اپلیکیشن

امنیت

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

May 21, 2021
14:59 جمعه، 31ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124403

نگران افزایش فیلترینگ در دولت بعد هستیم/ محدودیت‌ها راندمان شرکت‌ها راکاهش می‌دهد/ یکی از تبعات فیلترینگ فرار مغزها است

نایب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت‌: بخش خصوصی واقعی بسیار نگران است که بعد از تغییر و تحولات دولت یا حتی انتهای این دولت، حرکاتی مانند فیلترینگ گسترده صورت بگیرد و این پیش‌بینی از طرف بسیاری مطرح شده است. البته صحبت‌هایی هم شد اما وزارت ارتباطات به شکلی این جریان را نگه داشته است.
 
عبدالرضا نوروزی در مورد تاثیرات فیلترینگ بر اقتصاد و تجارت کشور اظهار کرد: دوستانی که فیلترینگ را در برنامه‌های کاری خود قرار دادند ابعاد زیان آن را نمی‌دانند. در حد پایین دستی، وقتی فیلتر انجام می‌شود فیلترشکن رواج می‌یابد، یک بازار کسب و کار که مشخص نیست پشت آن چه کسانی وجود دارند از طریق این فیلترشکن‌ها به وجود می‌آید که هزینه آن از جیب مردم می‌رود. از طرفی هم وقتی فیلترشکن‌ها عمومی می‌شوند، بسیاری به سایت‌هایی دسترسی پیدا می‌کنند که ممکن است از نظر شرایط سنی، اخلاقی و غیره مناسب نباشد و خسارات زیادی از این نظر به وجود آورده است.
 
وی افزود: بسیاری در بستر فضای مجازی و اپلیکیشن‌ها، کسب وکارهای مختلفی را راه‌اندازی کرده‌اند. در شرایطی مانند شرایط حاصل از شیوع کرونا یا به علت نبود امکانات این فضا برای ایجاد کسب و کار انتخاب می‌شود، ولی به یک باره بنا بر اتفاقات خاصی که در کشور رخ می‌دهد، به طور سلیقه‌ای فیلتر انجام و باعث می‌شود که این کسب‌وکارها مشتریان خود را که شاید برای جمع‌آوری آنها چند سال زمان گذاشته‌اند، از دست می‌دهند.
 
نوروزی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم برای یک بار هم که شده حاکمیت باید در این مورد تصمیم بگیرد. البته در طرف مقابل باید درک کرد که نظام یا دولت چه نگرانی‌هایی از بابت این مسائل دارد، برای آن برنامه‌ریزی کرد تا متضرر نشوند. نهادهای مختلف بخش خصوصی در این مورد اعتراضات زیادی کرده‌اند اما تا به امروز نتیجه جدی نگرفته‌ایم.
 
وی در ادامه اضافه کرد: بخش خصوصی واقعی بسیار نگران است که بعد از تغییر و تحولات دولت یا حتی انتهای این دولت برای انتخابات، حرکاتی مانند فیلترینگ گسترده‌تر صورت بگیرد و این پیش‌بینی از طرف بسیاری مطرح شده است. صحبت‌هایی هم شد اما وزارت ارتباطات به شکلی این جریان را نگه داشته است. ولی اگر بعدا جریان همسو قرار بگیرد، احتمالا بخواهند حرکاتی انجام دهند که در این صورت دوباره بخش خصوصی ضرر می‌کند.
 
نایب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی دولت بعد در این مورد گفت: یکی از خواسته‌های بخش خصوصی از کسانی که می‌خواهند در صندلی ریاست‌جمهوری بنشینند این است که قول‌هایی در این زمینه بدهند. کسب‌وکارهای زیادی در فضای مجازی داریم اگر در این مورد برنامه‌ریزی نشود اینها از بین می‌روند، ما الان هم مشکلات عدیده‌ای در داخل کشور داریم و اگر مشکل این چنینی هم اضافه شود این مشکلات افزایش می‌یابد.
 
وی اضافه کرد:‌ یکی از تبعات این موضوع فرتر مغزها است. بسیاری که در این بستر کار می‌کنند، چندین بار ضربه خوردند و دوباره از نو شروع کردند. تا یک اندازه‌ای می‌توان آنها را برای ماندن تشویق کرد. ولی آن طرف مرز، حتی در کشورهای همسایه با درخواست‌های بالا نسبت به ایران این دوستان را را جذب می‌کنند. این هم مساله دیگری برای کسب وکارهای بزرگتر می‌شود که وقتی می‌خواهیم کارمند جذب کنیم یا وجود ندارد یا با قیمت‌های گزاف‌تر کار می‌کنند. در این زنجیره هر نقطه‌ای را که نگاه کنیم تنها ضرر است.
 
نوروزی با اشاره به تاثیر فیلترینگ بر کاهش راندمان کاری شرکت‌ها بیان کرد: وقتی شرکت‌ها می‌خواهند با یک سایت کار کنند و مدام با فیلترینگ مواجه باشند، به کندی کارهایشان پیش می‌رود، نیاز به اینترنت پرسرعت و بدون فیلترینگ دارند که بتوانند به دنیا دسترسی داشته باشند. امروز دنیای گردش اطلاعات و ارتباطات است و وقتی سرعت این گردش از ما گرفته شود یا وقتی در یک شرکت می‌بینیم که سیستم کند یا فیلتر شده، راندمان آن روز از 100 به 40 می‌رسد، همه اینها ضرر است.
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر این موضوع بر طرف‌های خارجی گفت: قدرت تعیین کننده در تجارت خارجی سیاسی است ولی فیلترینگ لایه اجرایی داخل کشور است و شاید فیلترینگ برای طرف‌های خارجی ما چندان تعیین‌کننده نباشد. درست است که روی کار تاثیرگذار است اما چون می‌خواهند کار کنند توجه زیادی به آن ندارند. مسئله مهم در این زمینه بیشتر سیاسی است و  شاهد آن بودیم که برای مثال بعد از تحریم‌ها بسیاری که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند، دفاتر خود در ایران را بستند و کشور را ترک کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.