اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

August 15, 2021
16:41 یکشنبه، 24ام مردادماه 1400
کد خبر: 127565

پاسخ رسمی روبیکا به ماجرای اکانت های بی‌صاحب در روبیکا

 
اکانت‌هایی با نام افراد مشهور و مردم عادی در روبیکا وجود دارد که محتوای اینستاگرام آن‌ها را منتشر می‌کند؛ حال آنکه این اشخاص هیچ زمانی به روبیکا مراجعه نکرده‌اند.
 
طی روزهای اخیر، برخی افراد مشهور در اینستاگرام اعلام کرده‌اند که محتوای حساب کاربری آن‌ها به‌صورت کامل در روبیکا منتشر شده است؛ درحالی‌که این اشخاص هیچ زمانی به روبیکا مراجعه نکرده و حسابی در آن ایجاد نکرده‌اند؛ اما صفحات آن‌ها در روبیکا تیک آبی دارد. 
 
از جمله‌ی این افراد می‌توان به محمدحسین کنعانی زادگان، فرشاد فرجی، مهدی عبدی، سعید آقایی و محمد شریفی، از بازیکنان تیم پرسپولیس اشاره کرد. طبق مشاهده‌ی ما، در روبیکا اکانت زومیت، زومجی و کجارو هم ایجاد شده؛ درحالی‌که هیچ اقدامی دراین‌باره از طرف ما انجام نشده است. البته ماجرا به کپی کردن محتوای پیج افراد مشهور و صاحب‌نام محدود نمی‌شود و برای افراد کمتر معروف یا کاربران عادی هم در روبیکا حساب کاربری وجود دارد.
 
البته شما هم می‌توانید بدون اینکه اپ روبیکا را نصب کنید، تا حد زیادی مطمئن شوید که آیا به نام شما هم حساب کاربری ساخته شده یا خیر؛ برای این کار کافی است در مرورگر خود نشانی سایت روبیکا را تایپ کرده و درانتهای آن، اسلش به‌همراه نام حساب کاربری اینستاگرام خود را اضافه کنید (rubika.ir/YourUsername)
 
روبیکا هنوز به‌طور رسمی در این خصوص اطلاع‌رسانی نکرده است؛ اما روابط عمومی این شرکت به زومیت می‌گوید در حال پیگیری این موضوع است.
 
با مطرح شدن طرح صیانت و بالا گرفتن اعتراض‌ها به آن، متخصصان و فعالان حوزه فناوری در مورد قانون‌های موجود در طرح برای حمایت از پلتفرم‌های داخلی و مقابله با پلتفرم‌های خارجی هشدار دادند. طبق قانون این طرح، پلتفرم‌های پرطرفدار همچون اینستاگرام، تا زمانی که جایگزین مناسبی برای آن‌ها در کشور ساخته نشود، فیلتر نمی‌شوند؛ اما شامل محدودیت در تخصیص پهن‌باند می‌شوند. نگرانی مخالفان در مورد این بند، جایگزینی پلتفرم‌های خارجی با نمونه‌های ضعیف داخلی بود؛ کما اینکه چند هفته پیش شش جایگزین برای اینستاگرام معرفی شد.
 
اپلیکیشن روبیکا که خدمات خود را با اینترنت کاملا رایگان در اختیار کاربران همراه اولی یا ایرانسلی‌اش قرار می‌دهد، ظاهرا ۴۰ میلیون نصب و حدود ۳۰ میلیون کاربر فعال دارد. این موضوع را پیش‌تر مدیرعامل شرکت «پیام همشهری»، متولی بخش نیازمندی‌های روزنامه همشهری در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد. رضا یعقوبی در مورد انتخاب روبیکا برای ارائه نسخه موبایل‌ وب‌اپلیکیشن نیازمندی‌های همشهری برای کاربران سوپر اپلیکیشن روبیکا به خبرنگار زومیت گفته بود:
 
ممکن است برخی افراد خارج از اکوسیستم درباره تعداد کاربران فعال روبیکا شک‌و‌شبهه داشته باشند؛ اما تمام بازیگران اصلی این حوزه از میزان حدودی کاربران یکدیگر خبر دارند و می‌دانند این عدد درست است. ما هم برای پیشبرد بیزینس خودمان این موضوع را از منظرهای بسیاری بررسی کرده‌ایم و به اطمینان کامل رسیدیم که روبیکا ۳۰ میلیون کاربر فعال دارد. با توجه به اینکه در کسب‌و‌کار خودمان به این جامعه کاربری نیاز داشتیم، تصور می‌کنیم اکنون در کنار روبیکا بهتر به اهدافمان خواهیم رسید.
 
باید دید پاسخ روبیکا چه خواهد بود؛ اما با توجه به اینکه این موضوع به افراد مشهور یا اینفلوئنسرها محدود نمی‌شود، نمی‌توان احتمال داد که افرادی با هدف جذب فالوئر یا به دلیل علاقه به یک سلبریتی، اقدام به ایجاد حساب کاربری در روبیکا کرده باشند. البته اعطای تیک آبی به این حساب‌ها که تعداد زیادی را هم شامل می‌شود، توجیه‌پذیر نیست؛ چرا که انتظار می‌رود نظارت دقیقی برای آن اعمال شود.
 
به‌روزرسانی:
 
روبیکا به اطلاع‌رسانی بازیکنان پرسپولیس در مورد ایجاد صفحه در این پلتفرم واکنش نشان داد. به‌ گفته‌ی روابط عمومی روبیکا، صفحات این بازیکنان در دی‌ماه ۹۹ در حاشیه برگزاری دربی ۹۴ استقلال و پرسپولیس، با هماهنگی کامل باشگاه و بازیکنان و در چارچوب کمپین مربوطه صورت گرفت. روبیکا اضافه کرد که در زمان برگزاری این کمپین، مصاحبه‌هایی نیز از بازیکنان استقلال و پرسپولیس در مورد این صفحات در فضای مجازی منتشر شد.
 
در نهایت روبیکا اعلام کرده است که بازیکنان می‌توانند در صورت دسترسی نداشتن به صفحات روبیکا یا تمایل به حذف آن‌ها، با پشتیبانی روبیکا تماس بگیرند تا این مشکل را رفع کند. روابط عمومی روبیکا در مورد حساب افراد دیگری که در روبیکا ساخته شده است، به خبرنگار زومیت اعلام کرد که این اتفاق در اینستاگرام هم نمونه دارد و همواره افرادی اقدام به ایجاد حساب جعلی با استفاده از پست‌های افراد حقیقی می‌کنند.
 
روابط عمومی روبیکا اضافه کرد که صفحات ایجادشده‌ی مذکور، به‌صورت پابلیک و عمومی هستند و صفحه‌ی خصوصی (یا پرایوت) ساخته نشده است که از نام افراد سوءاستفاده شود! بااین‌حال این اشخاص هم می‌توانند طی تماس با پشتیبانی روبیکا، برای صفحه‌ی خود احراز هویت انجام بدهند تا کنترل حساب را در دست بگیرند یا آن را حذف کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.