تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 16, 2021
7:08 جمعه، 27ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122911

حذف کاغذبازی اداری با صدور الکترونیکی ۶۰۰ هزار مجوز کسب و کار

با راه‌اندازی سامانه درگاه ملی مجوزهای کسب وکار کشور از تیر پارسال تا پایان اسفندماه، بیش از چهار میلیون استعلام الکترونیکی انجام شده و درخواست بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار مجوز ثبت شده و ۶۰۰ هزار مجوز از طریق این سامانه صادر شده است.
 
به گزارش ایرنا، بهبود فضای کسب و کار یعنی امکان ایجاد انعطاف، افزایش پتانسیل تامین مالی برای بنگاه ها و شفافیت بیشتر، برای اینکه بتوانند از روش‌های اعتباری تامین مالی استفاده کنند و همچنین زنجیره عرضه و تقاضا را با وجود مشکلاتی که وجود دارد، با روش‌های جایگزین پر کنند.
 
برای نمونه در شرایطی که با شیوع بیماری کرونا رفت و آمدها محدود و بسیاری از کسب و کارها تعطیل است، بنگاه‌ها با توسعه روش‌های دیجیتال و ابزارهای موجود، از روش‌های جایگزین و نوآورانه برای برای زنجیره خدمات و تامین کالاها و عرضه آنها استفاده کنند.
 
وزارت امور اقتصادی و دارایی سال گذشته برای بهبود فضای کسب و کار کشور و ساماندهی نظام مجوزها اقداماتی را انجام داد. این وزارتخانه استعلام بدهی مالیاتی را ۲۶ روز کاهش داد یعنی افراد برای دریافت مجوز در کمتر از چهار روز می‌توانستند استعلامات بدهی را انجام دهند.
 
همچنین در دوره مذکور اطلاعات بیش از ۷۰ هزار مجوز در حال صدور تکمیل و به روز رسانی شد.
 
مهمترین دستاورد وزارت امور اقتصادی و دارایی در کاهش آثار اقتصادی شیوع بیماری کرونا در زمینه بهبود فضای کسب وکار استعلام بدهی مالیاتی را به ۴ روز رساند و ۴۵۰۰ بخشنامه را بررسی و ۳ هزار مقرره مالیاتی را اصلاح کرد.
 
وزارت اقتصاد در اقدامی دیگر موفق شد چهار و ۵۰۰ مقرره مالیاتی (همچون بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها) را احصاء و بررسی کند.
 
این وزارتخانه برای ساده سازی قوانین و مقررات و کاهش هزینه‌های تمکین مالیاتی مودیان، سه هزار مقرره مالیاتی را که در دو سال اخیر ۲۷ درصد آنها معتبر و ۷۳ درصد غیرمعتبر بود، اصلاح کرد.
 
براساس از ابتدای راه‌اندازی سامانه درگاه ملی مجوزهای کسب وکار کشور به نشانی g۴b.ir تا پایان سال گذشته، بیش از چهار میلیون استعلام الکترونیکی انجام شده و درخواست بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار مجوز ثبت شده و سرانجام ۶۰۰ هزار مجوز از طریق این سامانه صادر شده است.
 
با رونمایی از پنجره واحد مجوزهای کشور به آدرس www.G۴B.ir در تیر سال ۹۹،  گام بسیار مهمی در راستای اجرا سیاست‌های دولت الکترونیک، حذف کاغذبازی اداری و شفافیت در فرایندهای اجرایی برداشته شد.
 
بر این اساس صدور تمامی مجوزهای رسمی کشور در حوزه‌های مربوط به کسب و کار از طریق درگاهی واحد انجام خواهد شد و ارباب رجوع دیگر نیازی به مراجعه به نهادهای متعدد و ارائه مکرر مدارک کتبی خود به دستگاه‌های مختلف نخواهد داشت.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.