تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 13, 2021
16:56 سه شنبه، 22ام تیرماه 1400
کد خبر: 126360

پذیرندگان پرداخت‌یارها ملزم به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی شدند

 
پذیرندگان شرکت‌های پرداخت‌یاری از اول مردادماه ملزم به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی شده‌اند.
 
شاپرک طی نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت‌یاری به آنان اعلام کرده است که از مردادماه حین ثبت‌نام اطلاعات پذیرندگان جدید در سامانه جامع شاپرک، ضمن اعتبار سنجی وضعیت نماد اعتماد الکترونیکی، انطباق هویت پذیرنده با اطلاعات ثبت‌شده مالک نماد اعتماد الکترونیکی نیز بررسی می‌شود و از تخصیص پایانه به موارد نا منطبق جلوگیری خواهد شد.
 
 
الزام دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای متقاضیان درگاه پرداخت از سوی شرکت‌های PSP سال‌هاست که شکل اجرایی به خود گرفته است و طبق الزامات ابلاغ شده از سوی شاپرک به ارائه دهندگان خدمات پرداخت، PSPها باید پیش از ارائه درگاه پرداخت اینترنتی نماد اعتماد پذیرنده را چک کنند و پذیرنده متعهد است قبل از منقضی شدن تاریخ نماد نیز اقدام به تمدید آن کند؛ اما در این میان بسیاری از کسب و کارهای کوچک‌تر به دلیل دریافت سرویس از پرداخت‌یاران تا کنون اقدامی به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نکرده‌اند.
 
طبق آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی ارائه دهندگان خدمات پرداخت مکلف شده‌اند تا پیش از ارائه هر گونه ابزار پذیرش اطلاعات، مجوز نماد اعتماد الکترونیکی را از پذیرنده دریافت کنند، این در حالی است که فعالان حوزه پرداخت‌یاری معتقدند که طبق دستورالعمل فعالیت پرداخت‌یاران و تعریفی که از فعالیت شرکت‌های پرداختی صورت گرفته است آنان ارائه دهند خدمات پرداخت نیستند بلکه ارائه دهنده خدمات پرداخت‌یاری هستند و این قانون شامل آنها نمی‌شود.
 
با ابلاغ این نامه از سوی شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یاری به نظر می‌رسد نظر شرکت‌های پرداخت‌یاری از سوی رگولاتوری این حوزه پذیرفته نشده است.
 
انجمن فین‌تک در نامه‌ای که فروردین ماه برای بانک مرکزی ارسال کرده بود با اشاره به ماده ۱۰۳ آیین‌نامه اجرایی مبارزه با پولشویی تاکید کرده بود که تعاریف ارائه شده در این آیین‌نامه از PSPها و پرداخت‌یاران به صورت کامل نشان می‌دهد که اشاره قانون به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت یا همان PSPهاست؛ چرا که قانون‌گذار از پرداخت‌یاران به عنوان ارائه دهندگان خدمات انتقال نام برده است.
 
حال پس از ابلاغ لزوم دریافت نماد اعتماد از سوی پذیرندگان پرداخت‌یاری از سوی شاپرک به این شرکت‌ها، انجمن فین‌تک با ارسال نامه‌ای دیگر خواستار بازنگری در این ابلاغ شده است. در این نامه آمده است که در صورتی که بانک مرکزی، شرکت‌های پرداخت‌یار را با تعریف شرکت‌های ارائه دهنده یکسان شناسایی می‌کند، شرکت‌های پرداخت‌یار خواستار اعمال کلیه مستنداتی خواهند بود که پیش از این به شرکت‌های ارائه دهنده پرداخت اجازه عمل داده است و به تبع آن، مجوز فعالیت این شرکت‌ها نیز به‌جای تفاهم‌نامه منعقده با شاپرک باید توسط بانک مرکزی صادر شود.
 
حال این انجمن در نظر دارد با طرح شکایتی در دیوان عدالت اداری نسبت به ابلاغ این دستورالعمل عمل کند و اجرایی شدن آن را متوقف کند از سویی دیگر می‌خواهد با طرح شکایتی دیگر به شورای رقابت نسبت به توقف صدور مجوز برای شرکت‌های PSP اعتراض کند.
 
هر چند شرکت‌های پرداخت‌یاری خود را مشمول آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی برای الزام پذیرندگانشان به دریافت نماد اعتماد الکتروینکی نمی‌دانند اما در آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی، شرکت‌های پرداخت‌یاری به عنوان موسسات مالی و اعتباری نیز شناسایی شده‌اند چرا که طبق تعریف ارائه شده در این قانون از موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات انتقال وجوه یا ارزش و همچنین شرکت‌هایی که اقدام به صدور و مدیریت ابزارهای پرداخت می کنند جزو موسسات مالی و اعتباری به شمار می‌آیند.
 
طبق ماده ۶۱ این آیین‌نامه اجرایی، موسسات مالی و اعتباری مکلفند به منظورشناسایی اشخاص حقوقی سه دسته اطلاعات کلی را نزد خود نگه‌دارند و یکی از این‌دسته‌ اطلاعات مورد اشاره در این آیین‌نامه اجرایی مجوز فعالیت شخص حقوقی است که نماد اعتماد الکترونیکی یکی از انواع مجوزهایی که در این قانون به آن اشاره شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.