رئیس سازمان فناوری اطلاعات از راهاندازی پویش «ایران ۱۵۰۰» با همکاری استارتآپ «آی قصه» و سازمان فناوری اطلاعات خبر داد.
امیر ناظمی امروز در نشست خبری با اشاره به راهاندازی کمپین «ایران ۱۵۰۰» بیان کرد: میخواهیم به قدرت تخیلمان اجازه دهیم که درباره ایران در سال ۱۵۰۰ فکر کند. شاید باید به آینده بلندمدتتر نگاه کنیم تا بتوانیم در ۱۴۰۰ رفتار درستتری داشته باشیم. احترام گذاشتن به قدرت تخیل و رویاپروری احتیاج دارد که در یک رقابت و همفکری جمعی به موضوع آینده بلندمدت بپردازیم.
وی مطالعات مخلتف درباره ایران نشان میدهد که تمایل ما به آینده کوتاهمدت است و بلندنگری عنصر مفقودشدهای در برنامهریزی و زندگی ماست. شاید بها دادن به این موضوعاتی از این دست و برگزاری این مراسمها به ما کمک کند که آینده بلندمدت را به تصویر بکشیم و بتوانیم بر اساس آن نگاهی که نسبت به آینده بلندمدت داریم، راه امروز را بسازیم. این ایده از طرف دوستان هنرمندی که در اکوسیستم استارتآپی حضور دارند، جرقه زده شد.
در این راه، به همان اندازه که باید به قدرت تخلیمان اجازه بدهیم درباره آینده فکر کند، درباره مدیا و راهی که میخواهیم درباره آینده بلندمدت حرف بزنیم هم آزادی عمل داریم. این فکر میتواند در قالب یک پادکست، نقاشی، طرح گرافیکی یا داستان باشد. همه اینها شاید بتواند به این کمک کند که ما آزادانهتر قدرت تخیل خود را به پرواز درآوریم.
خیالپردازی برای ایران و جهان در سال ۱۵۰۰
در این نشست همچنین پوریا عالمی از موسسان «آی قصه»، با اشاره به فعالیت این استارتآپ اظهار کرد: ما در «آی قصه» به صورت تخصصی برای بچهها داستان تعریف میکنیم. با توجه به اینکه عید نوروز دارد از راه میرسد و موج جدید کرونا هم در راه است و بچهها باید خانه بنشینند، دنبال راهی بودیم تا موضوعی پیدا شود و بچهها و خانوادهها را درگیر کنیم که شاید خروجیهای خوبی هم داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه همه نهادهای خصوصی و غیرخصوصی روی ایران ۱۴۰۰ متمرکز شدند و ایدهپردازی میکنند، به این فکر کنیم که ۱۰۰ سال بعد چه اتفاقی میافتد، با توجه به اینکه الان همه چیز دارد هوشمند و دیجیتالی میشود، آیا میتوان به خیالات جدیدی دست پیدا کرد. ببینیم که خانوادهها و بچهها چه چیزی تولید و آن را برای ما ارسال میکنند. اصل مسابقه همین است. خیالپردازی و تصور کردن ایران و جهان در سال ۱۵۰۰.
این نویسنده با بیان اینکه این مسابقه سه بخش دارد، توضیح داد: بخش اول با هدف قرار دادن آدمهای حرفهایتر که میتوانند در حوزههای خودشان پادکست یا ویدیو، تولید کنند، کارتون یا کاریکاتور بکشند و متن به صورت کلی که میتوانند آن را تبدیل به داستان یا گزارش کنند، شاید حتی نتوانند ایده را تبدیل به قالب ادبی کرده و فقط آن را در یک قطعه ارسال کنند. محدودیتی در این زمینه نداریم، چون این مسابقه ایدهمحور است.
عالمی ادامه داد: بخش بعدی ویژه کودکان است که میتوانند در حوزه نقاشی و فایل صوتی یا پادکست شرکت کنند. بخش سوم هم بخش ویژه است که هر اثر خلاقی خارج از پادکست، کاریکاتور و متن توصیف شود را بهصورت جداگانه داوری کنیم. اهمیت بخش ویژه ابتدا روی ایده است و بعد اجرا، ممکن است این ایده به صورت معماری یا حجم و در هر قالبی که فکر میکند، اجرا شود و محدودیتی ندارد، درواقع رقابت روی ایدهها و اجرای آنهاست.
وی درباره سه روش شرکت در مسابقه نیز توضیح داد: شرکتکنندگان میتوانند این آثار را در سایت ir1500.ir بارگذاری کنند. راه دوم اینکه با هشتگ ایران ۱۵۰۰ به فارسی و انگلیسی در فضای اینترنتی و شبکههای اجتماعی شرکت کنند. روش سوم که با شرکت پست هم هماهنگ شده این است که شرکتکنندگان نقاشیها و آثارشان را در پاکات پستی بگذارند و روی آن بنویسند برسد به ایران ۱۵۰۰ و این پاکات به دست دبیرخانه جشنواره میرسد.