیمرغ» است، گفت: در صورت استفاده از هوش مصنوعی، بهره‌گیری کارامدتر از داده‌های مختلف و ارایه خدمات با کیفیت‌ تر امکانپذیرمی شود.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره عملکرد مرکز هوش مصنوعی که مدتی قبل در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد، اظهار داشت: ابررایانه سیمرغ قرار است زیر ساخت پردازشی مرکز هوش مصنوعی  را تامین کند تا محققین، شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان، با استفاده از آن بتوانند در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ ارائه سرویس را آغاز کنند.  
 «وحید یزدانیان» گفت: مرکز هوش مصنوعی با تاکید وزیر ارتباطات برای بیشتر شدن تعامل با دانشگاه‌ها طراحی و تاسیس شد. از زمان راه‌اندازی این مرکز تا کنون سه تفاهم‌نامه بزرگ با سه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، صنعتی شریف، مبادله کردیم و از ظرفیت این دانشگاه‌ها برای توسعه هوش مصنوعی استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: یکی از پروژه‌های کلان، مهم و استراتژیک کشور که بهره‌برداری از آن توسط مرکز هوش مصنوعی انجام می‌شود، پروژه «ابررایانه سیمرغ» است.
او درباره ضرورت و نیازی که کشور به هوش مصنوعی دارد، خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی نیازمند بهره‌برداری دقیق از داده‌های موجود در کشور است. ما به عنوان شهروند شبانه روز «داده» تولید می‌کنیم. داده ترافیکی، داده درآمدی، داده حمل و نقل و داده سلامت؛ این داده‌ها در کشور انباشته می‌شود و هیچ بهره‌برداری از آن وجود ندارد.
یزدانیان با بیان این‌که تحلیل این داده‌ها و تبدیل‌شان به سرویس یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی است، تاکید کرد: مثلا اگر داده‌های حمل و نقلی برای جاده‌های کشور را پیاده‌سازی و به مدل تبدیل کنیم، می‌توانیم در روزهای مختلف سال که ترافیک وجود دارد پیش‌بینی کنیم که ترافیک از چه ساعتی آغاز می‌شود و تا چه ساعتی پیک ترافیک ادامه دارد. با همین شیوه می‌توان بهترین مسیر را به شهروندان معرفی کرد.  
وی افزود: اگر به صاحبان کسب و کارها اطلاعات دقیقی از  مخاطبان کالا و خدمت‌شان ارائه شود آن‌ها به بهترین شکل می‌توانند بازاریابی کنند و ذائقه مشتری را به دست بیاورند.  
انجام چنین کاری در کشور نیاز به موضوعات دانشی دارد که با توجه به تفاهماتی که پژوهشگاه با مراکز دیگر برقرار کرده و پژوهش‌هایی که طی سال‌های اخیر انجام شده، ما به لحاظ دانشی در کشور وضعیت بسیار خوبی داریم.
 
یزدانیان خاطرنشان کرد: بخش مهم دیگر کار، فرهنگ‌سازی است. این بخش از سوی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی مغفول مانده و هنوز به اهمیت جدی هوش‌مصنوعی پی نبرده‌اند. آشکارسازی کاربردهای هوش مصنوعی یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کنیم.  
وی عنوان کرد:  البته قدم‌هایی در این خصوص برداشته‌ایم و مکاتبات متعددی را با مراکز اجرایی کشور درباره هوش مصنوعی انجام دادیم تا کاربرد هوش مصنوعی را برای آن‌ها تبیین کنیم تا از این طریق استفاده از هوش مصنوعی در کشور بیش از گذشته امکان‌پذیر شود.  
او درباره استقبال دستگاه‌های اجرایی از مرکز هوش مصنوعی تصریح کرد: می‌توان گفت هنوز در این مورد عدم آگاهی و اعتماد وجود دارد. هنوز سرویس‌ها به صورت سنتی ارائه می‌شوند در حالی که اگر از هوش مصنوعی استفاده شود تمامی خدمات موثرتر و با کیفیت‌تر ارائه خواهند شد.
به گفته یزدانیان، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده که به عنوان مشاور می‌تواند در بهره‌برداری از داده‌های موجود همکاری کند.  
موضوع دیگری که در حوزه هوش مصنوعی به آن نیاز داریم «دیتا» است. داده‌های مورد نیاز برای پردازش‌های هوش مصنوعی در کشور ما در دستگاه‌های مختلف موجود است و دستگاه‌ها نیز این داده ها را به سختی در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند.  
وی افزود: با تاکید وزیرارتباطات، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، داده‌های غیر محرمانه مردم را دسته‌بندی می‌کند تا بتوان آن را بدون نام و هویت در اختیار کسانی قرار بدهیم که در زمینه هوش مصنوعی احتیاج به داده دارند.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات تاکید کرد: موضوع دیگر زیر ساخت پردازشی مرکز هوش مصنوعی است که از اوایل سال آینده توسط ابر رایانه سیمرغ تامین می‌شود و محققین، شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از آن استفاده کنند. تا پایان سال زیرساخت‌های مرکز هوش مصنوعی فراهم و در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ ارائه سرویس اماکن‌پذیر می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.