اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

March 20, 2021
10:00 شنبه، 30ام اسفندماه 1399
کد خبر: 122215

فیس بوک و اینستاگرام متجاوزترین اپلیکیشن ها به حریم شخصی

 
 
بررسی‌های مؤسسه پی کلود با استفاده از ابزار جدید اپل برای مشخص شدن میزان رعایت حریم خصوصی کاربران توسط اپلیکیشن‌ها نشان دهنده عملکرد بد اینستاگرام و فیس‌بوک است.
 
 به نقل از آی مور، تجزیه و تحلیل برنامه‌های قابل نصب بر روی سیستم عامل آی او اس ۱۴ اپل توسط مؤسسه پی کلود ثابت کرده که ۵۲ درصد از کل اپلیکیشن‌های ارائه شده در اپ استور داده‌های خصوصی کاربران را جمع‌آوری کرده و آنها را در اختیار افراد و شرکت‌های ثالث می‌گذارند.
 
بدترین عملکرد در زمینه سرقت اطلاعات شخصی کاربران آی او اس متعلق به برنامه اینستاگرام است که ۷۹ درصد از داده‌های شخصی کاربران را جمع‌آوری کرده و در اختیار دیگران قرار می‌دهد. فیس‌بوک هم با سرقت ۵۷ درصد از اطلاعات شخصی کاربران و انتقال بی اجازه آنها به افراد و شرکت‌های ثالث رتبه دوم را کسب کرده است. رتبه سوم نیز با ۵۰ درصد سرقت اطلاعات خصوصی به طور مشترک به لینکد ین و اوبر ایتس رسیده که از زیرمجموعه‌های اوبر است.
 
اینستاگرام اطلاعاتی مانند سوابق جستجو، موقعیت مکانی کاربران، نشانی‌های تماس، اطلاعات مالی و غیره را جمع‌آوری می‌کند و به طرف‌ها ثالث ارائه می‌کند. هر بار جستجو در یوتیوب باعث می‌شود ۴۲ درصد از اطلاعات شخصی کاربران به جای دیگری فرستاده شود. محتوای ویدئوهای تبلیغاتی برای کاربران یوتیوب بر اساس همین اطلاعات سرقت شده از کاربران شخصی سازی و انتخاب می‌شود.
 
۸۰ درصد از برنامه‌های بررسی شده پی کلود از اطلاعات شخصی کاربران برای بازاریابی محصولات تولیدی دیگر خود در محیط همان برنامه استفاده می‌کنند. این برنامه‌ها گاهی اپلیکیشن‌های پرداخت مالی و گاهی اپلیکیشن‌های نمایش دهنده تبلیغات شرکت‌های سازنده برنامه‌های مذکور هستند.
 
فیس‌بوک و اینستاگرام با سو استفاده از ۸۶ درصد از داده‌های شخصی کاربران برای تبلیغ محصولات وابسته به خود باز هم بدترین رتبه را کسب کرده‌اند. نکته جالب اینکه حتی برنامه‌های ظاهراً ایمن که به حریم شخصی کاربران احترام می‌گذارند نیز چنین اقداماتی را انجام می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به سیگنال، اسکایپ، زوم، تلگرام و غیره اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.