اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 8, 2021
9:45 پنجشنبه، 19ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122652

مایکروسافت سرورهای خود را درون حمام مایع غوطه‌ور می‌کند

 
 
مایکروسافت اخیرا سرورهای خود را درون حمام مایع غوطه‌ور ساخته و هدف از این کار را ارتقای عملکرد و مصرف انرژی این سرورها عنوان کرد.
 
فرآیند غوطه‌ورسازی سرورها درون حمام مایع تازگی ندارد و چند سالی است که برخی از شرکت‌ها چنین شیوه‌ای را برای افزایش بازدهی سرورهای خود به کار می‌گیرند. اما مایکروسافت اعلام کرد که این شرکت، اولین شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری است که از سیستم خنک‌سازی دومرحله‌ای از طریق غوطه‌ورسازی سرورها در مایع در یک محیط تولیدی بهره می‌گیرد.
 
در این روش، رک سرور به طور کامل درون یک مایع خاص و غیررسانا فرو برده می‌شود. این مایع تولیدشده از فلوئورکربی قادر است از طریق تماس مستقیم با قطعات، گرما را خارج کند. در این روش، زمانی که مایع به دمای 50 درجه سلیوس (120 درجه فارنهایت) برسد، متراکم شده و به حالت مایع برمی‌گردد.
 
اینجاست که یک سیستم بسته خنک‌سازی به وجود می‌آید که به دلیل عدم مصرف انرژی برای حرکت دادن مایع درون مخزن و همچنین عدم استفاده از هیچگونه چیلری برای متراکم‌سازی، تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.
 
در طی سال‌های اخیر، ماینرهای ارز دیجیتال بیشتر از این نوع سیستم خنک‌سازی مایع برای کاهش دمای دستگاه‌های خود کمک می‌گرفتند. همین مسئله مهندسان مایکروسافت را بر این داشت با این راهکار را مورد تست و ارزیابی قرار دهند تا اکنون بتوانند از آن برای خنک کردن سرورهایی که حجم بالایی از درخواست‌های مشتریان را مدیریت می‌کنند، استفاده کنند.
 
در حال حاضر، اغلب دیتاسنترها از هوا برای خنک‌سازی بهره می‌گیرند به طوری که هوای بیرون را به داخل کشانده و دمای آن را به کمتر از 35 درجه سلسیوس می‌رسانند. اما ضعف این روش، مصرف بالای آب است.
 
حال با روش جدید خنک‌سازی از طریق حمام مایع، می‌توان تا حد زیادی در مصرف آلب صرف‌جویی کرد. همچنین مزیت دیگر این روش، اینجاست که می‌توان سخت‌افزارهای بیشتری را در کنار هم قرار داد و فضای آزاد بیشتری را برای گنجاندن سخت‌افزارها در اختیار داشت.
 
این در حالی است که از طریق خنک‌سازی بواسطه هوا چنین امکانی وجود ندارد. مایکروسافت اکنون تست این راهکار جدید برای کاهش دمای سرورهای خود را آغاز و اعلام کرده که در آینده نزدیک، بخش زیادی از سرورهای خود را به این شیوه خنک خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.