دنیای امروز با مهارتهای دیجیتال گره خورده و همه مردم جهان مجبورند برای ارتباط گرفتن با دیگران از حداقل این مهارتها برخوردار باشند. این موضوع در حوزه اشتغال نمود بیشتری دارد چراکه در سالهای آینده که بحث حضور روباتها و… در دنیای شغلی انسانها به طور جدی مطرح است، تنها کارگرانی میتوانند اشتغال مناسبی داشته باشند که مهارتهای دیجیتال خود را تا سطح قابل قبولی ارتقا دهند. این موضوع در آسیا – اقیانوسیه که کشورهایی همچون سنگاپور و کره جنوبی را با ظرفیت بالای فناوریهای هوشمند و روبه رشد در خود جای داده، از اهمیت بیشتری برخوردار است به گونهای که تخمین زده میشود تا سال 2025 حدود 819 میلیون نفر در این منطقه در شغلهایی مرتبط با مهارتهای دیجیتال فعالیت خواهند داشت درحالی که این رقم اکنون 149میلیون نفر است.
یک گزارش تحقیقی جامع
در دنیای دیجیتال امروز دسترسی به آموزش مهارتهای تکنیکی به منظور حمایت از توسعه اقتصادی کشورهای مختلف جهان از اهمیت ویژهای برخوردار است که این موضوع در تازهترین گزارش تحقیقی درباره منطقه آسیا اقیانوسیه به وضوح دیده میشود.
سرویس وب آمازون(AWS) درتازهترین گزارش خود با عنوان «پتانسیل دیجیتال آسیا- اقیانوسیه: نیازهای دیجیتالی مهارت و رویکردهای سیاست» که با همکاری کمپانی مشاوره و استراتژیهای اقتصادی AlphaBeta ارائه داده، به آنالیز و تحلیل میزان مهارتهای دیجیتالی امروز کارگران این منطقه و همچنین مهارتهای دیجیتالی که این افراد باید در 5 سال آینده به آن مجهز باشند تا با کمترین میزان مشکل مواجه شوند، پرداخته است.
در این گزارش، شش کشور آسیا- اقیانوسیه(APAC) ازجمله سنگاپور، استرالیا، هند، اندونزی، ژاپن و کره جنوبی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. همچنین باید گفت که در این گزارش، آنالیزها در سه بخش انجام شده است که نخستین مورد آن، ارزیابی میزان استفاده از مهارتهای دیجیتالی مختلف در حوزه اشتغال در سال 2020 برای کشورهای مورد بررسی است. شناسایی نیازهای احتمالی مهارت دیجیتال طی پنج سال آینده نیز بخشی دیگر از این تحقیق را شامل میشود و سومین بخش این گزارش نیز بر ارائه توصیههای توسعه مهارتهای نیروی کار به سیاستگذاران در این منطقه اختصاص دارد تا بتوانند مهارتهای مورد نیاز نیروی کار در 5 سال آینده را تأمین کنند.این گزارش همچنین سطح مهارتها و شکافهای موجود در هر یک از شش کشور را از نظر میزان مهارت دیجیتال کارگران امروزی مشخص میکند.
این گزارش چهار نوع کارگر را مشخص میکند که تا سال 2025 نیاز به کسب مهارتهای دیجیتالی جدید دارند: کارگران ماهر دیجیتالی، کارگران غیردیجیتالی فعلی، نیروی کار آینده (دانشجویان امروز) و افرادی که بیکار هستند یا به طور غیرارادی از نیروی کار کنار گذاشته میشوند.
یافتهها نشان داد که کارگران ماهر دیجیتالی به افزایش مهارتهای خود طی 5 سال آینده نیاز دارند، کارگران ماهر غیردیجیتالی هم برای یادگیری در نقش خود یا دستیابی به مشاغل بهتر باید مهارتهای دیجیتال و دانشآموزان برای بهبود اشتغال خود باید مهارتهای مورد نیاز را بیاموزند و افراد بیکار نیز برای دستیابی به مشاغل، مجبور به یادگیری مهارتهای دیجیتالی هستند.
819 میلیون کارگر دارای مهارت دیجیتال در 2025
نتایج گزارش AWS نشان میدهد برای همگام شدن با تغییرات تکنولوژیکی، تعداد کارگرانی که مهارتهای دیجیتالی در این کشورها دارند بیش از 5 برابر افزایش مییابد و از 149 میلیون کارگر امروز به 819 میلیون کارگر در سال 2025 افزایش مییابد (البته برخی هم این رقم را بین 666 تا 819میلیون کارگر عنوان کردهاند). برای دستیابی به این سطح مهارت، به طور متوسط هر کارگر در شش کشور بررسی شده، باید تا سال 2025 هفت مهارت دیجیتال جدید کسب کند تا بتواند خود را با تکنولوژیهای نوظهور تطابق دهد و در بازار کار آینده جایی برای خود دست و پا کند. به این ترتیب در مجموع میتوان گفت کارگران این منطقه طی 5 سال آینده به 5.7 میلیارد آموزش مهارت دیجیتال نیاز دارند.
همچنین باید گفت طبق این گزارش، استرالیا امروزه از بالاترین نسبت کارگرانی برخوردار است که به مهارتهای دیجیتالی مجهز هستند و این رقم به 64 درصد میرسد. پس از آن، سنگاپور با 63 درصد و کره جنوبی با 62 درصد قرار دارند. ژاپن هم با 58 درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته است درحالی که این رقم برای اندونزی 19 درصد و برای هند هم تنها 12 درصد است.
تقاضاهای متفاوت در بازار آسیا -اقیانوسیه
این گزارش نشان میدهد که امروزه بیشتر سازمانها با کمبود شدید مهارت در علم دادهها(DATA)، فضاهای ابری و امنیت سایبری مواجه هستند و این موارد، چالشهای اصلی آنها محسوب میشود و باید برای بهبود این موضوعهای اساسی تلاش کرد.
همچنین این گزارش حاکی است که وضعیت هر یک از کشورهای منطقه از نظر سطح و میزان مهارت متفاوت است اما مهارت محاسبات ابری را میتوان از جمله مهارتهای دیجیتال رایج در هر کشوری عنوان کرد. این مطالعه همچنین نشان داد که 48 درصد از کارگران دیجیتال در این شش کشور که امروزه از مهارتهای ابری استفاده نمیکنند، معتقدند یادگیری مهارتهای ابری برای انجام مشاغل خود تا سال 2025 الزامی است.
این گزارش بر لزوم پذیرش فزاینده مهارتهای مربوط به دیتا و فضاهای ابری در منطقه تأکید کرده و یادآور شده است که میزان تقاضا برای مهارتهای دیجیتال در بازارهای مختلف با یکدیگر متفاوت خواهد بود بهعنوان مثال در کره جنوبی و اندونزی بیشترین تقاضا برای مهارتهای تولید محتوای دیجیتالی پیشرفته همچون ایجاد محتواهای دیجیتال شخصیسازی شده از جمله اپلیکیشنهای وب ست.
در مقابل، در ژاپن انتظار میرود بیشترین رشد به مهارتهای ابری پیشرفته مربوط باشد و طبق نتایج این گزارش، شاهد مهاجرت اطلاعات و دیتای تعداد زیادی از سازمانها به فضاهای ابری هستیم به همین دلیل هم طراحی و معماری ابری بسیار در این کشور مورد توجه قرار گرفته است.
از سوی دیگر کارگران دیجیتال فعلی باید بر آموزش مهارتهای پیشرفته رایانش ابری و همچنین مهارتهای داده پیشرفته تمرکز کنند. این مهارتها شامل امنیت سایبری، هوش مصنوعی(AI) و یادگیری ماشینی (ML) است و انتظار میرود تعداد کارگرانی که به این مهارتها نیاز دارند سه برابر شود.
برنامههای آموزشی AWS
AWS همچنین در این گزارش یادآور شده است که تلاش دارد تا با آموزشهای رایگان و آنلاین به بهبود و افزایش مهارتهای دیجیتال کارگران در منطقه آسیا –اقیانوسیه و سایر نقاط جهان کمک کند. در واقع آمازون میخواهد شکاف مهارتهای دیجیتال با برنامههای آموزشی برای بیشترین تقاضای مهارتهای رایانش ابری پر شود. طبق این گزارش، سرویس ابری آمازون تا به امروز بیش از 500 دوره آنلاین رایگان و درخواستی را به زبانهای مختلف انگلیسی، اندونزیایی، ژاپنی و کرهای ارائه داده و طی کارگاههای آموزشی تعاملی و جلسات آموزش روزانه مجازی، گواهینامهAWS برای کارگران شرکت کننده در این کلاسهای آموزشی صادر کرده است.
AWS همچنین دورههای آموزشی حضوری را توسط مربیان معتبر این سرویس برگزار کرده تا برای کارگران علاقهمند به افزایش سطح مهارتهای دیجیتال یا سازمان هایی که مایل به افزایش تعداد کارکنان توانمند در زمینه مهارتهای دیجیتال هستند، کمک کند. این دورههای بنیادی، متوسط و پیشرفته یک تا پنج روزه طیف وسیعی از موضوعات مانند معماری ابر، امنیت سایبری و تجزیه و تحلیل دادهها را پوشش میدهد. علاوه بر این، شرکت کنندگان در این کلاسها میتوانند از این طریق به مسیرهای شغلی مورد تقاضای خود ازجمله مهندسی سیستمهای ابری، متخصص امنیت سایبری، دانشمند یادگیری ماشینی و دانشمند داده و… دسترسی پیدا کنند.