دو سال از تولد دیجیپی اپلیکیشن پرداخت نمیگذرد؛ اما این پرداختیار در یک سال گذشته بیش از یک میلیون بار نصب، بیش از پنج میلیون و صدهزار تراکنش در کیف پول آن ثبت و بیش از بیست میلیارد ریال توسط این اپلیکیشن پرداخت و به کاربرانش در قالب «بککش» یا بازپرداخت بخشی از وجه پرداخت شده به کاربر، برگردانده شده است.
از زمانی که دیجیپی بهعنوان «بازوی فناوری مالی» خدمات پرداخت اعتباری و خدمات پرداخت و کیف پول در دیجیکالا کارش را آغاز کرده دو سال میگذرد. نیمی از عمر فعالیت این شرکت دانش بنیان به روزگار کرونایی بازمیگردد، روزهایی که سفارشها و خریدهای آنلاین بیش از پیش جای روشهای سنتی را گرفتند و وضعیت ناشی از شیوع ویروس چینی، انگلیسی و … زندگی روزمره را بیش از قبل به بستر مجازی و خدمات آنلاین برد. چنین شرایطی به طبع شرایط رشد را برای پلتفرمهای آنلاین به ویژه بسترهای عمومی پرداخت فراهم کرده است.
حالا دیجیپی در گزارشی سالانه که به بازه زمانی نخستین روز دیماه ۹۸ تا پایان آذرماه ۹۹ برمیگردد، به ارائه آمار این استارتآپ در بخشهای پلتفرم خدمات، خدمات پرداخت اعتباری، خدمات پرداخت و کیف پول و همچنین پشتیبانی کاربران و عملیات احراز هویت خود پرداخته و در حالی که در پله ۹۹ میانگین رتبه الکسای ایران ایستاده، از نصب بیش از یک میلیونباری اپلیکیشن خود که با رشد حدودا ۹۸ درصدی همراه بوده، خبر داده است.
از پرداخت عوارض چندصد میلیونی تا دومیلیارد بازپرداخت به کاربران
تعداد کل نصب فعال اپلیکیشن دیجیپی
براساس این گزارش، از آغاز زمستان سال گذشته تا پایان پاییز سال جاری، سوپراپلیکیشن دیجیپی که دربرگیرنده ۱۶ مینیاپلیکیشن (شامل: شارژ، پرداخت قبض، خرید اقساطی، کارت به کارت، بسته اینترنت، عوارض جادهای، جریمه خودرو، طرح ترافیک، اعتبارسنجی، خیریه، شارژ کیف پول فیلم و سریال، بیمه، تاکسی) بیش از یکمیلیون بار به صورت فعال نصب شده که این میزان رشدی ۹۸/۷ درصدی را در این بخش برای این پرداختیار به ارمغان آورده است. علاوهبر این، میانگین نسبت کاربران فعال روزانه (DAU) به کاربران فعال ماهانه (MAU) دیجیپی ۲۱ درصد و با رشدی ۱۷۹/۶ درصدی همراه بوده است.
همچنین نمودار الگوی استفاده کاربران از این سوپراپلیکیشن در ساعتهای مختلف روزهای هفته نشان میدهد که اغلب کاربران پس از حوالی ساعتهای ۸ یا ۹ صبح از این اپ استفاده میکنند؛ هرچند که میزان پیک مراجعه در روزهای مختلف هفته هم متفاوت است؛ برای مثال این اپلیکیشن در حوالی ساعت ۱۶ روزهای شنبه تا پنجشنبه شلوغترین ساعت کاری خود را سپری میکند اما در روز جمعه (احتمالا بنا به تعطیلی اغلب مشاغل) چنین موردی مشاهده نمیشود. این درحالیست که از حوالی ساعت دو بامداد تا هفت صبح اغلب روزهای هفته مراجعه کمتری به این اپ پرداخت شده است.
مردان بیشتر از زنان از دیجیپی استفاده میکنند.
طبق این گزارش مردان بیشتر از زنان از دیجیپی استفاده میکنند؛ ۲۲/۸ درصد کاربران سوپراپلیکیشن دیجیپی را زنان و ۷۷/۲ درصد آن را مردان تشکیل دادهاند. این درحالیاست که براساس نمودار بالا از سن کاربران، بیشترین کسانی که از این اپ استفاده میکنند افراد ۲۵ تا ۳۴ سال هستند. این گروه سنی حدود ۴۰ درصد از کاربران را به خود اختصاص میدهند. طبق این گزارش با افزایش سن میزان استفاده از دیجیپی نیز کاهش یافته است به گونهای که از سن ۵۵ به بالا به کمترین میزان میرسد.
پرداخت جریمه خودرو یکی از مینیاپهای دیجیپی است. بررسیهای انجام شده توسط این شرکت در سال ۲۰۲۰ نشان میدهد که یک کاربر از طریق این اپلیکیشن پرداخت، جریمهای ۵۴ میلیون و ۵۵۰ ریالی که گفته میشود معادل ۹ ماه جریمه یک خودرو به دلیل نبستن کمربند ایمنی در مسیر تهران-شمال بوده است و کاربری دیگر عوارضی ۳۳۰ میلیون ریالی خود که معادل پرداخت عوارض جادهای ۵ هزار و ۵۰۰ خودرو در عوارضی تهران – پردیس است را پرداخت کرده، که این ارقام به ترتیب عنوان «بیشترین مبلغ پرداخت خلافی وسیله نقلیه» و «بیشترین مبلغ بدهی عوارض جادهای» در دیجیپی را به خود اختصاص داده است.
فروش بیش از ۲۷۰هزار کالا به صورت قسطی
اما پرداخت در دیجیپی تنها مختص به خریدهایی که به صورت نقد صورت میگیرند، نیست. این پرداختیار به عنوان واسطهای میان خود و مجموعه مادرش یعنی دیجیکالا، امکان خرید اقساطی را نیز به کاربرانش داده است.
اگر از برخی انتقادات موجود از سوی کاربران مبنی بر میزان بالای سود دریافتی از سوی دیجیپی در این بخش بگذریم، بر اساس گزارش منتشر شده توسط این شرکت در بازه زمانی سال میلادی گذشته صفحه خرید اقساطی این شرکت دانشبنیان یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۴۲۹ بازدیدکننده یکتا داشته است. این درحالی است که از میان ۴۲۲ هزار و ۱۵۹ کاربر ثبتنام کرده، ۲۹ هزار و ۱۰۰ کاربر اعتبار دریافت کردهاند که مبلغ کل این اعتبار برای خرید بیش از ۲۷۰هزار کالا ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده است. بنا بر اعلام دیجیپی، به زودی فروشگاههای دیگری (علاوهبر دیجیکالا) به این بستر اضافه خواهند شد.
آماری از کیف پول و درگاه پرداخت
بخش دیگری از آمار ارائه شده به کیف پول کاربران دیجیپی اشاره میکند، کیف پولی که مشتریان میتوانند آن را برای استفاده از خدمات کسبوکارها شارژ کنند؛ کسبوکارها هم میتوانند با APIهای این کیف پول، امکان شارژ آن را از طریق حساب کاربری مشتری در سایت یا نرمافزارشان فراهم کنند.
در بازه زمانی یاد شده بیش از پنج میلیونوصدهزار تراکنش در کیف پول این پرداختیار با مبلغ هزار و ۹۹۱ میلیارد و ۶۹۱ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۸۱ ریال ثبت شده است. این درحالیست که کاربران دیجیپی در بیش از ۸۲۰ هزار واریز ۶۵۵ میلیارد و ۸۵۶ میلیون و ۶ عزار و ۵۲۶ ریال به این کیف پول واریز کردهاند که از این میان بیشترین رقم واریزشده توسط یک کاربر ۵۹۰ میلیون ریال بوده است.
آذر ماه ۹۹ بیشترین میزان تراکنشها روی دیجیپی انجام شده است.
همچنین در درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی که با اتصال همزمان به درگاه پرداخت ۶ شرکت PSP در سال ۲۰۲۰، ۱۷ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۳۱۱ تراکنش انجام شده است که بیشترین میزان آن به آذرماه ۹۹ و کمترین آن به دیماه ۹۸ برمیگردد. این درحالیست که در مدت یکسال از این درگاه بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بازگشت وجه معادل ۱۵ هزار و ۶۷ میلیارد و ۸۸۳ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۲۰۶ ریال انجام شده است. همچنین در بحث خرید اقساطی، رتبه اعتباری بیش از ۲۱۰ هزار کاربر بهصورت آنلاین بررسی و مدارک بیش از ۱۴۰ هزار کاربر نیز بررسی و احراز هویتشان انجام شده است.