تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 22, 2021
15:17 سه شنبه، 1ام تیرماه 1400
کد خبر: 125615

آمازون هر سال میلیون‌ها قلم کالای نو یا مرجوعی سالم را معدوم می‌کند

 
 
آمازون.jpeg
بر اساس افشاگری شبکه تلویزیونی ITV News، شرکت آمازون همه ساله میلیون‌ها قلم کالای فروخته نشده و حتی برخی از کالاهای جدید خود را از بین می‌برد.
 
تصاویر و ویدیوهای منتشرشده از یکی از انبارهای آمازون در بریتانیا، از حجم بالای معدوم‌سازی کالا توسط این شرکت حکایت دارند. این تصاویر متعلق به انبار Dunfermline آمازون است که در آن میلیون‌ها قلم کالا از قبیل تلویزیون هوشمند، لپتاپ، پهپاد، سشوار، هدفون، درایو رایانه، کتاب، ماسک و غیره توسط این شرکت نابود می‌شوند.
 
این کالاها شامل محصولات فروخته‌نشده و همچنین مرجوعی خریداران می‌شوند. این در حالی است که آمازون می‌تواند به جای معدوم‌سازی، این کالاها را در اختیار نهادهای خیریه و افراد نیازمند قرار دهد. اما این شرکت، به بدترین شکل ممکن، آن‌ها را درون سطل زباله می‌ریزد و با کامیون‌های خود، این کالاها را به مراکز بازیافت و یا محل دفن زباله‌ها می‌برد.
 
یکی از کارمندان سابق آمازون که نخواست نامش فاش شود، به این شبکه تلویزیونی اعلام کرد: از روز جمعه تا جمعه هفته آینده، ما حدود 130 هزار کالا را از بین می‌بردیم. من واقعا نمی‌دانستم که چرا باید چنین کاری انجام دهیم و دلیل چنین تصمیمی‌ چیست. در این فرآیند، انواع کالاها از آیپد و مک‌بوک گرفته تا ماسک‌های کووید-19 معدوم‌سازی می‌شدند.
 
وی ادامه داد: در مجموع، 50 درصد از این کالاها هرگز باز نشده بودند و یا همچنان در بسته‌بندی‌های خود بودند. آن 50 درصد دیگر نیز کالاهای مرجوعی و سالم بودند. کارکنان نمی‌توانستند درک کنند که چرا مجبور به انجام چنین کاری هستند.
 
طبق اطلاعات و اسناد به دست آمده، آمازون در یک هفته در ماه آوریل در انبار Dunfermline، بیش از 124 هزار ماسک را معدوم کرد. این در حالی است که تنها 28 هزار کالا در همان مقطع زمانی با برچسب «اهدایی»، به خیریه‌ها ارسال شد.
 
اما سوال اینجاست که چرا صداها هزار کالا به این شکل از بین می‌روند؟ پاسخ مدل کسب‌وکار آمازون است. بسیاری از تولیدکنندگان، از انبارهای بزرگ آمازون برای ذخیره‌سازی محصولات خود استفاده می‌کنند.
 
 
به عبارتی دیگر، فروخته نشدن کالاها و نگهداری آن‌ها در انبارهای آمازون،  برای این شرکت هزینه‌بر است و اینجاست که ساده‌ترین راه یعنی معدوم‌سازی کالاها به‌صرفه‌تر خواهد بود.
 
اما جان بامفری، مدیر آمازون در بریتانیا در مصاحبه‌ای با شبکه ITV News مدعی شد که حجم کالاهایی که توسط این شرکت معدوم می‌شوند، بسیار ناچیز هستند.
 
آمازون نیز در واکنش به انتشار این گزارش عنوان کرد که اقدام این شرکت در معدوم‌سازی کالاها غیرقانونی نیست. در پاسخ آماوزن آمده است: سعی ما بر این است تا حجم معدوم‌سازی را به صفر برسانیم و اولویت ما فروش مجدد این کالاها، اهدای آن‌ها به خیره‌ها و بازیافت است. در بریتانیا، هیچ کالایی به محل دفن زباله‌های شهری فرستاده نمی‌شود. در بدترین حالت، این کالاها را به مراکز بازیابی انرژی ارسال می‌کنیم. در کل، تلاش می‌کنیم تا میزان از بین بردن کالاها را به صفر برسانیم.
 
نگاهی به ربات‌های جدید آمازون برای انبارهای این شرکت + ویدیو
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا این تحقیقات را باورنکردنی توصیف کرد و افزود که اگر این گزارش درست باشد، حتما مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی عنوان کرد: بدیهی است که دوست نداریم کالاها تحت هیچ شرایطی به مراکز دفن زباله فرستاده شوند و به همین دلیل است که اقداماتی همچون مالیات‌های بازیافت و غیره را برای جلوگیری از ارسال کالاها به این مراکز در نظر گرفتیم.
 
جانسون ادامه داد همه ما خواستار استفاده مجدد و بازیافت محصولات هستیم اما مهم‌تر از آن، به دنبال این هستیم تا استفاده از محصولاتی که منجر به آلوده کردن دریاها و جهانمان می‌شوند، محدود شود و استفاده از مواد پلاستیکی نیز به حداقل برسد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.