امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 22, 2021
17:20 سه شنبه، 1ام تیرماه 1400
کد خبر: 125625

شکایت از مک دونالد به دلیل جمع آوری صدای مشتریان

 
طبق یک شکایت جدید رستوران های مک دونالد سیستم شناسایی صوتی را به طور آزمایشی به کار گرفته که بدون اجازه مشتریان صدای آنها را ثبت می کند.
 
به نقل از دیلی میل، یکی از مشتریان رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد به دلیل ثبت کردن اطلاعات بیومتریک مشتریان در یکی از رستوران های این شرکت بدون رضایت مشتری شکایت کرده است.
 
طبق اسناد دادگاه، شارون کارپنتر یکی از مشتریان مک دونالد در ایالت ایلینوی ادعا می کند سیستم مذکور قانون حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک (BIPA) را نقض می‌کند زیرا قبل از استفاده از فناوری شناسایی صوت برای ثبت سفارش، از مشتری اجازه دریافت نمی‌کند.
 
قانون BIPA در ایالت ایلینوی آمریکا تصویب شده و طبق آن شرکت‌ها باید جمع آوری اطلاعات بیومتریک مشتریان (از جمله صوت، اجزای صورت، اثر انگشت و غیره) را به مشتریانشان اطلاع دهند. ایلینوی یکی از معدود ایالت‌های آمریکا است که قوانینی در خصوص حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک تصویب کرده است.
 
در متن شکایت ذکر شده کارپنتر اوایل سال گذشته میلادی به یکی از رستوران‌های خودروگذر مراجعه کرده و به جای اپراتور انسانی، سیستم هوش مصنوعی Apprente سفارش او را ثبت کرده است. این شاکی ادعا می‌کند شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای صوت مشتریان را جمع آوری می‌کند تا بتواند سفارش‌های مشتریان را به درستی دریابد. اما مک دونالد درباره جمع آوری صوت مشتریان به آنها اطلاع رسانی نکرده است. همچنین این شرکت قوانینی در خصوص نگهداری اطلاعات ندارد که نشان دهد از دیتا چه استفاده ای می‌شود یا چه مدت آنها را نگهداری می‌کند.
 
رستوران زنجیره‌ای مذکور در ۲۰۲۰ اعلام کرد مشغول آزمایش نرم افزار شناسایی صوت در ۱۰ رستوران است. سیستم مذکور اصوات مشتریان را نیز ثبت می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.