تلفن همراه

گوشی

July 10, 2021
11:42 شنبه، 19ام تیرماه 1400
کد خبر: 126186

حمایت بنیانگذار اپل از جنبش «حق تعمیر»

حق.jpg
استیو وزنیاک، از بنیانگذاران اپل در خلال ویدیویی در و‌ب‌سایت Cameo حمایت خود از جنبش «right-to-repair» یا همان حق تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی توسط مصرف‌کنندگان را اعلام کرد.
 
وی خطاب به لوییس رازمن، از چهره‌های مشهور پلتفرم یوتیوب و یکی از حامیان اصلی جنبش right-to-repair اعلام کرد که به طور قطع، از این جنبش حمایت می‌کند و حق تعمیر و دریافت اطلاعات به منظور برطرف کردن عیب دستگاه‌ها را برای مصرف‌کنندگان محفوظ می‌داند.
 
ووزنیک در این ویدیو که 9 دقیقه به طول انجامید، اعلام کرد اگر در یک دنیای فناوری باز رشد نمی‌کردیم و این فضا را نداشتیم، اپل هرگز به وجود نمی‌آمد.
 
اخیر جنبش right-to-repair در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال، در کشور انگستان از تولیدکنندگان تلویزیون‌ها، ماشین‌های لباسشویی و یخچال‌ها خواسته شده تا قطعات یدکی محصولات خود را در اختیار مصرف‌کنندگان و کاربران قرار دهند تا آن‌ها بتوانند در صورت بروز مشکل، دستگاه‌های خود را شخصا تعمیر کنند.
 
در ایالات متحده نیز حداقل 27 ایالت، قوانینی برای تولیدکنندگان به منظور تولید و عرضه قطعات یدکی انواع محصولات و عرضه آن به مصرف‌کنندگان وضع شده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در طی کنفرانسی خبری اعلام کرد که وزارت کشاورزی آمریکا در حال بررسی راه‌هایی است تا بتواند حق تعمیر وسایل و تجهیزات کشاورزی را برای کشاورزان فراهم کند.
 
استیو وزنیاک نیز به نوبه خود ضمن حمایت از این اقدام، توضیحاتی را در خصوص نحوه تعمیر وسایل شخصی خود در دوران جوانی ارائه داد. وی افزود در گذشته وقتی  شما وسایل اکترونیکی از قبیل تلویزیون و رادیور ا خریداری می‌کردید، تمامی‌مدارها و قطعات و همچنین طراحی این محصولات روی کاغذ پیاده شده بود. در واقع، همه چیز کاملا منبع باز بود. اگر می‌دانستید که چه کار باید بکنید، می‌توانید دستگاه‌هایتان را با کمترین هزینه تعمیر کنید.
 
وزنیاک که حدود 45 سال پیش به همراه استیو جابز، شرکت اپل را پایه‌گذار کرد، عنوان کرد که فراهم کردن امکان تعمیر دستگاه‌ها توسط کاربران دارای ارزش تجاری نیز خواهد بود.
 
اظهارات وزنیاک در حالی مطرح شد که سال‌هاست انتقادهای زیادی علیه اپل در خصوص سیاست‌های این شرکت در این خصوص مطرح می‌شود چرا که اپل، قوانین سفت‌وسختی را برای جلوگیری از تعمیر دستگاه‌ها این شرکت توسط کاربران اعمال و اعلام کرده که در این حالت، ممکن است دیگر شرایط گارانتی به دستگاه تعلیق نگیرد.
 
اپل پیشتر تنها به برخی از ارائه‌دهندگان خدمات رسمی‌خود اجازه تعمیر دستگاه‌های این شرکت را می‌داد و قطعات و لوازم یدکی تنها برای این گروه معدود از افراد ارسال می‌شود. اما این رویه در سال 2019 تغییر کرد و اپل تعداد تعمیرکاران مجاز برای تعمیر دستگاه‌های تولیدی خود را افزایش و از سخت‌گیری‌های مربوط به گارانتی نیز کاهش داد.
 
وزنیاک در این ویدیو عنوان کرد که اکنون وقت آن رسیده تا کار درست را انجام دهیم و حق تعمیر دستگاه‌ها توسط مصرف‌کنندگان را بیش از پیش به رسمیت بشناسیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.