سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 11, 2021
16:54 یکشنبه، 20ام تیرماه 1400
کد خبر: 126274

سخت‌افزار بکاپ، تنها راه نجات تلسکوپ هابل

تلسکوپ فضایی هابل با قدمت 30 ساله خود، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشری در علوم مدرن به شمار می‌رود که توانسته در این سال‌ها اطلاعات زیادی را در خصوص انبساط جهان در اختیار اخترشناسان و دانشمندان قرار دهد.
 
این تلسکوپ آغازگر انقلابی بزرگ در این عرصه بود و تا به امروز توانسته تصاویر کم‌نظیری را از فضا به زمین ارسال کند. اما اخیرا و به دلیل مشکلاتی که در سخت‌افزار این تلسکوپ (متعلق به دهه 1980 میلادی) گزارش شده، فعالیت آن متوقف شده است.
 
اگرچه در طی یک دهه اخیر، آپگریدها و اقداماتی به منظور تعمیر این قطعات صورت گرفته اما رفع مشکلاتی که اخیرا در این تلسکوپ به وجود آمده، دشوار است و متخصصان ناسا را به دردسر انداخته است. این مشکلات تقریبا یک ماه پیش شروع شد که در آن زمان، کامپیوتری که وظیفه کنترلا ابزارهای علمی هابل را برعهده داشت، از کار افتاد.
 
این ابزارها نیز به منظور جلوگیری از آسیب دیدن، به حالت خاموشی موقت درآمدند و در نتیجه دیگر فعالیت گردآوری داده‌ای صورت نمی‌گیرد. به دنبال بروز این مشکل،‌تیم متخصصان تلسکوپ هابل چندین راهکار را برای رفع آن امتحان کردند و در آخر، به این نتیجه رسیدند که مشکل مذکور مربوط به قطعه‌ای سخت‌‎افزاریست که در بخش «مدیریت دیتا و دستورات ابزارهای علمی» یا به عبارتی SI C&DH این تلسکوپ قرار دارد و وظیفه فرمت کردن و ارسال دستورات و اطلاعات به ابزارهای علمی‌تلسکوپ را برعهده دارد.
 
حال مهندسان ناسا برای رفع این مشکل، به این نتیجه رسیدند که می‌بایست به سخت‌افزار بکاپ (پتیبان) سوییچ کنند. در مواقعی که نواقصی از این دست رخ می‌دهد، بخش زیادی از سخت‌افزار هابل دارای یک نسخه ثانویه و بکاپ هستند که می‌توان با سوییچ کردن از آن‌ها استفاده کرد.
 
اما فرآیند سوییچ کردن از سخت‌افزار فعلی به سخت‌افزار بکاپ کار ساده‌ای نیست چراکه برای این کار می‌بایست تمامی‌بخش‌های سخت‌افزار خاموش شوند.
 
با این حال، متخصصان ناسا در طی چند روز اخیر تست‌ها و آزمایش‌های شبیه‌سازی‌ شده‌ای را برای سوییچ کردن به سخت‌افزار بکاپ انجام داده‌اند و این تیم اکنون آماده است تا این فرآیند را طی چند روز آینده روی تلسکوپ هابل پیاده کند.
 
ناسا در تازه‌ترین بیانیه مرتبط با تلسکوپ هابل از آمادگی تیم مهندسان این سازمان برای اجرای فرآیند سوییچ کردن به سخت‌افزار بکاپ و رفع مشکل این تلسکوپ خبر داد. اگر همه چیز طبق برنامه و درست پیش برود، احتمالا طی چند روز آینده شاهد شروع دوباره فعالیت تلسکوپ فضایی هابل خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.