اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

August 11, 2021
14:50 چهارشنبه، 20ام مردادماه 1400
کد خبر: 127438

رئیس فرهنگسرای رسانه: روایت اولیه خبرها از رسانه‌های مجازی به دست می‌آید

 
رئیس فرهنگسرای رسانه با بیان اینکه عقب‌ماندگی رسانه‌های فعلی ما از فضای جدید رسانه‌ای دنیا قابل توجیه نیست، گفت: تأثیرگذاری فضای مجازی از رسانه‌های سنتی بیشتر است.
 
 مهدی محمدی در برنامه رادیویی هشتگ گفتگو، اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر کاربران را زیاد دانست و گفت: در فضای فعلی رسانه‌ای، روایت اول خبری از رسانه‌های مجازی به دست می‌آید. البته برای توزیع اینگونه خبرها باید صحت و سقم آن بررسی شود. اما به هر حال میزان تأثیرگذاری و ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی بیشتر از رسانه‌های سنتی است.
 
وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات با اخبار و روایت‌هایی مواجه می‌شویم که منشأ آن در رسانه‌های مجازی یا سنتی است، گفت: عقب‌ماندگی رسانه‌های فعلی ما از فضای جدید رسانه‌ای دنیا قابل توجیه نیست. در واقع رسانه‌های جهان، خود را با شرایط جدید وفق داده‌اند تا رقابت را واگذار نکنند.
 
رئیس فرهنگسرای رسانه با اشاره به لزوم توجه به سرعت انتشار اخبار گفت: اتاق خبرهای دنیا، روی ایران تمرکز کرده‌اند، اخبار ما را می‌گیرند، فرآوری می‌کنند و با دیدگاه خودشان به ما برمی‌گردانند. در این راستا ما باید خودمان را در برابر دشمن تجهیز کنیم.
 
محمدی با بیان اینکه در حوزه رسانه‌ای، بیش از آنکه به محتوا بپردازیم، رسانه‌داری را باب کرده‌ایم، اظهار داشت: در ایران تعدد رسانه وجود دارد و به اندازه چند کشور رسانه داریم. این در حالیست که رسانه‌های ما قابلیت یک عملیات کوچک رسانه‌ای را ندارند؛ البته این مساله ریشه در سیاست‌های حاکم در دولت‌ها نیز دارد
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با سندروم از دست دادن اخبار مواجه هستیم، ادامه داد: مردم اشتیاق دارند که اخبار مختلف را کسب کنند. حتی استوری اینستاگرام کاملاً مبتنی بر این سندروم شایع ایجاد شده است و برخی تصور می‌کنند که اگر در ۲۴ ساعت گذشته یک استوری را نبینند، از اخبار عقب مانده‌اند.
 
این کارشناس رسانه‌ای تأکید کرد: اصل صداقت، سرعت و روایت درست از اخبار مهم است و در این راستا می‌توان به تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی اشاره کرد که مردم، این تعداد را اعتماد و باور دارند. در واقع برخی از مردم وقتی مطلبی را در اینترنت می‌بییند، فکر می‌کنند که حتماً این خبر درست است و برای افراد مختلف ارسال می‌کنند، بدون اینکه درباره آن تحقیق کنند.
 
محمدی با تاکید بر اینکه در فضای فعلی یادگیری سواد رسانه‌ای مثل نان شب واجب است، گفت: باید در این مقوله برای مردم کار مضاعف کرد و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه نقش بسیاری دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.