اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

August 10, 2021
14:31 سه شنبه، 19ام مردادماه 1400
کد خبر: 127396

استقبال از هیات‌های مجازی در دوران شیوع کرونا

 
لزوم حفظ سلامت مردم در زمان شیوع کرونا باعث شده که بسیای از هیات‌های مذهبی برنامه‌های خود را به صورت مجازی برگزار کنند که استقبال خوبی نیز از آنها شده به طوری که نهادهای ذیربط اعلام کرده‌اند: در سال گذشته ۹میلیون بازدید از هیات‌های مجازی در تاسوعا و عاشورای سال ۹۹ انجام شده است.
 
شیوع کرونا باعث شد که سال گذشته برای نخستین بار، برگزاری هیات‌های مجازی، مورد توجه قرار گیرد، در این راستا، بسیاری از هیات ها روش برگزاری خود را تغییر داده و با برگزاری مجازی مراسم های بزرگداشت دهه محرم تلاش کردند که ضمن بهره مندی مردم از عزاداری های این دهه، از سلامت مردم در مقابل کرونا نیز محافظت کنند.
 
در این راستا، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به نقل از مدیرکل صدور مجوز و امور رسانه‌های ساترا اعلام کرد: در محرم سال گذشته ۱۵ هزار هیات به صورت مجازی و واقعی مراسم مذهبی برگزار کردند. خوشبختانه موفق‌ترین پلتفرم‌ها برای پوشش مجازی مراسم عزاداری سیدالشهدا پلتفرم‌های داخلی بودند که این نشان می‌دهد مسیر درستی را در پیش گرفته‌ایم.
 
«محمدرسول حاج اوقلی» افزود: سال گذشته «هیئت آنلاین» مراسم حدود هزار هیئت فعال را پوشش داد. این پلتفرم در روز تاسوعا نزدیک ۴ میلیون نفر و در عاشورا بیش از ۵.۴ میلیون نفر بازدیدکننده داشت. ۶۱۲ هیئت نیز مراسم خود را از طریق آپارات در اختیار ۲۶۷ هزار کاربر یکتا قرار دادند.
 
مدیر صدور مجوز ساترا با بیان اینکه آپارات ۴۸ برنامه پخش زنده را در محرم سال گذشته منتشر کرد، گفت: در روز تاسوعا یک میلیون و ۳۷۰ هزار نفر و در روز عاشورا یک میلیون و ۲۰ هزار بازدیدکننده از برنامه‌های مذهبی این پلتفرم بازدید کردند. همچنین برنامه‌های پخش زنده مذهبی آپارات یک میلیون و ۵۲۰ هزار بازدیدکننده داشت.
 
وزنه سنگین پلتفرم‌های داخلی در مقابل پلتفرم‌های خارجی
 
رئیس ساترا نیز در ادامه این مراسم هدف از برگزاری طرح خیمه‌های رسانه‌ای را در درجه اول شریک بودن در یک اتفاق معنوی بزرگ دانست.
 
سیدمحمد صادق امامیان در این خصوص گفت: محرم اتفاق بزرگی است، داشتن دغدغه سلامتی مردم هم ارزشمند است و پلتفرم‌های داخلی سال گذشته با این دغدغه و با هدف برداشتن باری از روی دوش جامعه در زمان شیوع ویروس کرونا برای نخستین بار مراسم عزاداری را به صورت مجازی برگزار کردند.
 
وی تاکید کرد: یکی از اهداف مهم ما در نخستین محرم کرونایی این بود که ترافیک مصرفی پلتفرم‌های داخلی در پوشش رسانه‌ای هیات‌ها بیشتر از پلتفرم‌های خارجی بوده است که خوشبختانه این هدف محقق شد. چنانچه طبق آمار میزان کاربران برنامه‌های مذهبی تاسوعا و عاشورا در اینستاگرام کمتر از پلتفرم‌های داخلی بود.
 
امامیان با اشاره به دو پیام این اتفاق مبارک گفت: رسانه‌های صوت و تصویر بخش خصوصی از یک سو در حد مسئولیت‌های اجتماعی، کار خود را به خوبی انجام دادند و از سوی دیگر مسئولیت ویژه خود در دوران کرونا را به خوبی ایفا کردند.
 
رئیس ساترا تاکید کرد: میزان استقبال هیئت‌ها و حجم ترافیک مصرفی در محرم سال گذشته نشان داد طرح خیمه‌های رسانه‌ای به همت پلتفرم‌های داخلی به نتیجه رسیده است. البته ضعف‌هایی هم وجود داشت که قطعا رفته رفته مرتفع خواهد شد.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وظایف ساترا نیز بیان کرد: ساترا علاوه بر زمینه‌سازی، وظیفه معرفی خدمات و تولیدات محتوایی رسانه‌های صوت و تصویر بخش خصوصی در طرح خیمه‌های رسانه‌ای در قالب بسته خبری، کلیپ و زیرنویس را برعهده دارد.
 
توجه به دستورالعمل موافقت‌نامه کلی ساترا در تولیدات محتوایی
 
در ادامه «وحید فرهمند» قائم مقام ساترا طرح خیمه‌های رسانه‌ای در محرم ۱۴۰۰ را باکیفیت‌تر و بهتر از سال گذشته دانست و تاکید کرد که ساترا در مسیر دسترس‌پذیر کردن محتواهای تولیدی پلتفرم‌های داخلی در طرح خیمه‌های رسانه‌ای گام برمی‌دارد.
 
وی با اشاره به تولیدات نمایشی پلتفرم‌ها نیز گفت: بعضی سرویس‌ها در محرم به دنبال تولید محتوای اختصاصی خصوصا محتوای نمایشی هستند که لازم است تاکید کنم این تولیدات باید مطابق با دستورالعمل موافقت‌نامه کلی ساترا باشد، در مقابل ساترا نیز تلاش می‌کند فرایندهای اعطای مجوز به صورت چابک و کوتاه برای این رسانه‌ها طی شود.
 
به گزارش ایرنا، در جلسه‌ای با حضور رئیس و قائم‌مقام ساترا و نمایندگان رسانه‌های صوت و تصویر، ضمن تقدیر از رسانه‌های فعال در طرح خیمه‌های رسانه‌ای، برنامه‌های این رسانه‌ها برای محرم ۱۴۰۰ تشریح شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.