اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 22, 2021
11:28 یکشنبه، 31ام مردادماه 1400
کد خبر: 127747

عنابستانی: چه زمانی قرار است شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کنیم؟

 
نماینده مردم سبزوار در مجلس تاکید کرد: انتظار ما از وزیر ارتباطات این است که برنامه زمانبندی مشخصی را جهت توسعه شبکه ملی اطلاعات به مجلس ارائه کنند که قابل نظارت باشد.
 
 علی اصغر عنابستانی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات بیان کرد: درست است که آقای زارع پور جوانی انقلابی است و برنامه خوبی هم به مجلس ارائه کرده است اما در بحث شبکه ملی اطلاعات ایشان فقط به چالشهای موجود در این حوزه پرداختند و راهکار عملیاتی برای اجرای این پروژه ارائه نکردند. ما انتظار داریم تا به ما دقیق بگوید چه زمانی شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت اصلی فضای مجازی در کشور هست و مورد مطالبه رهبری است ایجاد خواهد شد.
 
وی در ادامه گفت: ایشان در برنامه خود گفتند تا در افق ۱۴۰۰ شبکه ملی اطلاعات ایجاد می شود. سوال ما این است آیا تا آن زمان باید منتظر بمانیم؟ از سوی دیگر ما انتظار داریم تا به صورت زمانبندی شده اجرای شبکه ملی اطلاعات مشخص شود و ما سال به سال بتوانیم بر آن نظارت کنیم. از سوی دیگر ایشان در برنامه خود در خصوص طرح موسوم به صیانت اظهارنظر نکردند؛ متاسفانه ما در کشور در عرصه فناوری اطلاعات ابتکار عمل نداریم هیچ سیستم عاملی در کشور ایجاد نشده و هیچ پلتفرم نوظهوری نداریم.
 
وی در ادامه گفت: در طول این سالها متاسفانه نوآوری نداشتیم و تنها چندین پلتفرم به تقلید از پلتفرم های خارجی ایجاد کردیم که تاثیرگذار نبود. ایشان باید مشخصا بگوید چگونه می خواهند برای حمایت از کسب و کارهای مجازی و حقوق کاربران در این فضا گام بردارند.
 
وی افزود: ما شاهد ورود تکنولوژی های جدید و دسترسی به اینترنت بین المللی هستیم برنامه ایشان در این حوزه باید روشن کند. در حوزه نظارت و تنظیم مقررات باید توجه بیشتری داشت. آیا نباید با تنظیم گری جلوی اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی را گرفت؟
 
وی در پایان تاکید کرد: از سوی دیگر انتظار می رود پیگیری مشکلات شبکه مخابرات که به بخش خصوصی واگذار شده دنبال کنند و تلفن ثابت روستاها و اینترنت روستاها از دیگر مواردی است که باید در برنامه ایشان دیده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.