اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

August 4, 2021
10:50 چهارشنبه، 13ام مردادماه 1400
کد خبر: 127146

آغاز پرداخت پول به تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب

صندوق ۱۰۰ میلیون دلاری یوتیوب که برای پرداخت پول به تولیدکنندگان محتوا در سرویس ویدیوی کوتاه Shorts برنامه ریزی شده بود، آغاز به کار کرد.
 
در چند سال اخیر بسیاری از شرکتهای شبکه اجتماعی به پول پاشی برای تولیدکنندگان محتوا مبادرت کرده اند تا آنها را به پلتفرمهای خود جذب کنند و مخاطبان وفادارشان را با خود بیاورند. یوتیوب اوایل امسال از ایجاد یک صندوق ۱۰۰ میلیون دلاری برای پرداخت پول به تولیدکنندگان محتوا در سرویس ویدیویی جدید Shorts خبر داده بود که به تازگی از مرحله آزمایشی بتا خارج شده و ماه گذشته در ۱۰۰ کشور راه اندازی شده است. این صندوق اکنون فعال شده و یوتیوب اطلاعات بیشتری درباره نحوه پرداخت پول از سوی این صندوق اعلام کرده است.
 
همان طور که یوتیوب اوایل امسال اعلام کرده بود، این شرکت از هزاران تولیدکننده محتوای واجد شرایط دعوت کرده تا تحت این برنامه که تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت، پول دریافت کنند. یوتیوب از ۱۰۰ دلار تا ۱۰ هزار دلار بر اساس شمار افرادی که کلیپهای ویدیویی Shorts را مشاهده کرده اند و همچنان با توجه به معیارهای دیگر تعامل مخاطبان، به تولیدکنندگان محتوا پول پرداخت می‌کند. هر فردی که در سرویس Shorts محتوایی ارسال کند، واجد دریافت پول از این صندوق است و تنها شامل تولیدکنندگان محتوایی که در برنامه یوتیوب پارتنر شرکت می‌کنند، نمی‌شود.
 
طبیعتا شماری استاندارد وجود دارد که کلیپهای ویدیویی Shorts باید واجد آنها باشند. عمده این شرایط مانند رعایت دستورالعملها و سیاستهای کپی رایت جامعه یوتیوب، شفاف و روشن است. یوتیوب نمی خواهد افراد محتوایی که برای اسنپ چت یا تیک تاک ساخته اند را در این سرویس بارگزاری کنند بنابراین هر کلیپی که لوگوی سایر شبکه های اجتماعی را داشته باشد، واجد دریافت پول نخواهد بود. یوتیوب اعلام کرده که بر مبنای ماهانه پول پرداخت خواهد کرد بنابراین تولیدکنندگان محتوای علاقمند تشویق می‌شوند کلیپهای جدید در این سرویس تولید کنند.
 
در حالی که سرویس Shorts یوتیوب پلتفرم جدیدی محسوب می‌شود، تیک تاک از سال ۲۰۲۰ صندوق مشابهی برای تولیدکنندگان محتوا دارد که منابع مالی آن ۲۰۰ میلیون دلار و دو برابر بودجه ای است که در حال حاضر یوتیوب برای صندوق خود در نظر گرفته است. اگرچه صندوق تیک تاک بزرگتر است اما یوتیوب خاطرنشان کرده که ۹ راه دیگر برای تولیدکنندگان محتوا دارد تا بتوانند از محتوای خود درآمدزایی کنند.
 
فیس بوک هم اخیرا یک برنامه یک میلیارد دلاری اعلام کرده تا تولیدکنندگان محتوا را به اینستاگرام و سرویس اصلی خود جذب کند. شاید مهمتر از ارزش دلاری این برنامه، این حقیقت باشد که فیس بوک تا سال ۲۰۲۲ از درآمد تولیدکنندگان محتوا سهمی دریافت نمی‌کند تا این پلتفرم را برای آنها جذابتر کند. سرمایه گذاری قابل توجه فیس بوک در این بخش گویای آن است که عقب تر از رقیبانش است. در واقع اینستاگرام تا سال گذشته هیچ گونه اشتراک درآمدی را عرضه نکرده بود.
 
بر اساس گزارش انگجت، بین نفوذ عظیم تیک تاک و منابع مالی عظیم فیس بوک، یوتیوب باید همچنان راههای بیشتری را به کاربرانش برای درآمدزایی پیشنهاد کند و این شرکت هم به خوبی از این موضوع آگاه است. در واقع یوتیوب با اعلام خبر آغاز فعالیت صندوق ۱۰۰ میلیون دلاری، اعلام کرد این تازه نخستین قدم در برنامه هایش برای درآمدزایی در سرویس Shorts است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.