اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 1, 2021
16:54 یکشنبه، 10ام مردادماه 1400
کد خبر: 127085

نخستین مجوز تاکسی هوایی صادر شد

 
فرودگاه‌های تهران (مهرآباد و امام‌خمینی) آماده تردد ایرتاکسی‌ها هستند و در صورت صدور مجوز طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره در این فرودگاه‌ها اجرایی خواهد شد.
 
نخستین مجوز تاکسی هوایی صادر شد [به روز رسانی] – مرداد ۱۴۰۰
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی از صدور نخستین مجوز تاکسی هوایی تحت عنوان تاکسی هوایی البرز توسط بخش خصوصی مستقر در این منطقه خبر داد.
 
نادر ثناگو مطلق مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی گفت: «یکی از برنامه‌هایی که به صورت جدی در این فرودگاه از یک سال پیش تا کنون در حال پیگیری بوده راه اندازی تاکسی و آمبولانس هوایی بوده که با توجه به ظرفیت‌های پیام مجوز تاکسی هوایی توسط بخش خصوصی از سازمان هواپیمایی کشوری گرفته شده است.»
 
وی بیان کرد: «با شروع فعالیت تاکسی هوایی البرز در فرودگاه بین المللی پیام در آینده نزدیک امکان برقراری پرواز و جابه جایی مسافران به تمام فرودگاه‌های کشور به خصوص فرودگاه‌هایی که خدمات دهی پروازی زیادی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد، امکان پذیر خواهد بود.»
 
ثناگو مطلق تصریح کرد: «با توجه به سیاست‌های کلی توسعه حمل و نقل هوایی کشور ایجاد بستر مناسب برای این مهم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی بوده که با صدور مجوز فعالیت تاکسی هوایی البرز یک قدم بزرگ برای پیشبرد این هدف برداشته شد.»
 
تاکسی هوایی مجوز گرفت؛ اولین پرواز از مهرآباد در بهمن ماه [به روز رسانی] – آبان ۹۹
دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته در معاونت علمی و فناوری گفت که پرواز تاکسی هوایی در بهمن ماه قطعی است و اولین پرواز از فرودگاه مهرآباد صورت خواهد گرفت. وی همچنین خبر داده است که طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره آغاز می‌شود.
 
«منوچهر منطقی» در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت تاکسی‌های هوایی گفت که تاکنون پرواز تاکسی‌های هوایی دو مشکل داشته که هر دوی این موارد حل شده است. این مشکلات یکی مربوط به اخذ مجوزها و دیگری مربوط به نحوه استفاده از فرودگاه‌ها بود. او خبر داد که با برطرف شدن این موانع، مجوز پرواز تاکسی هوایی اخذ شده است.
 
به گفته منطقی، مسیر تاکسی‌های هوایی باید از سایر هواپیماها جدا باشد زیرا باید از مسیرهای روان برای تاکسی‌های هوایی استفاده شود: «به عنوان مثال برای فرودگاه مهرآباد لازم است که مسیری جداگانه برای این تاکسی‌ها در نظر گرفته شود که این موضوع در آذرماه آماده خواهد شد.» به گفته او تمامی فرودگاه‌های کشور ظرفیت پرواز تاکسی هوایی را دارند اما شروع پروژه با فرودگاه مهرآباد خواهد بود و بهمن ماه اولین پرواز صورت خواهد گرفت.» منطقی درباره مسیر این خط تاکسی هوایی اظهار نظری نکرده است.
 
 
به گفته منطقی، بودجه تاکسی‌های هوایی فعلا توسط شرکت فرودگاه‌ها تامین خواهد شد و تا امروز هفتاد درصد این بودجه تامین شده و مابقی آن در حال تامین شدن است. منطقی گفت که در کشور، چندین شرکت درگیر مسئله تاکسی هوایی هستند: «در حال حاضر ۱۸ شرکت دانش بنیان درگیر پروژه تاکسی‌های هوایی هستند و احتمالاً تا ۳۶ شرکت دانش بنیان بعد از اولین پرواز با یکدیگر مشارکت خواهند کرد.» وی همچنین خبر داده است که طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره آغاز می‌شود.
 
حدود ۹۰ درصد پروازهای داخلی در حدود ۱۵ فرودگاه داخلی انجام می‌شود و با توجه به وجود ۶۰ فرودگاه در ایران و ظرفیت خالی زیادی که در این زمینه وجود دارد می‌توان از دیگر پتانسیل‌های پروازی مانند ایرتاکسی‌ها بهره‌ بیشتری برد تاکسی هوایی یا همان ایر ‌تاکسی، یک نوع اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایر تاکسی عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف پرواز بدون استفاده از برنامه‌ی پروازی که به‌ خودی ‌خود موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد. تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق‌ سبک است و می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن که چیزی در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی است، در مسیرهای کوتاه جا‌به‌جا شود.
 
بهمن ماه سال گذشته شرکت هواپیمایی پویا خبر از پروژه ایجاد تاکسی هوایی در فرودگاه اما داده بود که فعلا به نظر می‌رسد اولین پرواز تاکسی هوایی توسط این شرکت صورت نمی‌گیرد.
 
در دنیا اوبر برای توسعه تاکسی‌های پرنده تلاش‌های متعددی انجام داده و چندی پیش مجموعه اسنپ نیز اعلام کرد که به دنبال راه‌اندازی تاکسی هوایی در کشور است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.