دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: هرگونه تحول تاریخی با تلاطمهای اجتماعی و اقتصادی همراه بوده بنابراین باید مباحث بسیار مهمی همچون رمز ارزها، توکنها، فین تکها و سایر مواردی نو در این حوزه با پوشش جهانی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی روز پنجشنبه در همایش ملی جامعه، تعلیم و تربیت که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد به اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاهها و توجه به تحولات حوزه فناوری اشاره کرد.
«سید ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در این همایش گفت: مباحث تربیتی، روانشناسی، امور اجتماعی و اقتصادی و بحثهای چندرشتهای، میان رشتهای و فرا رشتهای از مهمترین مباحثی است که باید در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد که امید است نظام دانشگاهی کشور با پرداختن به این مباحث خلاء ایجاد شده را برطرف کند.
وی اعلام کرد: در حوزه روانشناسی و تربیتی مباحث بسیار مهمی همچون پدیده «خود» مطرح است که به بازنمایی خود و نمایش ماندگار، گستردگی و توسعه خود در صفحه نمایش میپردازد که این خود دیجیتالی با نوعی خودشیفتگی همراه است.
فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در حوزه تعلیم و تربیت نیز فراتر از مباحث آموزش تعاملی که در اوایل سالهای ۲۰۰۰ مطرح بود امروز با مباحث کلاسهای درس سکویی (platform) مواجهیم که به فردیتگرایی حوزه آموزشی تاکید دارد. افراد در حقیقت به صورت انفرادی به طراحی آموزش و یادگیری میپردازند و در نهایت در کنار مزیت فضای مجازی که شخصیسازی اطلاعات بر روی سکوهاست این نگرانی ایجاد میشود که ما شاهد نوعی فرا فردیتگرایی در نظام آموزشی باشیم.
وی اظهار داشت: نظامهای آموزشی کلاسیک مبتنی بر حضور و رقابت بودند اما امروز اشکال جدیدی ایجاد شده که درحوزه اجتماعی مباحث جدی و عمیقی مطرح میکند. در واقع بر روی نظامهای سکویی، رسانه@های اجتماعی شاهد شکلگیری حباب هستیم که این حبابها بحث قطبی شدن اجتماعی و عواقب سیاسی و اجتماعی را در همه کشورها در پی دارد. همچنین شخصی سازی اطلاعات در این گونه سکوها میتواند انسان ها را به اهداف اقتصادی، تبلیغاتی و رسانه ای برای سوء استفاده های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل کند.
فیروزآبادی در خصوص مزایای شکل گیری این فضا در حوزه دانشگاه گفت: مزیت شکل گرفتن فضا خودآموزی در دانشگاهها باعث میشود افراد در عین حال هم معلم و آموزگار و هم دانشجو باشند. در واقع در نظام شبکهای کاربران هم رسانه و هم خبرنگار هستند که از آن به کاربران محتوا ساز(user generated content)تعبیر میشود یعنی کاربران میتوانند در کنار تولید محتوا، رسانه با پوشش جهانی، گستردگی و ماندگاری دیجیتالی نیز باشند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به مباحث اقتصادی فضای مجازی افزود: با توسعه فضای مجازی و توسعه فعالیت کاربران، افراد میتوانند همزمان بنگاه، موسسه آموزشی و رسانه باشند و این بدان معناست که هویتهای حقوقی متکثر با کارکردهای متنوع در حال شکلگیری است که با ظهور اقتصاد سکویی، خدماتی و اشتراکی و گیگ دنیا با ابزارهای پولی و مالی و قراردادهای هوشمند بسیاری مواجه خواهد شد.
فیروزآبادی با اعتقاد بر این که این تحولات سریع و تکثرها میتواند باعث بروز تلاطمها و بحرانهایی شود، افزود: هر گونه تحول تاریخی با تلاطمهای اجتماعی و اقتصادی همراه بوده که این دوره نیز اینچنین خواهد بود بنابراین باید مباحث بسیار مهمی همچون رمز ارزها، توکنها، فین تکها و سایر مواردی نو در این حوزه با پوشش جهانی مورد توجه قرار گیرد.