رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در جلسه با اعضای اکوسیستم نوآوری استان فارس با تاکید بر اینکه ارزیابی صحیح از قابلیت ها، اولین گام حرکت به سمت توسعه است، گفت: مطالعه تاریخچه برنامه ریزی آمایشی در کشور نشان می دهد که شیراز از گذشته به عنوان مرکز IT و ICT در کشور شناخته می شود و آمایش گران دلیل این موضوع را فرهنگ موجود در شیراز برشمرده اند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به طرح "ستیران" که از نخستین آمایش های انجام شده در کشور است، گفت: بر اساس این طرح با توجه به ویژگی های مختلف کشور، اولویت هایی برای هر منطقه از کشور در نظر گرفته شد و شیراز به عنوان یکی از مراکز اصلی در حوزه IT و ICT نامیده شد و بر اساس آن مراکزی مانند کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) و صاشیراز شکل گرفت.
وی با طرح این سوال که چرا این انتخاب صورت گرفت و چرا شیراز به عنوان مرکز فناوری شناخته شد، افزود: ورود به حوزههای نو نیازمند چارچوب نو است و برآورد کسانی که آن طرح آمایشی را انجام دادند این بوده است که شیراز و فرهنگی که در این دیار وجود دارد، بیش از هر مولفه دیگری پذیرنده افکار نو است.
ناظمی گفت: توسعه فناوری شاید به منابع متعددی مانند منابع مالی و زیرساخت های فناورانه نیاز داشته باشد ولی چیزی که گاهی از آن غفلت می شود، فرهنگ متداول و چارچوب های فکری یک منطقه جغرافیایی است و فقط ابزارهای توسعه برای توسعه کافی نیست و فرهنگ توسعه و خوشامدگو به فناوری باید از قبل وجود داشته باشد.
وی افزود: گاها" مشاهده می کنیم شرکت های زیادی در پارک های علم و فناوری داریم که سال های زیادی در پارک ها حضور دارند و هیچ وقت نه آنچنان شرکت بزرگی شدند و نه ورشکسته شدند و این در حالی است که دوره های شتابدهی در کشورهای بزرگ کوتاه مدت تعریف می شود و اگر مثلاً طی یک سال موفقیتی حاصل نشد آن ایده رها و ایده دیگری دنبال می شود و آن یک سال به عنوان زمانی برای آزمون آن ایده در نظر گرفته می شود.
معاون وزیر ارتباطات گفت: نرخ شکست برای حوزه های فناوری بالا است و ۹۰ درصد از این شرکت ها شکست خورده و فقط ۱۰ درصد توسعه می یابند و خیلی اوقات این شرکت ها فکر می کنند فقط اگر جزو این ۱۰ درصد حداقلی باشند موفق می شوند و همین دغدغه ذهنی باعث میشود که انسان، منتقد به وضع موجود و امکانات شود و بعد از مدتی نیز تبدیل به معترض شود، نه شخصی که برای پیروزی می جنگد.
ناظمی گفت: نگاه به کشورهایی که الگوهای موفق توسعه داشته اند، نشان می دهد در این کشورها، تعداد زیادی از دانشگاهیان ترک تحصیل می کنند اما برخی از همین افراد تبدیل به یکی از نوابغ در همان حوزه هایی می شوند که در آن موفق نبوده اند و این نشان می دهد این ۹۰ درصدی که از آن نام بردیم عملاً شکست خورده نبوده اند و آن فرد یا استارت آپ به دلیل نگاه متفاوتی که به این موضوعات در کشورهای توسعه یافته وجود دارد، در مسیر توسعه بعد از مدتی ممکن است تبدیل به شرکت های موفقی شوند که حتی ایده یا محصول خود را به شرکت های بزرگتر می فروشند و یا زیرمجموعه آن شرکت بزرگتر و حتی چند سال بعد از مدیران آن شرکت می شوند.
معاون وزیر ارتباطات با طرح این سوال که چرا این نگاه در ایران وجود ندارد، تصریح کرد: به نظر میرسد که تعریف ما از شکست اشتباه است و ما وقتی رویای اشتباهی می فروشیم و بر آن اصرار می ورزیم این موضوع ناشی از نگاه اشتباه ما به نوآوری است و الزاماً این رویاپردازی ریشه های درستی در تئوری های نوآوری ندارد و نباید در این بخش وقت و سرمایه خود را هدر دهیم.
ناظمی در خصوص حرکت و استراتژی وزارت ارتباطات در حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال گفت: اگر به پنج سال قبل برگردیم، در سال 94 تعداد پورت های 3G/4G در کشور صفر بود و دسترسی اینترنت پرسرعت ثابت در روستاها زیر 10 درصد بود، بنابراین در ابتدا نیاز بود موجی در کشور ایجاد شود و در این شرایط کیفیت را فدای کمیت کردیم و سعی شد اینترنت حتی با کیفیت کمتر در اختیار همه قرار بگیرد تا ابتدا تعداد زیادی ایده شکل بگیرد و در ادامه همین ایده ها توسط شرکت ها تبدیل شدند به لوکوموتیوی تا این حرکت سرعت گرفته و بواسطه آن اقتصاد دیجیتال شکل بگیرد.
وی افزود: چهار سال پیش سهم اقتصاد دیجیتال در GDP کشور به دو درصد می رسید و در حال حاضر به 6.5 درصد رسیده است و هم اکنون شرکت های بزرگی مانند اسنپ، تپسی، نماوا، کافه بازار، دیجی کالا و شرکت های بزرگ دیگر در کشور ایجاد شده اند که اگر این مدل پیاده سازی نمی شد این مهم امکان پذیر نبود ولی الان پس از گذر موفق از این مرحله، کیفیت و توسعه جامعه استارت آپی را لازمه توسعه می دانیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: برای توسعه جامعه استارت آپی باید پنج مرحله را درنظر گرفت و در گام نخست باید فرهنگ لازم در کشور ایجاد می شد که در این خصوص حتی فراتر از انتظارات، موفقیت حاصل شد و گام دوم ما نیاز داشتیم به داستان های موفقیتی، تا بتوانیم معنای استارت آپ را در ذهن مخاطب بگنجانیم و نخستین بار سال 97 بود که سازمان امور مالیاتی پذیرفت چیزی به نام پلتفرم وجود دارد و درآمد شرکت هایی مثل اسنپ و تپسی به حساب راننده منظور می شود و جزو درآمد شرکت نمی باشد.
وی افزود: در گام سوم نیاز بود نهاد ایجاد کنیم مثل شتابدهنده ها و یا تخصیص کدپستی به ازای میز که در گذشته نداشتیم و در کشور صورت گرفت و در مرحله چهارم مجبور شدیم نهادهای تامین مالی ایجاد کنیم.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: چهار سال پیش در کشور چیزی به نام صندوق ریسک پذیر یا VC به رسمیت شناخته نمی شد و امروز حداقل دو نوع VC در بورس به رسمیت شناخته می شود و هم اینکه صندوق های پژوهش و فناوری مصوبه دولت و کارگروه ویژه دارد و در حال حاضر حدود 50 صندوق پژوهش و فناوری در کشور داریم.
ناظمی مرحله پنجم را بین المللی شدن عنوان کرد و گفت: مدل نوآورانه و مقیاس پذیری کسب و کار دو ویژگی استارت آپ است و بر اساس این دو ویژگی، ورود به بازارهای جهانی تنها راه دوام اکوسیستم استارت آپی است و بدون آن، اکوسیستم استارت آپی بیش از این رشد نمی کند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه از نمایشگاه دستاوردهای واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان در محل پارک علم و فناوری استان بازدید کرد و شرایط برخورداری از طرح های حمایتی سازمان فناوری اطلاعات ایران از جمله طرح بوم واره، طرح بوم سرمایه و وام وجوه اداره شده را برای این تیم ها تشریح کرد.
ناظمی در بخش دوم سفر خود با حضور در کارخانه نوآوری شیراز و بازدید از تمامی غرفه های این کارخانه و تشریح شرایط حمایتی سازمان فناوری اطلاعات ایران از کسب و کارهای نوآورانه، در پنل گفتمان استارت آپی کسب و کارهای شیرازی که با حضور جمع موفقی از کسب و کارهای برتر استان در این حوزه برگزار شد، شرکت کرد.
گفتنی است حضور در پنل تخصصی بررسی نقش بانوان در آینده اکوسیستم استارت آپی، آخرین برنامه سفر معاون وزیر ارتباطات به استان فارس بود که با شرکت جمعی از کارآفرینان برتر زن استان و همچنین شهره ناصری معاون سیاست گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران و مشکات اسدی مشاور رئیس سازمان در حوزه توانمندسازی اجتماعی برگزار شد.