عضو هیئتمدیره شرکت ملی پست ایران با بیان اینکه محدود کردن فضا و حذف کسبوکارها، آسیب اقتصادی در پی دارد و طبیعی است که در مقابل طرحهایی مثل "صیانت" از کاربران فضای مجازی مقاومت و تنش ایجاد میشود، گفت: اگر واقعاً بخواهیم از حقوق کاربران و کسبوکارها در فضای مجازی صیانت کنیم، کسی با آن مخالفت نمیکند و آسیب نمیبیند.
محمدرضا قادری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، متولی توسعه فناوری در کشور است، گفت: بخش عمدهای از حوزههای مربوط به فناوری در کشور و برنامهها و مأموریتهایش، باید بر اساس برنامههای بلندمدت و اسناد چشمانداز بالادستی که قبلاً تدوین شده، پیش برود. تکمیل شبکه ملی اطلاعات، تحقق دولت الکترونیکی و نقطهای که شاید در اسناد چشمانداز توجه ویژهای به آن نمیشود، یعنی بخشهای گوناگون اقتصاد دیجیتال، از جمله این مأموریتهاست.
وی ادامه داد: ما در شرایطی قرار گرفتهایم که موج اقتصاد دیجیتال دنیا را فرامیگیرد و این فرصت را داریم که کشور را بهعنوان یک کشور پیشرو در این زمینه معرفی کنیم و باید برای این هدف برنامهریزی داشته باشیم. نقش وزارت ارتباطات، هم در حوزه رگولاتوری و تنظیمگری و هم در زمینه زیرساختها و حمایتهایی که انجام میدهد، موجب تقویت اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور میشود و این سه اولویتی است که وزارتخانه باید بهدنبال آن باشد.
دولت باید فضا را برای اقتصاد دیجیتال بخش خصوصی باز کند
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با بیان اینکه بخش عمدهای از اقتصاد در دست دولت است و کسبوکارها باید در تعامل با اقتصاد دولتی کارشان را پیش ببرند، اظهار کرد: دولت بازیگر اصلی اقتصاد است که سهم بزرگی از آن دارد. در بحث اقتصاد دیجیتال هم با مسائل گوناگونی روبهرو هستیم. اصلیترین کاری که باید برای توسعه کسبوکارها در عصر دیجیتال انجام دهیم، این است که دولت تصمیمش را بگیرد و اگر واقعاً میخواهد اقتصاد دیجیتال راه بیفتد، فضا را برای بخش خصوصی باز کند. دولت باید اول درون خودش اقتصاد دیجیتال را پیادهسازی کند؛ چراکه بازیگر اصلی این حوزه باید به اقتصاد دیجیتال مسلط باشد تا اقتصادهای حواشی هم بتوانند دیجیتالی شوند.
قادری خاطرنشان کرد: دولت باید چشمانداز، راهبرد و نقشهراهی را برای اقتصاد دیجیتال تعریف کند. پس از اینکه این کارها انجام شد، آن وقت میتوان گفت زمینه اقتصاد دیجیتال فراهم شده است. بر اساس اصل ۴۴، دولت باید نفس تولیت خودش را حداقل کند و این رابطه حداقلی در اقتصاد دیجیتال هم تعریف شود. در دنیای اقتصاد دیجیتال نوعی مفاهیم کسبوکاری و مدلهایی از همکاری وجود دارد، اما ما زیرساختهای تعاملی این بخش با دولت را نداریم.
مانع اصلی راه اقتصاد دیجیتال، دولت است
وی با بیان اینکه مانع اصلی بر سر راه اقتصاد دیجیتال، خود دولت است، گفت: دولت از نظر اقتصاد دیجیتالی از بخش خصوصی عقب است. نگاه دولتمردان با فهم قابلیتهای دنیای دیجیتال و امکانات آن و بازنگری در دنیای کسبوکارشان، میتواند زمینه را برای فعالیت و همکاری بخش خصوصی در این بسترها فراهم کند. باید مدیریت و برنامهریزی یکپارچه و یکنوایی در سازمانها شکل بگیرد. برخی ادارات و سازمانها پیشروتر هستند، برخی عقبتر و با این شرایط نمیتوان به هدف رسید. بهخصوص در سازمان یا ادارهای که مجبور است با چند ارگان دیگر طرف باشد.
راهبر حوزه برنامهریزی و توسعه فناوری اطلاعات شرکت پست ادامه داد: عصر حاضر، دوره اشتراکگذاری دادههاست، با وجود این، در کشور ما تعامل روشنی بین اقتصاد دیجیتال و دولت وجود ندارد و باید هرچه سریعتر این تعامل شکل بگیرد. توسعه اقتصاد را باید به استارتآپها و بخش خصوصی سپرد و آنها باید نقش اصلی را بازی کنند؛ چراکه آنها چالاکی بیشتری دارند، مسلطتر هستند و بهکارگیری فناوری برای آنها راحتتر است. فارغ از این موارد در نهایت از نظر قانونی نقش دولت باید در اقتصاد به حداقل برسد.
پیچیدن نسخههای ضربتی در طرح صیانت، چاره کار نیست
قادری با اشاره به طرح صیانت از فضای مجازی، بیان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه صیانت از کاربران فضای مجازی که همه نگران آن هستیم، نقش مهمی دارد. این وزارتخانه باید هم هوای بخش خصوصی را داشته باشد، هم مزایایی مثل توسعه شبکه ملی و حفاظت از دادههای کشور را در دستور کار قرار بدهد. پیچیدن یک نسخه ضربتی مثل گرانکردن ترافیک بینالمللی برای رویآوردن کاربران به بسترهای اینترنت ملی، چاره کار نیست.
وی ادامه داد: برای تحقق صیانت واقعی برنامه همهجانبه لازم است. زیرساختهای این حوزه نیازمند توانمندسازی است. کسبوکارها اصراری ندارند در پلتفرمهای خارجی با همه معضلاتی که وجود دارد، کار کنند، اما به شرطی به پلتفرمهای داخلی روی میآورند که این پلتفرمهای جایگزین دارای فناوریهای قابل اتکا و توسعهیافتهای باشند. رسیدن به چنین امکانی جزئی از بخش خصوصی است که تا امروز حمایت و توجه لازم به آن نشده. ما باید برای فضای مجازی برنامه مشخصی داشته باشیم.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست خاطرنشان کرد: ما نمیتوانیم اینترنت را حکمرانی کنیم، به این دلیل که اینترنت فضای مشترکی بین همه دولتهاست. گام اول صیانت واقعی این است که درگاههای دنیای مجازی به فیزیکی را در اجرا، درست حکمرانی کنیم. همین حالا کسبوکارها جهت گرفتن سرویس از فضای فیزیکی برای دنیای مجازی، معضل دارند؛ درگاههای پرداخت، درگاههای حمل، درگاههای شناسایی و تشخیص اصالت. ما هنوز نتوانستهایم درگاهها را مدیریت کنیم؛ بنابراین اولین قدم این است که استراتژی درستی داشته باشیم. باید ببینیم از حکمرانی فضای مجازی چه میخواهیم و قرار است به کجا برویم؟ اول باید راهبردها مشخص شود، بعد در مسیر برنامهای همهجانبه پیش برویم.
مقاومت در برابر طرحهایی مثل صیانت، طبیعی است
قادری با بیان اینکه اگر به خاطر مصلحت، فضا را محدود کنیم و برخی کسبوکارها حذف شوند، آسیب اقتصادی در پی دارد و طبیعی است که در مقابل طرحهایی مثل صیانت از کاربران فضای مجازی مقاومت و تنش ایجاد میشود، افزود: وزارت ارتباطات که فضا را میشناسد و تخصص دارد و میتواند راهبرد تدوین کند، باید برنامه منسجمی پیرامون فضای مجازی و طرح صیانت ارائه دهد. اگر در طرح صیانت، به نام صیانت، مؤمن باشیم و بگوییم واقعاً میخواهیم از حقوق کاربران و کسبوکارها در فضای مجازی صیانت کنیم، کسی با آن مخالفت نمیکند و آسیب نمیبیند.
وی ادامه داد: دنیای فیزیکی هنوز به فضای مجازی بدهکار است. تا امروز حمایت و سرویسی نبوده که به واسطه آن حس کنیم برای کسبوکارها تسهیلگری صورت گرفته است. اینکه میگوییم فضای مجازی رهاست، چیز غلطی نیست، اما فضای فیزیکی هم در مورد کسبوکارها به اندازه فضای مجازی رهاست و باید برنامهریزی شفافی صورت بگیرد. بازیگران اصلی فضای مجازی باید در تصمیمگیری در مورد طرح صیانت امکان بروز عقیده داشته باشد. همه این افراد ایرانی هستند و حقوقی دارند و اقتصاد و اقتدارشان برایشان مهم است. مردم و دولتمردان میتوانند با هم صحبت کنند و به نتیجه مشخصی برسند، ولی وقتی حرف همه شنیده نمیشود، مقاومت و مخالفت در برابر طرح صیانت شکل میگیرد.
مقاومت یکجانبه، فضا را به سمت نارضایتی میبرد
راهبر حوزه برنامهریزی و توسعه فناوری اطلاعات شرکت پست با بیان اینکه با توجه به امکانات و قابلیتهای جدید فناوری، باید انعطافپذیری داشته باشیم و خودمان را تغییر دهیم، افزود: اگر یکجانبه مقاومت کنیم، فضا ناخودآگاه به سمت نارضایتی میرود و حتی ممکن است منافع ملی کشور آسیب ببیند. اگر هم بخواهیم کوتاه بیاییم و بیبرنامه پیش برویم، نقش حکمرانی و رگولاتوری بهخوبی انجام نمیشود. فناوریها باید شناخته شده و قابلیتهای آنها روشن شود و بر مبنای تأثیری که میتوانند بر کسبوکارها بگذارند و تغییراتی که ایجاد میکنند، برایشان قوانین وضع شود.
قادری در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه این روند قانونگذاری بسیار طولانی میشود و فعالان حوزه فناوری مدام منتظر هستند ببینند بالاخره قانونی برای کسبوکار آنها آمده یا نه. باید با همان سرعتی که فناوریها میآیند، فعالانه عمل کنیم و قوانین نیز با همان سرعت تدوین شوند. با این روند، فناوریها خطری برای کشور ندارند و کسبوکارها هم به واسطه فناوریها توسعه پیدا میکنند.
وی با بیان اینکه دولت باید مسئولیتپذیر باشد و در برابر فناوریها استراتژی مشخصی داشته باشد، گفت: اگر در کشور نوعی فناوری هست که نمیتوان برای آن قوانین وضع کرد، دولتمردان باید از ابتدا این نکته را اعلام کنند تا برخی افراد بیهوده روی این فناوریها وقت و سرمایه نگذارند. امروز شرایط به صورتی است که بخشی از بدنه دولت و اقتصاد در زمینه فناوری خاصی جلو میرود، بعد در میانه راه، بخش دیگری مانع آن میشود. باید همگرایی و راهبرد همه ما مشخص باشد و بدانیم قرار است چه رویکردی نسبت به فناوریهای نوین داشته باشیم.