تیمهای استارتآپی حوزه اینترنت اشیا که تعداد آنها به ۷ تیم میرسد به مرحله داوری رویداد تریگکمپ رسیدند. تیمهای استارتآپی «پای» راهکار هوشمند تبلیغات محیطی، «هوشیار» سیستم یکپارچه امنیت خانگی، «اسمارتمکس» بستر یکپارچه اینترنت اشیا صنعتی، «آرتینتک» راهکار روشنایی و نورپردازی ساختمان، «شتاب» راهکار PLC Hub خانه هوشمند، «هیمد»، در حوزه سلامت هوشمند و «آسان هوشمند» راهکار هوشمندسازی لوازم خانگی از مجموعه تیمهای برگزیده دوره تریگکمپ اینترنت اشیاء بودند که روز گذشته (۲خرداد) به ارائه محصول و ایده خود پرداختند. در این مراسم ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کمک به تیمهای فعال در حوزه اینترنت اشیاء و فناوریهای خاص مانند بلاکچین اعلام آمادگی کرد.
رویداد دمودی تریگکمپ اینترنت اشیا روز گذشته با شرکت ۷ تیم استارتآپی توسط مجموعه شناسا و شتابدهنده تریگآپ و با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و همراهی دو تیم لینکپ و بانا برگزار شد.
ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای برگزیدگان و تیمهای خروجی از این رویداد تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی قرضالحسنه برای توسعه محصول و استفاده از خدمات غیرنقدی سامانه راه نوآوری ستاد اقتصاد دیجیتال به ارزش ۳۰ میلیون تومان را فراهم کرده است.
مهدی محمدی، رئیس ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در ابتدای این رویداد با اشاره به این که تکنولوژیهایی مانند بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در ایران سابقه و نفوذ چندانی ندارد گفت: «ظرفیت بالایی برای استفاده از تکنولوژیهای جدید در کشور وجود دارد تا با کمک آنها وضعیت اقتصادی و حتی محیط زیستی جدیدی را برای کشور رقم بزنیم.»
محمدی در خصوص کم بودن تیمهای استارتآپی در حوزههای جدید مانند فناوری بلاکچین و اینترنت اشیا گفت: «از آنجایی که هنوز افرادی زیاد در این حوزه ورود نکردهاند، ما تلاش میکنیم تیمهای این چنینی را شناسایی کنیم و برای آنها تسهیلات و شرایط رشد را فراهم کنیم.»
او افزود: «اکوسیستم اینترنت اشیا در کشور به دو بخش کلی تقسیم شده است. بخش اصلی آن دست شرکتهای قدیمی و باسابقهای است که در حوزههای دیگری فعالیت داشتند و حالا وارد حوزه اینترنت اشیا شدهاند. بیشتر این شرکتها قدرت و نفوذ زیادی دارند و رقابت با آنها کار مشکلی است. بیشتر قراردادهای دولتی و مناقصهها را هم همین شرکتها برنده میشوند. بخش دیگری از این اکوسیستم استارتآپها و شرکتهای نوپا هستند که توصیه میکنم این بخش دوم مدل کسبوکاری خود را بیشتر به سمت خدمات B2C متمرکز کنند.»
۷۶ شرکتکننده، ۲۵ برگزیده
محمدصادق سبحانی، مدیر توسعه و آموزش شتابدهنده تریگآپ و دبیر اجرایی رویداد گزارشی در خصوص برگزاری این رویداد ارائه داد و گفت: «این رویداد توسط شتابدهنده تریگآپ و مجموعه شناسا با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و همراهی لینکپ و بانا برگزار شد. شرکتکنندگان در این رویداد به مجوعهای از مهارتهای سخت و مهارتهای نرم دست پیدا کردند که با همراهی دو مجموعه لینکپ و بانا اتفاق افتاد.»
او در خصوص جوایز تیمهای برگزیده این رویداد گفت: «تیم اول برنده ۱۵ میلیون تومان جایزه غیرنقدی و امکان استفاده از خدمات غیرنقدی سامانه راه نوآوری خواهد بود. تیم دوم و سوم هم به ترتیب ۱۰ و ۵ میلیون تومان جایزه غیرنقدی دریافت میکنند و امکان استفاده از خدمات غیرنقدی سامانه راه نوآوری را هم خواهند داشت.»
سبحانی از سرمایهگذاری روی تیمهای برگزیده برای تولید انبوه محصولات و همچنین پیشخرید محصولات تولیدی برای کمک به توسعه سریعتر این استارتآپها خبر داد و گفت: «تیمهای منتخب تریگکمپ راهیافته به دوره شتابدهی تریگآپ، توسط ستاد اقتصاد دیجیتال تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی قرضالحسنه با قابلیت تبدیل به بلاعوض دریافت میکنند.»
به گفته سبحانی ۷۶ نفر برای شرکت در دوره تریگکمپ اینترنت اشیا نامنویسی کردند که از این تعداد ۲۵ نفر انتخاب شدند. این ۲۵ نفر در قالب ۸ تیم استارتآپی، با نامهای آسان هوشمند، هوشیار، آرت این تک، اسمارت مکس، پالساید، شتاب، پای و هیمد در این رویداد حضور یافتند و ۶ تیم امروز آماده ارائه محصول اولیه خود به داوران هستند.
تغییر رویه شتابدهی
حامد ساجدی، مدیرعامل مجموعه شناسا هم در خصوص توسعه جامعه استارتآپی ایران گفت: «تا چند سال پیش تنها گزینههای پیش روی جوانان، ادامه تحصیل یا مهاجرت بود. اما با تلاشها و اتفاقات خوبی که در این چند سال رخ داده؛ شرایط ورود به حوزه استارتآپی و ساخت و پرداخت ایدههای جدید و آنچه که یک جوان در ذهنش پرورش داده هم وجود دارد.»
او افزود: «شتابدهندهها، صندوقهای سرمایهگذاری و حامیان خوبی به اکوسیستم استارتآپی کشور اضافه شدهاند و به نظر میرسد عامه مردم هم علاقه بیشتری به این حوزه پیدا کردهاند.»
به گفته ساجدی حوزه IOT یکی از حوزههایی است که در کشور تحول آفرین خواهد بود و جای این را دارد که بهای بیشتری به آن داده شود.
او در خصوص تغییر فرآیند و روند شتابدهی شتابدهنده تریگآپ توضیح داد: «تجربههای قبلی ما میگوید که بسیاری از تیمهای خوشفکر و پرانرژی، ممکن است به دلیل نبود تجربه تیمداری، ضعفهای فناوری، نداشتن بازار هدف و نبود قدرت مدیریت از هدف اولیه خود دور بمانند و یا حتی در میانه راه از بین بروند. به همین دلیل نیاز است که در دورههای شتابدهی، با اضافه کردن مهارتهای سخت و مهارتهای نرم به تیمهای استارتآپی، آنها را همهجوره آماده ورود به بازار کنیم.»