تلفن همراه

گوشی

April 26, 2021
12:59 دوشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123390

اپل به‌خاطر ادعای نادرست درباره مقاومت آیفون در برابر آب به دادگاه می‌رود

 
از اپل در دادگاهی در نیویورک به خاطر ادعای نادرست درباره میزان ضدآب بودن آیفون شکایت شده. این پرونده که از نوع شکایت جمعی است می‌گوید اپل در تبلیغات خود کاربران را در زمینه میزان مقاومت آیفون در برابر آب فریب داده است.
 
این شرکت هم مثل بسیاری از سازندگان گوشی‌های پرچمدار سطحی از مقاومت در برابر آب را در آیفون‌ها ارائه می‌کند. با این حال، پرونده‌ای که در دادگاه منطقه‌ی جنوبی نیویورک به ثبت رسیده، مدعی است اپل در معرفی قابلیت‌های ضدآب آیفون اغراق کرده است.
 
شاکی این پرونده شخصی به نام «آنتوانت اسمیت» است که خودش را نماینده گروهی از کاربران می‌داند. او در پرونده‌ای ۱۳ صفحه‌ای به ارجاعات مختلف اپل در زمینه مقاومت آیفون در برابر آب پرداخته. برای مثال، در بخشی از این پرونده گفته شده آیفون ۷ با استاندارد IP67 معرفی شد و مدعی بود که می‌تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورد.
 
تبلیغات آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس از وجود استاندارد IP68 خبر می‌داد و طبق ادعای کوپرتینویی‌ها، به معنای تحمل آب تا ۳۰ دقیقه در عمق ۴ متری است. آیفون ۱۲ این ادعا را ارتقا داد و مدعی بود که می‌تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری در برابر آب مقاومت کند.
 
ولی این پرونده مدعی است که اپل آزمایشات خود را در محیط‌های آزمایشگاهی و با آب خالص انجام داده نه آب دریا یا استخر. بنابراین کاربری که لب دریا یا استخر می‌رود و آیفون خود را در معرض آب قرار می‌دهد، ممکن است با مشکل مواجه شود، چون آب دریا و استخر نمک و کلر دارد و اپل در این زمینه سلب مسئولیت کرده است.
 
علاوه بر این، گارانتی تعمیر یا تعویض شامل صدمات ناشی از مایعات نمی‌شود. مراکز اپل هم با استفاده از نوارهای خاصی که در منافذ آیفون قرار گرفته و در برخورد با آب قرمز می‌شوند، تشخیص می‌دهند که نباید به چه دستگاه‌هایی سرویس بدهند.
 
آنتوانت اسمیت می‌گوید آیفون ۸ او بر اساس استانداردهای اپل با آب برخورد کرده و خراب شده بود. ولی مرکز تعمیر اپل حاضر به تعمیر این دستگاه نشد و وی را متحمل پرداخت هزینه اضافه برای تعمیر دستگاه کرد. اسمیت مدعی است که اگر تبلیغات گمراه‌کننده اپل را نمی‌دید، این محصول را نمی‌خرید و مجبور به پرداخت این هزینه اضافه نمی‌شد.
 
این پرونده مدعی نمایندگی از سوی تمامی مالکان آیفون در ایالت نیویورک است و می‌گوید اپل قانون حمایت از مصرف‌کنندگان کسب و کارهای عمومی نیویورک را زیر پا گذاشته. هدف اسمیت این است که علاوه بر دریافت غرامت، بتواند اپل را به تصحیح روش تبلیغات و بازاریابی آیفون‌ها وادار کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.