تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 27, 2021
14:30 سه شنبه، 7ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123455

ابعاد تازه‌ای از اختلافات میان تیم کوک و مارک زاکربرگ مشخص شد

 
 
در سال ۲۰۱۹ تیم کوک، مدیرعامل اپل به مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس ‌بوک اخطار داده بود که تمامی اطلاعات اضافی کاربرانش را حذف کند، اما زاکربرگ مخالفت کرده است.
 
زاکربرگ و کوک، مدیران بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی حال حاضر دنیا، بارها ملاقات‌هایی عمومی داشتند که منجر به بحث‌های جنجالی درباره سیاست‌گذاری‌های این دو شرکت شده‌اند.
 
در حالی که اپل قانونی برای عدم ردیابی اطلاعات کاربران اجرا می‌کند، زاکربرگ در همان سال با همکاری کمبریج آنالیتیکا داده‌های ۵۰ میلیون کاربر فیس‌بوک را بدون اطلاع آن‌ها استخراج کرد.
 
داده‌هایی که فیس‌بوک از کاربران خود جمع‌آوری می‌کند در واقع اطلاعاتی است که از نرم افزارهای دیگر به دست آورده و این داده‌ها می‌تواند تمامی اطلاعاتی باشد که در این نرم افزارها به اشتراک گذاشته شده‌‌اند.
 
زاکربرگ ادعا کرده که فیس‌بوک برای تبلیغات هدفمند برای کاربرانش، شدیدا به این اطلاعات وابسته است، اما کوک گفته که جمع‌آوری چنین اطلاعاتی برای این شرکت غیرقابل توجیه است.
 
تا به امروز رقابت شدیدی میان زاکربرگ و کوک وجود داشته و حالا با قابلیت «شفافیت ردیابی اپ» (App Tracking Transparency) اپل و به خطر افتادن درآمد تبلیغاتی فیس‌بوک، این رقابت شدیدتر شده است. حتی اخیرا در کمپینی زاکربرگ سعی در بد جلوه دادن اپل برای کسب و کارهای کوچک داشت، گرچه ظاهرا نظر او در این باره عوض شد.
 
تلاش‌های زاکربرگ برای مقابله با تیم کوک و اپل به همینجا ختم نمی‌شود. در سال ۲۰۱۷، فیس‌بوک تلاش کرد تا با مجموعه تحقیقاتی «Definers Public Affairs» تحقیقی درباره همکاری اپل و دولت چین انجام دهد و در آن از کوک نقد کند.
 
همچنین این مجموعه تحقیقاتی تلاش کرد تا کوک را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و رقیب دونالد ترامپ جلوه دهد تا به روابط بین این دو آسیب بزند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.