مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: نحوه احراز هویت در سامانه شاهکار میزان تخلفات را به شدت کاهش میدهد.
مجید سلطانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نظارتی بر تعلق گرفتن خطوط تلفن ثابت به افراد وجود دارد تا مثلا در یک واحد مسکونی با کاربری مسکونی بیش از ۲۰ خط تلفن ثابت داده نشود؟ افزود: طبق آخرین برنامه ریزیهای معاونت امور مشتریان شرکت مخابرات، این تعداد خط اخیرا محدود شده است، چرا که خطوط براساس سامانه شاهکار داده میشود و، چون در این سامانه بحث احراز هویت صورت میگیرد، میزان تخلفات را به شدت کاهش میدهیم.
وی گفت: حتی در بحث تلفنهای همگانی و کارتهای تلفن همگانی نیز احراز هویت صورت میگیرد و اکنون در مقایسه با سالهای قبل میزان و تعداد تخلفات کاهش پیدا کرده است و ما شکایتهای مردمی از طریق سامانه ۲۰۲۱ و یا سامانههای بازرسی پیگیری میکنیم و این شکایات به صورت سیستمی پیگیری میشود.
سلطانی گفت: براساس آخرین گزارشی که گرفتم تعداد خطوط واگذاری برای منازل مسکونی محدود شده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا برخی مواقع سامانه ۱۱۸ تلفنهایی از برخی شرکتها را در اختیار مردم میگذارد که مجوز ندارند؟ افزود: میزان خطوط ما از نظر کمیت قابل توجه است و کنترل کردن سیستمی آن سخت است و در این بخش تغییر و تحولاتی هم صورت میگیرد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: اما چون موضوع احراز هویت برای گرفتن خط عملیاتی شده است، چنانکه مثلا فرض کنید این خطوط گرفته شود و مشکلاتی هم برایش پیش بیاید و باید از آن جلوگیری شود و ما مکانیسمهایی را در ۱۱۸ طراحی کرده ایم که در اطلاع رسانی به مردم سوء استفاده صورت نگیرد، اما در هر حال نقطه کلیدی ما برای این که بتوانیم جلوی این تخلفات را بگیریم بحث احراز هویت است.
آقای سلطانی در بخش دیگری از سخنانش توسعه صنعت آی سی تی را موجب پیشرفت کشور خواند و گفت: شرکت مخابرات ایران بخشی از این صنعت است و اگر این شرکت پویا و منابع خوبی در اختیار داشته باشد میتواند این صنعت را راه بیاندازد، اما اگر شرکت مخابرات محدود باشد و نتواند نقش خود را درست ایفا کند نه تنها شرکت مخابرات و مردم آسیب میبینند بلکه صنعت آی سی تی هم آسیب میبیند.
وی افزود: اکنون کارخانههای تولیدکننده فیبر و کابل باید تولیدات خودشان را به شرکت مخابرات بفروشند و شرکت مخابرات هم باید توانایی خرید اجناس آنها را داشته باشد، اما اگر شرکت مخابرات توان خرید از کارخانههای تولید کابل را نداشته باشد چه اتفاقی میافتد؟ وقتی که ما در مورد این صنعت سیاست گذاری میکنیم باید به گونهای عمل کنیم تا همه بازیگران آن به حرکت دربیایند.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: شرکتهای بزرگ مخابراتی در جهان این نقش را در کشورشان بازی میکنند، یعنی باعث حرکت در صنعت کشورشان میشوند.
آقای سلطانی افزود: جدای از کارخانههای تولید کابل و فیبر نوری ما با شرکتهای دانش بنیان و دیگر شرکتهایی مواجه ایم که تولید میکنند و میخواهند تولیدات شان را به فروش برسانند و اگر شرکت مخابرات منابعی برای خرید نداشته باشد هم مردم ضرر میکنند و هم شرکتهای زمین میخوردند که اکنون این اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به این که تعداد زیادی از پیمانکاران و تولیدکنندگان از شرکت مخابرات مطالبه دارند افزود: اگر چه ما در این سه ماه مشکلات بخشی از آنها را حل کرده ایم، اما باید در سال ۱۴۰۰ با منابعی که پیش بینی کرده ایم بتوانیم حرکتی اساسی ایجاد کنیم.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تعرفه تلفن ثابت چند سال است که تغییر نکرده است؟ گفت: به عبارتی ۱۷ سال و به عبارتی دیگر ۱۲ سال.
آقای سلطانی افزود: تعرفهها دو نوع است یکی مربوط به مشترکان خانگی و دیگری تعرفه تجاری است و ما اکنون در ایستگاههای مخابراتی به شرکتهای اپراتوری فضا، مکان و دکل میدهیم و برق دی سی در اختیارشان قرار میدهیم.
وی گفت: برقی که اکنون از برق منطقهای میخریم با قیمت سال ۹۹ است، اما فروش ما به شرکتها براساس تعرفه سال ۹۵ است و ما ۱۵ مورد از این موارد داریم که مکاتبه و پیگیری هم کرده ایم و سازمان تنظیم مقررات تاکنون تغییری اعمال نکرده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: مثلا قیمت سیم تلفن (سیم رانژه) حدود ۱۰ تا ۱۵ برابر شده است، اما در تعرفه برای یک رانژه هزار تومان در تعرفه مصوب شده است در صورتی که اکنون وقتی بخواهیم برای یک ام دی اف بزرگ از یک ترمینال تا ترمینال دیگر ارتباط برقرار کنیم نیاز به ۱۰ تا ۱۵ متر سیم رانژه داریم.
آقای سلطانی گفت: بخش دیگری از تعرفهها، تعرفه تجاری است که راحت میتوان مشکلات این بخش را حل کرد و هیچ اثر مستقیمی روی مردم نمیگذارد.
وی درباره تلفن ثابت و نگهداری آن افزود: ما وقتی میخواهیم مثلا به یک مجتمع مسکونی تلفن بدهیم از زیرساخت تا کانال و فیبر نوری و سوییچ و ترمینالهایی که باید نصب شود باید هزینه کنیم، اما براساس تعرفهای که از ۷ سال پیش تاکنون تغییری نکرده است فقط ۲۰۰ هزار تومان بابت حق انشعاب اخذ کرده است و اصلا هیچ سودی برای شرکت ندارد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: ما وقتی یک خط تلفن را برای یک شرکت میبریم آن را باید نگهداری کنیم حالا چه مشترک کارکرد داشته باشد چه نداشته باشد.
آقای سلطانی افزود: حرف ما این است که ما برای نگهداری خطوط مان و همچنین نوسازی آن نیاز به منابع داریم و ما هر ۵ سال یکبار باید باطریهای مان را تعویض و هر چند سال یکبار دیزلها و یکسوکنندهها را تعمیر کنیم که نیازمند منابع برای تحقق این امر هستیم.
وی گفت: سازمان تنظیم مقررات و شورای رقابت خودشان قبول دارند که باید تعرفههای ما تغییر کند چرا که ما با اسناد و مدارک متقن صحبت میکنیم.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: اگر منابع ورودی شرکت مخابرات برای نگهداری شبکه به هم بخورد تعادل در بخشهای دیگر هم به هم میخورد و ما اکنون در برخی نقاط و شهرها وقتی به هر علتی با قطعی برق مواجه میشویم ارتباط قطع میشود چرا که ما باید باطریهای مان را هر ۵ سال عوض کنیم که نکرده ایم.