رونمایی از بانکینو به عنوان اولین نئوبانکی که به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد در شرایطی برگزار شد که مدیران آن وعده دادند در عرض ۳ تا ۴ ماه آینده خدمات این نئوبانک کاملتر شود و از سرویسهای حداقلی به سمت ارائه کامل خدمات بانکی حرکت کند.
دریافت وام تا سقف ۱۰ میلیون تومان در کمتر از هفت دقیقه، دریافت مساعده آنی تا سقف ۵۰ درصد حقوق افراد از جمله خدمات جدید بانکینو است که در هنگام رونمایی رسمی از این نئوبانک معرفی شد. طبق گفته مدیران بانک خاورمیانه، این بانک در نظر دارد از طریق بانکینو، ارائه خدمات در بخش بانکدرای خرد را نیز آغاز کند.
مدیرعامل بانک خاورمیانه در این مراسم به نگاه مدیران این بانک به ارائه خدمات بانکداری خرد اشاره کرد و گفت: «هنگام تاسیس بانک خاورمیانه هدف خود را تعداد زیاد شعب قرار ندادیم، از همان ابتدا اعلام کردیم که تعداد شعب بانک خاورمیانه از ۳۰ شعبه بیشتر نخواهد شد از همین رو در آن زمان روی بانکداری شرکتی متمرکز شدیم، حال بستری فراهم شده است که میتوانیم به مشتری خرد نیز سرویس بدهیم.»
پرویز عقیلی کرمانی تاکید کرد کرد که از زمان شکلگیری بانک خاورمیانه، برنامه ارائه خدمات بانکداری خرد به صورت کاملا دیجیتالی در ذهن هیات مدیره و من وجود داشت حال با بانکینو این تصور و ایده شکل واقعیت به خود گرفته است.
او اعلام کرد که اقدامات اولیه برای فراهم کردن این بستر تقریبا از یک سال پیش آغاز شده است و اولین سرویسها در مهر و آبان ماه به یکسری از مشتریان خاص ارائه شد و به صورت فراگیرتر بانکینو از اسفندماه فعالیت خود را به صورت آزمایشی آغاز کرد.
طبق گفته او بانکینو توانسته در این مدت در حدود ۹ هزار و ۸۰۰ مشتری را جذب کند. او برنامه بانک خاورمیانه را ورود منابع ارزان قیمت اندک اما زیاد از طریق این نئوبانک اعلام کرد تا از این طریق ترازنامه بانک تعدیل خواهد شد. او میانگین مانده حساب کاربران بانکینو در حسابشان را در طول ماه ۲ میلیون تومان برآورد کرد.
مدیرعامل بانک خاورمیانه در پاسخ به این سوال پیوست که آیا بانک خاورمیانه رویکرد خود به عنوان یک بانک شرکتی را تغییر داده است گفت: «توجه داشته باشید که با تعداد شعب محدود نمیتوان به مشتری خرد در اندازه زیاد سرویس داد چرا که نمیتوان انتظار داشت فردی از بازار یا شمیران به شعبه نوبخت بانک خاورمیانه مراجعه کند اما با بستر ایجاد شده در نئوبانک دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب نیست.»
او با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات اصلی ارائه خدمات به مشتریان خرد در دسترس بودن شعب است گفت: «ما از طریق بانکینو تمامی خدماتی که مشتریان خرد احتیاج خواهند داشت را به سادگی در اختیار آنان قرار خواهیم داد.»
او همچنین در پاسخ به این سوال که اگر بانکینو روزی موفق به دریافت مجوز فعالیت به صورت مستقل شود به برنامههای بانک خاورمیانه برای جذب مشتری خرد صدمهای وارد نخواهد شد چرا که در آن زمان به صورت کاملا مستقل عمل خواهد کرد گفت: «در آن زمان نیز به عنوان مجموعهای که ۱۰۰ درصد سهامش در اختیار بانک خاورمیانه خواهد بود فعالیت خواهد کرد پس از نظر ما تفاوتی ایجاد نخواهد شد.»
محسن زادمهر، مدیرارشد بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه
محسن زادمهر مدیر ارشد بانکداری دیجیتال بانک خاومیانه نیز در این مراسم اعلام کرد: «ما قصد نداشتیم فرایندهای کاری بانک را بهتر کنیم؛ تلاش ما این بود که همه چیز را از اول به صورت یک بانک تمام دیجیتال طراحی کنیم. تجربه سفر مشتری برای ما اهمیت بسیار زیادی داشت و سعی کردیم مشتری در این سفر، تجربهای ناب و جدید به دست آورد؛ در این بانک باید افتتاح حساب در کمتر از ۷ دقیقه انجام میگرفت، چون ما معتقدیم که بانکی جدید برای مشتری جدید طراحی میکنیم.»
زادمهر در ادامه با اشاره به روشهای امنیتی این بانک گفت: «تلاش ما این بود که امنیت ما از بانکهای سنتی بیشتر باشد. از همین رو شرایطی فراهم کردیم تا از طریق آن امکان استفاده از اپلیکیشن بانکینو فقط از طریق یک دستگاه موبایل فراهم باشد چرا که معتقدیم این روزها دیگر تلفنهای هوشمند تبدیل به فضای شخصی و ابزار همیشه همراه آنان شده است. با ایجاد امکان Trusted Devices یا امکان شناساندن دستگاههای قابل اطمینان امکان دسترسی افراد دیگر از طریق دستگاههای مختلف به حساب افراد را از بین بردیم.»
به گفته او محدود کردن تراکنشها قابلیت دیگری است که از طریق آن میتوانید محدودیتهایی برای کارت خود ایجاد کنید که از کارت شما تنها روی دستگاه پوز یا ATM استفاده شود.
او ادامه داد: «تلاش ما این بود که تمام خدمات ما حتی دریافت رمزاول ثابت، رمز دوم پویا، درخواست کارت مجدد و… همه به صورت غیرحضوری انجام شود. البته منظور ما از غیرحضوری صرفا به صورت الکترونیکی نیست بلکه تمامی همه امکانات بازنویسی مجدد و پیادهسازی شد.»
زادمهر گفت: «در طول ۳ یا ۴ ماه آینده سرویسهای ارائه شده بر بستر بانکینو تقریبا تکمیل خواهد شد و میتوان گفت در عرض یک سال به بلوغ خواهد رسید.»
او با اشاره به سرویسهایی که هماکنون همزمان با رونمایی از بانکینو به بهرهبرداری رسیده است گفت: «طی روزهای گذشته ما سرویس وامینو را روی بانکینو قرار دادیم و مشتریان بانکینو میتوانند در بدون وثیقه با سقف ۱۰ میلیون تومان وام بگیرند و اگر جزو مشتریان خوش حساب قرار بگیرند میتوانند به صورت مرتب از این سرویس استفاده کنند.»
طبق شرایط فعلی وامینو کاربران بانکینو با دریافت ۱۰ امتیاز میتوانند تا سقف ۱۰ میلیون تومان وام دریافت کنند اما باید این وام را در عرض یک ماه باز گرداند. اما زادمهر اعلام کرد که به زودی امکان تسقیط وام دریافتی برای مشتریان نیز روی بانکینو آماده خواهد شد.
او همچنین تاکید کرد که طی ۳ یا ۴ ماه آینده سرویس کارت اعتباری بانکینو نیز فعال خواهد شد و مشتریان این بانک میتوانند کارت اعتباری دریافت کنند.
ماکان سپهر، مدیر تحول دیجیتال بانک خاورمیانه
ماکان سپهریفر، مدیر تحول دیجیتال بانک خاورمیانه نیز گفت: «فرودین ۱۳۹۸ ما با این ایده که بتوانیم بانکداری خرد را سودمند کنیم، کارمان را شروع کردیم. به دنبال نگاهی جدید به بانکداری بودیم که در آن مشتری به عنوان تمرکز اصلی تجربه محسوب میشد و هرآنچه در لایه مشتری بود، باید برای آن پاسخی دیده میشد.»
سپهری افزود: «مهمترین چالش بانکینو در فضای جدید، رگولیشن بانک مرکزی و مشکلات فنی نبود؛ مسئله اصلی ما این بود که الگویی نداشتیم و چیزی از ذائقه مالی مشتری نمیدانستیم.»
او در ادامه با بیان اینکه خرداد ۱۳۹۹ اولین حساب دیجیتال بانکینو افتتاح شد، گفت: «ما در بانک خاورمیانه نه تنها سعی کردیم مصداق یک نئوبانک باشیم که سعی کردیم چه از طریق تعامل با رسانهها و چه از طریق تعامل با سایر همکاران در سایر بانکها تمام اطلاعات و دیتاهایی که در طول این یک سال کسب کرده بودیم را به اشتراک بگذاریم تجربهای که واقعا جای آن در فضای بانکی خالی بود.»
او در پایان افزود: «۲۲درصد از کل کاربران به صورت روزانه در اپلیکیشن بانکینو فعال هستند و ماهیانه حدود ۶۵ درصد از کل کاربران فعال از این اپلیکیشن استفاده میکنند.»