اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 8, 2021
10:54 سه شنبه، 18ام خردادماه 1400
کد خبر: 125071

گوگل در فرانسه ۲۲۰ میلیون یورو جریمه شد

 
 
گوگل توافق کرد با پرداخت ۲۲۰ میلیون یورو (۲۶۸ میلیون دلار) به تحقیقات فرانسه از شیوه های غیرمنصفانه این غول اینترنتی در تبلیغات آنلاین پایان داده و در کسب و کار خود در جهان تغییراتی صورت دهد.
 
 آژانس ضد انحصارطلبی فرانسه اعلام کرد گوگل از نفوذ خود در فروش و خرید تبلیغات در پلتفرمش برای مختل کردن بازار به سود خود استفاده کرده و به ناشرانی مانند نیوزکورپ آسیب زده است.
 
این تصمیم نگاه کم سابقه ای به داخل جعبه سیاه تبلیغات آنلاین است که در آن گوگل به صورت اتوماتیک فضا و قیمتهای تبلیغات را برای تبلیغ کنندگان و ناشران به شکل کلیک کاربر در یک صفحه وب محاسبه و عرضه می کند. گوگل متعهد شد این وضعیت را اصلاح کرده و عملکرد خدمات مدیریت تبلیغات برای دیگران را بهبود دهد.
 
رگولاتورهای ضد انحصارطلبی فرانسه با دنبال کردن پرونده های جداگانه درباره گوگل، اپل و فیس بوک، کنترل رفتار ضد رقابتی در عرصه تبلیغات آنلاین را آغاز کرده اند. هر چند پرونده گوگل با یک جریمه بسته شد اما فیس بوک هفته گذشته تلاش کرد با دادن تعهد و جلب رضایت رگولاتورها، از چنین اتفاقی اجتناب کند.
 
گوگل در یک پست وبلاگ اعلام کرد به همکاری فعالانه با رگولاتورها در همه جا به منظور بهبود محصولاتش متعهد است. این شرکت اعلام کرد در راستای توافق اخیر با رگولاتور فرانسه، به آزمایش و طراحی تغییرات رفتاری توافق شده در ماههای آینده خواهد پرداخت.
 
این پرونده از تحقیقات سازمان رقابت فرانسه که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و قدرت گوگل و فیس بوک در زمینه تبلیغات آنلاین را برجسته کرد، نشات گرفت.
 
نیوزکورپ که گروه منتشرکننده روزنامه فرانسوی لوفیگارو است و شرکت رسانه ای روسل لاووآ سال بعد شکایتی را نزد رگولاتورها مطرح کردند. گروه لوفیگارو در نوامبر سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت از این پرونده خارج شود. گوگل و نیوزکورپ هم اوایل امسال به خصومت پایان داده و به یک توافق سه ساله رسیدند که تحت آن، این شرکت جست و جو برای اخبار پول پرداخت می کند.
 
گوگل در گذشته هم تفحص ضد انحصارطلبی فرانسه را به خود جلب کرده و در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۵۰ میلیون یورو جریمه شده بود. این موتور جست و جو به دلیل کوتاهی در رعایت مقررات مربوط به سرویس خبری خود در معرض خطر جریمه دیگری در هفته های آینده قرار دارد.
 
برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه گفت: لازم است که غولهای فناوری مقررات رقابت فرانسه را رعایت کنند. وی به رفتار گوگل اشاره کرد که به گروههای رسانه ای که مدل اقتصادی آنها متکی به درآمد تبلیغات است، لطمه زده است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، جریمه اخیر گوگل از سوی رگولاتور فرانسه جدیدترین مورد از تلاشها برای شکستن نفوذ بازار غولهای فناوری است. سرویس خبری گوگل هفته گذشته هدف تحقیقات آلمان قرار گرفت. اتحادیه اروپا و انگلیس هم تحقیقاتی را از فیس بوک در خصوص نحوه استفاده این شرکت شبکه اجتماعی از اطلاعات از تبلیغات کنندگان آغاز کرده اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.