اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

March 15, 2021
16:29 دوشنبه، 25ام اسفندماه 1399
کد خبر: 122092

پیام رسان بومی گپ فیلتر شد

 
 مدیرعامل پیام رسان گپ خبر از مسدودسازی این پیام رسان در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در شب گذشته داد، مسدودسازی که به تعبیر او از جنس فیلترینگ بوده و تا ساعاتی ادامه داشته. او می‌گوید اکنون بیش از ۸۰ درصد مشکل حل شده اما کماکان ۲۰ درصد کاربران این پیام رسان امکان دسترسی بدون فیلترشکن را ندارند.
 
«مهدی انجیدنی» اعلام کرد ساعت ۱۷ روز ۲۴ اسفند در بخش نظارت زیرساخت متوجه کاهش ترافیک کاربران شدند. به گفته انجیدنی هم‌اکنون گپ بیش از ۷ میلیون کاربر ثبت نام شده دارد و بخش فعالی از این تعداد کاربر از شب گذشته برای دسترسی به گپ با اختلال مواجه شدند: «ساعت ۵.۳۰ به طور کامل ترافیک کاربران قطع شد و ما متوجه شدیم اتصال کاربران از خطوط همراه اول و ایرانسل به خطا می‌خورند و کاربران به جای آنکه به سمت سرورهای گپ مسیریابی شوند به سمت IPهای رنج ۱۰۱۰ که مربوط به فیلترینگ هستند مسیریابی می‌شوند.»
 
به گفته انجیدنی این اختلال از ساعت ۱۹.۳۰ رو به بهبودی یافت: «۵۰ درصد ترافیک کاربران در این ساعت برگشت و سپس در ساعت ۲۰.۳۰ دوباره حدود ۲۰ درصد دیگر از ترافیک ما بازگشت و تا ساعت ۲۱ شب گذشته ۸۰ درصد ترافیک گذشته را داریم. تا این لحظه یعنی امروز صبح همچنان ۲۰ درصد کاربران مشکل دسترسی به گپ دارند ولی به راحتی می‌توانند از طریق فیلترشکن وارد گپ شوند.»
 
انجیدنی در پاسخ به این پرسش که اقدام آنها در این مورد چه بوده و چه پاسخی گرفته‌اند می‌گوید: «ما از همان دقایق اولیه پیگیری ماجرا شدیم اما متاسفانه هیچکس از وزارت ارتباطات به ما پاسخی نداد و عده‌ای از دوستان حتی اظهار بی‌اطلاعی کردند. پیگیری‌های مکرر ما باعث شد که این موضوع بدون اینکه دلیل آن به ما گفته شود به صورت مرحله به مرحله حل بشود اما همانطور که گفتم هنوز هم ۲۰ درصد کاربران برای ورود به گپ مشکل دارند.»
 
  
ریزش کاربران گپ در شب گذشته
 
 
او در پاسخ به این پرسش که خودشان درباره علت این مشکل چه حدسی می‌زنند و آیا این اختلال را یک نوع فیلترینگ می‌دانند یا خیر می‌گوید: «زمانی که یک کاربر ایرانسل یا همراه اول می‌خواهد از گپ استفاده کند باید بر اساس قوانین کشوری از تعرفه یک سوم بها بهره‌مند شود اما ما چندی پیش متوجه شدیم که کاربران در ارتباط با یکی از دیتاسنترهای ما از بین سه دیتاسنتری که در کل کشور داریم، ترافیک تمام بها برایشان ملاحظه می‌شد. در واقع از دیدگاه اپراتورها بخشی از ترافیک گپ را برای مشتریان ما به صورت بین‌المللی محاسبه می‌کردند. در روزهای اخیر هم بسته ویژه‌ای برای مبعث از سوی اپراتورها به مشترکین‌شان داده شد که مخصوص ترافیک داخلی بود اما برخی از کاربران گپ هنگام استفاده از این بسته‌ها در دسترسی به بخش‌هایی از گپ به مشکل برمی‌خوردند. اپراتورها در تنظیمات این بسته لیست کل IPهای گپ را نگذاشته بودند.»
 
به گفته انجیدنی آنها در روزهای اخیر پیگیر موضوع عدم محاسبه ترافیک یک سوم به جای بین‌الملل در بخش‌هایی از گپ برای کاربران بودند: «در سایت خود وزارت ارتباطات IPهای تمام پیام‌رسان‌ها وجود دارد و در آنجا گپ و تمام IPهایش درج شده اما اپراتورها با یک لیست ناقص تعرفه‌ها را اعمال می‌کنند و نظارتی هم روی آن نمی‌شود.» انجیدنی می‌گوید در بحبوحه همین پیگیری‌ها بوده که مشکل کاربران گپ برای اتصال به این پیام رسان به وجود آمده است: «ما این دو مشکل را بی‌ارتباط با یکدیگر نمی‌بینیم.»
 
مدیرعامل گپ باور دارد نحوه قطع و اتصال ذره ذره‌ای که برای پیام رسان گپ و کاربران آن صورت گرفته رنگ و بوی فیلترینگ دارد: «برای بررسی بیشتر هم نیاز به پاسخگویی بیشتر از سوی وزارت ارتباطات داریم چرا که این موارد خارج از دسترس ماست و به زیرساخت کشور برمی‌گردد.»
 
انجیدنی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلی از سوی کاربرانی که از اینترنت ADSL خانگی برای اتصال به گپ استفاده می‌کردند پیش آمده یا خیر می‌گوید طبق بررسی‌های آنها و گزارش‌هایی که به دستشان رسیده کاربرانی که از طریق اینترنت خانگی به گپ متصل می‌شدند با مشکل خاصی مواجه نشدند: «البته برخی کاربران که اینترنت خانگی‌شان را از مخابرات دریافت می‌کنند به مشکل می‌خورند.»
 
انجیدنی درباره اقداماتی که گپ برای آینده و امکان احتمال رخ دادن مواردی مشابه کرده به دیجیاتو می‌گوید: «تصمیم گرفتیم تا امکان Auto Proxy را به زودی به گپ اضافه کنیم تا در فیلترینگ‌ها و مسدودسازی‌های احتمالی بعدی،‌ اتصال کاربران ایران به جای ۳ دیتاسنتر داخلی به صورت خودکار به CDN اروپایی گپ منتقل شود و ارتباط کاربران برقرار بماند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.