زیرساخت ابری آروان در دیتاسنتر آسیاتک که مورد حمله هکرها قرار گرفته بود، از ساعت ۴ بامداد امروز به تدریج در حال بازگشایی است. تیم فنی ابر آروان با بیان اینکه امکان بروز ناپایداری تا پایان امروز وجود دارد به کاربرانی که با قطعی سرویس مواجه شدند اعلام کرد: «کاربران پس از دسترسی به سرور و برای اطمینان بیشتر، ابتدا از دیتای خود نسخه پشتیبان بگیرند و بدون داشتن بکاپ، ابرک خود را Reboot نکنند.»
مدیر روابطعمومی ابر آروان اعلام کرد ریکاوری زیرساخت رایانش ابری مستقر در دیتاسنتر آسیاتک تمام شده و اکنون این سرویس آماده استفاده است. او با اشاره به این که پروسه پشتیبانی در حال اجراست، گفت: «مشتریان به مرور در حال بررسی سرورهایشان هستند بعضی به کمک نیروی پشتیبان ابر آروان و برخی نیز مستقل در حال راهاندازی سرورهایشان هستند.»
هستی شهریزفر با اعلام این که فضای ذخیرهسازی ابری برای تمام کاربرانی که از رایانش ابری روی دیتاسنتر آسیاتک استفاده میکردند تا پایان فروردین ماه رایگان شده گفت: «کاربران باید از دیتای خود نسخه پشتیبان تهیه کرده و سپس ابرک خود را مجددا راهاندازی کنند.»
فرهاد فاطمی مدیر فنی ابر آروان، در گفتوگو با پیوست، در مورد اتفاقاتی که در حدود ۳۰ ساعت گذشته برای زیرساخت رایانش ابری آروان افتاده توضیح داد و گفت: «اطلاعات پس از حمله در حال حذف بوده که ما جلوی آن را گرفتیم و بلافاصله اطلاعات حذف شده را برگرداندیم.» او در مورد نحوه کارکرد کلاستر توضیح داد: «اطلاعات بهصورت لایو، همزمان در ۳ نسخه روی کلاستر وجود دارد. بخشی از این کلاستر که شامل یکی از نسخههای اطلاعات است آسیب دیده بود. با آسیبدیدن یکی از این نسخهها، سریعا دسترسی را قطع کرده، نسخه آسیبدیده را با دو نسخه دیگر همگامسازی (Sync) کرده و اطلاعات را روی نسخه آسیب دیده برگرداندیم و اکنون کلاستر در وضعیت پایدار قرار دارد.»
فاطمی در مورد احتمال حذف یا آسیبدیدن اطلاعات کاربران گفت: «بعضی از فایل سیستمهای سیستمعاملها در این فرآیند دچار آسیب شدند که نیاز است فایلسیستمهایی مانند xfs یا ext4 سیستمعاملی که داخل ماشین مجازی و ابرک قرار دارد ترمیم (Repair) شود.» او در ادامه توضیح داد: «ساعت ۱۲ شب گذشته مشکل بهطور کامل برطرف شد و تا ساعت ۳ بامداد فایلها مورد بررسی قرار گرفت. از ساعت ۴ بامداد هم دسترسی برای کاربران به مرور باز شد و در حال حاضر خود کاربران یا تیم پشتیبان ابر آروان در حال ریکاور کردن فایل سیستمهای آسیب دیده یا از بین رفته هستند.»
مدیر فنی ابر آروان در مورد احتمال از بین رفتن اطلاعات کاربران گفت: «این احتمال وجود دارد که برخی از بلاکهای فایلسیستمهای آسیب دیده قابل ریکاوری نباشند و متاسفانه اطلاعات از دست رفته باشد. باید صبر کنیم فرآیند ریکاوری کامل شود تا میزان و حجم دیتای آسیب دیده مشخص شود.»
به گفته فاطمی در حال حاضر در فرآیند ریکاوری مواردی که دیتای کاربران آسیب دیده باشد وجود داشته اما در مقام مقایسه حجم بسیار کمی از اطلاعات آسیب دیده و غیرقابل بازیابی هستند.
فاطمی اعلام کرد در حال بررسیهای داخلی هستیم تا برای کاربرانی که در این مدت متضرر شدند چندین بسته حمایتی فعال کنیم تا در حد توان خود جبران خسارت کنیم.
او در خصوص احتمال تکرار چنین وقایعی و همچنین راهکار احتمالی برای از دسترس خارج نشدن سرویس کاربران اعلام کرد: «سابقه قطعیهای چند دقیقهای و حتی یک ساعتی به دلیل مشکلات فنی در آروان وجود داشته اما قطعی به این گستردگی و اتفاقی که در آخرین حمله به ابر آروان رخ داد و همچنین موضوع Data Loss، در طول ۶ سال فعالیت این شرکت بیسابقه بوده است.» او افزود: «در بحث امنیت هیچوقت نمیتوان اطمینان ۱۰۰ درصدی داد. حتی بزرگترین شرکتهای دنیا هم در سوابق خود چند مورد امنیتی دارند که یا منجر به سرقت یا حذف اطلاعات شده است. ما در ابر آروان از این اتفاق درسهای زیادی گرفتیم و قطعا سطح امنیتی خود و پایداری سرویسها را ارتقا خواهیم داد تا در حد توان از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کنیم.»