فروشندگان و مشتریان مارکتپلیس دیجیکالا در یک گفتوگو رو در رو در کلابهاوس با حضور مدیران دیجیکالا پرسشهای خود را مطرح کردند.
در ابتدای این اتاق بحث و گفت و گو، امیرحسن موسوی مدیر ارشد روابط عمومی دیجیکالا گفت این پلتفرم تا سال ۹۵ که به صورت Retail فعالیت میکرد، ۸۰ هزار تنوع کالایی داشت اما در حال حاضر پس از سه سال که تبدیل به یک مارکتپلیس شده، بیش از ۴ میلیون تنوع کالایی و ۱۵۰ هزار فروشنده دارد. این در حالی است که فروشگاههای بزرگ سنتی و زنجیرهایی در بهترین حالت خود میتوانند ۱۵ تا ۲۰ هزار کالا برای عرضه داشته باشند.
او در ادامه صحبتهای خود سلرهاب (Seller Hub) فروشندگان دیجیکالا در سراسر کشور اشاره کرد و گفت این شرکت در سالی که گذشت به دلیل شرایط کرونا و محدودیتها، در بیشتر شهرها هاب (مکانی برای دریافت کالا از فروشندهها) راهاندازی کرده است. او تاکید کرد که دیجیکالا ایجاد این هابهای فروشندگان را مسئولیت اجتماعی خود میداند.
قیمتگذاری کالاها در دیجیکالا به چه صورت است؟
در ادامه این روم عادل طالبی، یکی از فروشندگان دیجیکالا موضوع تفاوت قمیت فروش کالاها توسط فروشندههای دیجیکالا با فروشندههای سنتی را بیان کرد. او در اینباره توضیح داد: «یکی از مشکلات من این است که کالای موردنظر با قیمت مناسب به صورت عمده بین فروشندههای سنتی پخش میشود، اما فروشندههای دیجیکالا همان کالا را با تخفیف بیشتری روی سایت قرار میدهند. با توجه به اینکه ۸۰ درصد مشتریان ما در بازار سنتی هستند، اینکار موجب بیاعتمادی اعتبار ما در بین فروشندههای سنتی میشود. من میخواهم بدانم که صاحب یک برند تا چه میزان روی قیمتگذاری حق نظر دارد؟»
حامد نواب تهرانی، مدیر ارشد بازرگانی دیجیکالا در جواب به عادل طالبی گفت که به زودی در نیمه اول سال ۱۴۰۰، طرحی درباره همین موضوع اجرا میشود، به این صورت که برای هر برندی یک حداقل و حداکثر قیمتی درنظر گرفته شود، با اینکار فروشندهها میدانند تا چه میزان اجازه تخفیف دارند. »
او همچنین توضیح داد که با توجه به اینکه دیجیکالا به عنوان یک رفرنس قیمت در بین مردم شناخته شده است، بعضی از فروشندهها از این موضوع سواستفاده میکنند. به گفته او برخی از آنها کالا را با یک قیمتی در سایت میگذارند بعد با تخفیف بالاتری در بازار فیزیکی آن را میفروشند.
امین تارکش، که فروشنده کالاهای ابزار سلامت در دیجیکالا است، به دو موضوع قیمتگذاری این کالاها و نحوه مرجوعی آنها پرداخت. او توضیح داد که این ابزارها توسط وزرات بهداشت قیمتگذاری میشوند اما بسیاری از فروشندههای دیجیکالا با قیمتهای متفاوت آن را به فروش میگذارند. او در ادامه توضیح داد که این کالاها به علت اینکه ابزارهای حساسی هستند، باید در پس گرفتن آنها توسط خریداران دقت شود. «وقتی که بستهبندی یکی از این کالاها را باز میکنند و بعد مرجوع میکنند، به دلیل حساسیت بالای آن دیگر فروش آن بسیار سخت و غیر ممکن است.»
به گفته مدیر ارشد بازرگانی دیجیکالا قیمتگذاری کالاها در دیجیکالا به سه صورت انجام میگیرد: «کالاهایی که قیمت آنها توسط خود صاحب برند تعیین میشود، یا اینکه توسط اتحادیهها و اصناف تعیین میشود و در مورد بعدی کالاهایی هستند که با توجه به رفرنسها قیمتگذاری میشوند که این مورد جای بحث دارد. اگر کالای شما جزو یکی از این موارد است باید به ما اعلام کنید و ما پیگیری میکنیم.»
کمبود ظرفیت سلرهابهای دیجیکالا مراکز استانها
محمدمهدی کاردانی، یکی از فروشندههایی که در شهر مشهد فعالیت میکند، مشکل خود را کمبود ظرفیت هابهای این شهر بیان کرد. نواب تهرانی توضیح داد که تنها یکسال از راهاندازی هابها در مراکز استانها میگذارد و پیش از آن فقط در تهران این امکان وجود داشت. او گفت: «ما انتظار چنین استقبالی را در شهرها به خصوص مشهد نداشتیم. پس از ۵ ماه ظرفیت هاب مشهد را گسترش دادیم اما حق با شماست و به نظر میرسد، دوباره باید اینکارو انجام دهیم.»
به گفته نوابتهرانی، در ایام کرونا، توسعه زیرساخت این پلتفرم نسبت به توسعه فروشندههایش عقب افتاد. «دیجیکالا نمیتواند به اندازه رکوردهای فروش خود ظرفیت ایجاد کند. برای مثال ما در ایام پیش از عید از فروشندهها خواستیم که فقط کالاهایی را که ما نسبت به اولویت برای آنها ایمیل کردیم را به هابها ارسال کنند.» او وعده داد که تا پایان فروردین، هابها ۵۰ درصد ظرفیتشان افزایش پیدا میکند و تا پایان خرداد سه برابر خواهد شد.
آزاده حاجنایبی، طلاساز نیز در این روم چالش خود را اینگونه بیان کرد: «من سالهای پیش با دیجیکالا برای فروش طلاها همکاری داشتم اما عدم ثبات قیمت طلا باعث شد تا یک مدتی این همکاری را قطع کنم. در ماه گذشته با بهتر شدن قیمت طلا دوباره خواستم همکاری خودم را با دیجیکالا شروع کنم که متوجه شدم، کمیسیونی که دیجیکالا برای فروش طلا درنظر گرفته است فقط ۸ درصد است و برای مالیات هم ۹ درصد میگیرد. در حالی که این طلاها دستساز هستند و این اجرت پایین بسیار غیرمنطقی است، درواقع اجرت طلای دستساز با کالاهایی که فقط بخشی از آن طلا هستند، به یک میزان است. از سوی دیگر مجوزی که دیجیکالا از طلاسازها میخواهد شامل جواز کسب، صنایع معدن، صنایع دستی است. در حالی که به ما اصلا جواز کسب نمیدهند.»
ابوالفضل جعفرزادهپور، مدیرفنی محصول دیجیکالا با تاکید صحبتهای این فروشنده گفت: «در روزهای آتی قیمت طلا در دیجیکالا دقیقا شبیه قیمت طلا در سطح شهر قیمتگذاری خواهد شد و همه جزییات مانند اجرت، میزان طلا به کار رفته، عیار و. . هم جداگانه قیمتشان مشخص میشود. نحوه قیمتگذاری طلا متفاوت است و طلای خالص یا کالاهایی که میکس هستند، میزان اجرتشان متفاوت است. درباره مجوزها هم ما دقیقا مجوزهایی که اتحادیه تعیین کرده است را از طلافروشان میخواهیم.»
تفاوت قیمتهای بالا در سایت دیجیکالا
یکی دیگر از بحثهایی که در این روم مطرح شد، اختلاف قیمت سایت فروشندهها با قیمت همان کالا در سایت دیجیکالا است. او توضیح داد که برای مثال فروشندهای که کالای خود را در دیجی کالا ۳ میلیون تومان قرار داده است، همان کالا را در سایت خود ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میفروشد. به گفته او بهانه این فروشندهها کمیسیون ۱۷ درصدی است که دیجیکالا از فروشندهها میگیرد یا تعداد کالاهای مرجوعی و یا بازه طولانی مدت پرداخت دیجیکالا به آنها است. یکی از فروشندهها در پاسخ به او گفت: «فروشندگانی که قصد همکاری کوتاه مدت با دیجیکالا را داشته باشند با اینکار قصد دارند تا کالای خود را راحتتر بفروشند، شاید این بهانهها هم درست باشد. اما ما که سه سال است با دیجیکالا همکاری داریم میدانیم که برخی موارد مانند اعتبار دیجیکالا و اعتمادی که خریداران از این پلتفرم دارند چقدر با ارزشتر است. برای مثال ما در برخی موارد کالاهایی را که در دیجیکالا میگذاریم حتی ارزانتر از کالاهایی است که در سایت خود قرار میدهیم.»
توصیه مدیرعامل دیجیکالا به فروشندهها
در ادامه این اتاق مدیرعامل دیجیکالا هم به جمع سخنرانان پیوست. سعید محمدی، خطاب به فروشندهها و مشتریان کفت: «یک پلتفرم دو سویه مارکتپلیس که از یک سو با فروشندهها و تامینکنندههای کالا ارتباط دارد که شامل ۱۵۰ هزار فروشنده میشود، از سوی دیگر با خریداران و مشتریان که در حال حاضر آمارها نشان میدهد تعداد بازدیدکنندگان به بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه میرسد. این یعنی با یک جامعه و قوانین اعداد بزرگ سر و کار داریم. در یک جامعه بزرگ در سطح تهران همه موضوعات خوب و بد با هم وجود دارد. حتما در اکوسیستم فروشندگانی بسیار حرفهای وجود دارد و فروشندگانی هم هستند که قوانین یک پلتفرم دو سویه را رعایت نمیکنند. این اتفاق در مشتریان هم میافتد.»
محمدی کفت: «نکته حائز اهمیت این است که ما به عنوان یک مشتری و فروشنده حرفهای به این اعداد بسیار کوچک توجه نکنیم. در بازی اعداد بزرگ به درصدهای کوچک توجه نکنیم. برای فروشندههایی که چند هزار کالا در دیجیکالا عرضه میکنند، هزینه مرجوعیها نسبت به کل کالاها عدد کوچکی به شمار میآید. به نظر میرسد که ما برای اینکه بتوانیم هم قوانین را رعایت کرده باشیم و هم مشتریان خوشحالتری داشته باشیم، این ریسک را بپذیریم.»
او در ادامه با اشاره به مقایسه کمیسیونها مارکتهای پلیسهای متفاوت گفت: «کمیسیونهای فروش در گروههای محصول متفاوت، متغییر است. برای مثال از ۲ درصد شروع میشود تا ۱۵ درصد، که این اعداد نسبت به تمام مارکتپلیسهای سراسر دنیا با توجه به خدماتی که دیجیکالا به مشتریان میدهد، کالاها را از سراسر کشور جمعآوری میکند و به مراکز پردازش میآورد و آنها را بستهبندی میکند و آنها را در درب منزل تحویل میدهد، عدد بسیار پایینتری است. این در حالی است که ما گزینه ارسال توسط فروشندهها را با کمیسیون صفر به فروشندهها میدهیم، آنها با توجه به قیمتها و تورم قبول نمیکنند.» او در پایان اعلام کرد که از هر ایدهای که به اسکیل کردن این سرویسها کمک کند تا هزینهها کاهش پیدا کند ما استقبال میکنیم.