اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 4, 2021
12:30 پنجشنبه، 14ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121717

تاکید دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور به اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه ها

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: باید مباحث جدی بعد از فروکش کردن تب اولیه توسعه فضای مجازی که باعث توده ای و شبکه ای شدن حوزه رسانه ای در این فضا شده است، مورد توجه قرار گیرد.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در همایش ملی جامعه،تعلیم و تربیت در دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه ها افزود: مباحث تربیتی، روانشناسی، امور اجتماعی و اقتصادی و بحث های چندرشته ای، میان رشته ای و فرا رشته ای از مهمترین مباحثی است که باید در دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد که امید است نظام دانشگاهی کشور با پرداختن به این مباحث خلاء ایجاد شده را برطرف کند.
وی اعلام کرد: در حوزه روانشناسی و تربیتی مباحث بسیار مهمی همچون پدیده «خود» مطرح است که به بازنمایی خود و نمایش ماندگار، گستردگی و توسعه خود در صفحه نمایش می پردازد که این خود دیجیتالی با نوعی خودشیفتگی همراه است.
 
فیروزآبادی تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت نیز فراتر از مباحث آموزش تعاملی که در اوایل سال های 2000 مطرح بود امروز با مباحث کلاس های درس سکویی (platform) مواجهیم که به فردیت گرایی حوزه آموزشی تاکید دارد. افراد در حقیقت به صورت انفرادی به طراحی آموزش و یادگیری می پردازند و در نهایت در کنار مزیت فضای مجازی که شخصی سازی اطلاعات بر روی سکوهاست این نگرانی ایجاد می شود که ما شاهد نوعی فرا فردیت گرایی در نظام آموزشی باشیم.
وی اظهار داشت: نظام های آموزشی کلاسیک مبتنی بر حضور و رقابت بودند اما امروز اشکال جدیدی ایجاد شده که درحوزه اجتماعی مباحث جدی و عمیقی مطرح می کند. در واقع بر روی نظام های سکویی رسانه های اجتماعی شاهد شکل گیری حباب هستیم که این حباب ها بحث قطبی شدن اجتماعی و عواقب سیاسی و اجتماعی را در همه کشورها در پی دارد. همچنین شخصی سازی اطلاعات در این گونه سکوها می تواند انسان ها را به اهداف اقتصادی، تبلیغاتی و رسانه ای برای سوء استفاده های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل کند.
فیروزآبادی در خصوص مزایای شکل گیری این فضا در حوزه دانشگاه گفت: مزیت این فضا خود آموزی است که براساس آن افراد می توانند هم معلم و آموزگار و هم دانشجو باشند. در واقع در نظام شبکه ای کاربران هم رسانه و هم خبرنگار هستند که از آن تعبیر به کاربران محتوا ساز (user generated content) می شود یعنی کاربران می توانند در کنار تولید محتوا، رسانه با پوشش جهانی، گستردگی و ماندگاری دیجیتالی نیز باشند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به مباحث اقتصادی فضای مجازی افزود: با توسعه فضای مجازی و توسعه فعالیت کاربران، افراد می توانند همزمان بنگاه، موسسه آموزشی و رسانه باشند و این بدان معناست که هویت های حقوقی متکثر با کارکردهای متنوع در حال شکل گیری است که با ظهور اقتصاد سکویی ، خدماتی ، اشتراکی و اقتصاد گیگ دنیا با ابزارهای پولی و مالی و قراردادهای هوشمند متکثر مواجه خواهد شد.
وی با بیان این که این تحولات سریع و تکثرها می تواند تلاطم ها و بحران هایی را سبب شود، تاکید کرد: هر گونه تحول تاریخی همراه با تلاطم های اجتماعی و اقتصادی بوده که این دوره نیز اینچنین خواهد بود بنابراین باید مباحث بسیار مهمی همچون رمز ارزها، توکن ها، فین تک ها و سایر مواردی نو در این حوزه با پوشش جهانی که بحث عاملیت شهروندان را در بر می گیرد مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: با بروز مسائل چند رشته ای باید تجزیه و تحلیل میان رشته ای و آینده نگری فرارشته ای صورت گیرد. در واقع فناوری ها و دانش با تاسی از توسعه فضای مجازی اجتماعی پایه هستند بنابراین بحث هایی وجود دارد که دانش برساخت اجتماعی است و بر آمده از این است که ما در فضایی اجتماعی شده شاهد ظهور و بروز دانش ویژه این عصر هستیم و همانطور که دانشگاه در کنار آموزش به تحقیقات و سپس کسب و کار پرداخت امروز باید در کنار اینها به ظهور و بروز دانش های جدید مبتنی بر چند رشتگی توجه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.