دستهای از وبسایتهای شرکتهای هواپیمایی، دولتها و موسسات مالی از جمله بورس هنگکنگ، بانک مرکزی استرالیا روز پنجشنبه برای مدت کوتاهی در قطعی جهانی اینترنت گرفتار شدند. این دومین بار در چند هفته اخیر است که مشکل یک شرکت خدماتی باعث قطعی گسترده اینترنت در جهان میشود.
به نقل از بلومبرگ، افراد مطلع میگویند این قطعی اینترنت که بانک رفاه عمومی استرالیا، شرکت بانکداری وستپک (Westpac) و گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند را تحت تاثیر قرار داد مربوط به شرکت تکنولوژی آکامای (Akamai) است که به مدیریت خدمات وب مشتریان خود کمک میکند. بانک خزانهداری استرالیا روز پنجشنبه مجبور شد به دلیل «مشکلات فنی» یک عملیات خرید اوراق قرضه را متوقف کند. بانک مرکزی اعلام کرده که روند کار به پایان رسیده و وبسایت این شرکت حالا آماده و فعال است.
حادثه دیگری که اوایل این ماه باعث قطعی گسترده اینترنت شد به یک نقص نرمافزاری در پلتفرم ارائه محتوای فستلی (Fastly) مربوط بود. این قطعی خدمات شرکتهایی مثل آمازون، شافیفای و استرایپ را تحت تاثیر قرار داد و مشخص شد که بزرگترین وبسایتهای جهان نیز شاید به دلیل چند خطای ساده انسانی یا حملات هماهنگ سایبری با مشکل مواجه شوند.
آکامای در بیانیهای گفت که از این موضوع مطلع و «در حال تلاش برای بازیابی خدمات در کمترین زمان ممکن است.» وبسایت Downdetector که وبسایتهای از کار افتاده و وبسایتهایی که خدماترسانی نمیکنند را دنبال میکند ابتدا با صدها شکایت کاربران درمورد از کار افتادن وبسایت شرکت هواپیمایی Southwest، شرکت هوا پیمایی دلتا، و شرکت پردازش داده Automatic مواجه شد. وبسایتهای دیگری که از کار افتادگی را تجربه کردند عبارتند از شرکت سرمایهگذاری ونگارد (Vanguard)، ایترید (E-Trade) و اتحادیه اعتبار نیروی دریایی فدرال.
بسیاری از این وبسایتها در کمتر از یک ساعت احیا شدند و برخی دیگری به ارائه دهندگان دیگری ارجاع میدادند. برخی شرکتها از جمله بورس هنگکنگ و ساوسوست (Southwest) بدون توضیح اعلام کردند که در حال بررسی موضوع هستند. ساوسوست در پاسخی ایمیلی به پرسشها گفت: «توقف اتصال تاثیری روی فعالیت ما نداشته است.»
روشن نیست که دلیل حوادث روز پنجشنبه چه چیزی بوده است اما قطعی اینترنت قبلی که با مشکلی در شرکت فستلی رخ داد به دلیل تغییر در پیکربندی نرمافزار توسط یکی از مشتریان انجام گرفت که باعث شد یکی از نقایص پنهان این سیستم هنگام بروز رسانی نرمافزار در روز ۱۲ فعال شود. فستلی خیلی سریع مشکل شبکه ارائه محتوای خود را شناسایی و تنها ۴۶ دقیقه پس از شناسایی مشکل، اعلام کرد که در حال ارائه راه حل است. کمی پس از این اعلامیه تمام وبسایتها دوباره فعال شدند.
آکامی یکی از خدمات میزبانی وبسایت و اپلیکیشن رده بالایی است که شرکتها برای ارائه محتوا به میلیونها کاربر از آن استفاده میکنند.
مدل «محاسبه لبهای» شرکت فستلی به جای اینکه تمام محتوای وبسایت را روی یک سرور و در یک مکان میزبانی کند، دهها سرور در مکانهای مختلف را استفاده میکند و درنتیجه وبسایتها میتوانند از نزدیک ترین مکان به کاربران، محتوا را در اختیار آنها قرار دهند. این موضوع وقفه در خدمت رسانی را کاهش داده و سرعت نمایش صفحه را با تقسیم وظایف بین سرورهای مختلف افزایش میدهد.
این فعالیتهای گسترده و پیچیده را تنها چند شرکت از جمله فستلی و کلودفلر (Cloudflare) انجام میدهند. براساس تحلیل تازهای از سوی مرکز تحقیقاتی گرند ویو(Grand view) در سال ۲۰۲۰ بازار محاسبات لبهای جهان ۴.۶۸ میلیارد دلار ارزشگذاری شد و انتظار میرود که این بازار از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸ با نرخ ۳۸.۴ درصد به رشد خود ادامه دهد.
در حالی که این استارتآپها معمولا بینقص عمل میکنند، پیچیدگی آنها به حدی بالا است که حتی یک خطای ساده در پیکربندی فایل میتواند باعث چندین قطعی شود. کاربران معمولی که عمدتا به نحوه کار اینترنت فکر نمیکنند در این شرایط شوکه میشوند.