تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 6, 2021
15:00 دوشنبه، 15ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128219

گفتگو با مدیرعامل 10کالا: به دنبال تسهیل خرید اقساطی برای مشتریان‌مان هستیم

 
فروشگاه ۱۰کالا با هدف خرید آسان اقساطی کالا متولد شد و اکنون مجموعه‌ای متنوع از محصولات در حوزه دیجیتال، لوازم منزل، سرگرمی و … را به مشتریانش عرضه می‌کند و پلی است بین تامین کنندگان کالا و افرادی که تمایل دارند کالاهای مورد نیازشان را قسطی خریداری کنند.
 
اگرچه با وجود تورم سالانه در ایران هنوز بحث فروش اقساطی آن طور که باید جا نیفتاده است اما شاهد فعالیت تخصصی برخی از فروشگاه‌های سنتی و آنلاین در زمینه فروش اقساطی هستیم. ۱۰کالا یکی از همین معدود فروشگاه‌هایی است که توسط مدیران با سابقه در حوزه IT راه‌اندازی شده و شعارش «آسان، اقساطی خریدکن» است.
 
«بخشیان»، مدیرعامل ۱۰کالا در گفت‌وگویی با دیجیاتو ضمن اشاره به سابقه نحوه فعالیت این فروشگاه از اهداف ۱۴۰۰ و تلاش برای ارائه بازار سنتی روی بستر دیجیتال سخن گفت. 
 
سابقه ۲۰ساله در حوزه IT
 
سابقه کاری بخشیان به اواخر دهه ۷۰ باز می‌گردد که در مکان فعلی فروشگاه ۱۰کالا، شرکت «تماس گستران برتر» در حوزه isp شروع به فعالیت کرد. این شرکت در آن زمان با ۲۰۰ خط زوج تلفن یکی از ispهای مطرح تهران بود.
 
آن‌ها به مرور بستر فعالیت خود را رشد داده و تبدیل به یکی از اولین شرکت‌هایی شدند که روی خطوط A1 سرویس VOIP را ارائه می‌کردند. در همان زمان نیز شرکت ارتباط به سوی هزاره تاسیس شد.
 
آن طور که بخشیان به دیجیاتو می‌گوید یکی از بزرگترین اختلال‌های شبکه اینترنت در ایران در پی قطع فیبر نوری اینترنت در فجیره امارات در سال ۸۷، اتفاق بدی را برای آن‌ها رقم زده و منجر به ورشکستگی شرکت‌شان شد:
 
«پس از این اتفاق با توجه به بزرگ شدن شرکت‌ها در زمینه isp، به عنوان نماینده مبین نت و ایرانسل فعالیت خود را ادامه دادیم. سپس به واردات مودم جیبی روی آوردیم. در همان زمان با توجه به این که کاربران‌مان امکان پرداخت کامل هزینه مودم و سرویس اینترنت را نداشتند، جرقه فروش اقساطی زده شد.»
 
به گفته وی تامین و فروش تجهیزات کامپیوتری در دهه ۸۰ و ۹۰ به دوستان آشنایان‌شان باعث شد تا سابقه و آشناییتی با این بازار داشته از همین روی توانستند شبکه خود را گسترش دهند.
 
در ابتدا همکاری آن‌ها با واردکنندگان و توزیع‌کنندگان موبایل و لپ‌تاپ گسترش یافته و فعالیت جدی خود را در بستر تلگرام آغاز کردند. سپس ضمن مذاکره با باشگاه مشتریان شرکت‌های مختلف، دایره فعالیت خود را رفته رفته گسترش دادند. بخشیان در این باره به دیجیاتو گفت: «در حال حاضر حدود یک سالی است که کسب‌وکارمان را توسعه داده‌ایم. فضای شرکت را بزرگ و متحول کردیم و تمرکز خود را روی ۱۰کالا گذاشته‌ایم.»
 
آسان، اقساطی خریدکن
 
بخشیان در پاسخ به سوال مبنی بر این که با چه هدفی وارد بازار فروش اقساطی شدید، می‌گوید با توجه به افزایش روز افزون نیاز جوان‌ها و جامعه در کنار کاهش سبد درآمد خانوار و قدرت خرید مردم، فرصت را مغتنم شمردیم تا افرادی که روی درآمد آینده خود حساب کردند اما مایل‌اند تا از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند بتوانند از طریق ۱۰کالا، محصول مورد نیازشان را خریداری و پول آن را چندماه بعد پرداخت کنند.
 
او با اشاره به شعار «آسان، اقساطی خرید کن» می‌گوید بسیاری از مشتریان ما افراد شاغلی هستند که نمی‌خواهند سرمایه در گردش خود را به صورت یکجا برای گوشی یا لپ‌تاپ ۴۰ میلیون تومانی هزینه کنند از همین روی به سراغ ما می‌آیند.
 
مدیرعامل ۱۰کالا آینده این بازار را بسیار روشن می‌داند و اعتقاد دارد بازار فروش اقساطی بسیار گسترده بوده و جای کار بسیاری دارد: «شما هر چقدر هم سرمایه داشته باشید، این بازار آن را جذب می‌کند. از همین روی برخی از شرکت‌های رقیب ما که از بزرگان فروش اینترنتی هستند، قادر به ورود به این مسیر با سرمایه خود نبوده و مجبور به همکاری با شرکت‌های لیزینگی شدند.  در خارج از کشور نیز بحث اعتبار، مساله مهمی است و در اکثر کشورها، خرید نقدی صورت نمی‌گیرد.»
 
شرایط فروش اقساطی
 
میزان اعتبار خرید قسطی کالا از فروشگاه ۱۰کالا در خرید اول ۷ میلیون تومان است که در خرید دوم به ۱۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد. مشتریان بایستی ۳۰ تا ۵۰ درصد از هزینه اولیه کالا را پرداخت کرده و اقساط آن را با سود مشارکت ۳.۵درصد طی ۳ تا ۵ ماه می‌توانند پرداخت کنند.
 
بخشیان در پاسخ به سوال مبنی بر شرایط فروش اقساطی ۱۰کالا می‌گوید شرایط نرمالی را پیش پای مشتریان‌مان قرار داده‌ایم. خریدار بایستی دسته چک صیادی داشته و چک برگشتی نداشته باشد. فرمی در سایت ۱۰کالا جهت اعتبارسنجی افراد قرار گرفته که با واردسازی اطلاعات هویتی، محل سکونت، حساب بانکی و معرفی یکی از آشنایان خود، ظرف ۴۸ ساعت اعتبارسنجی می‌شوند.
 
به گفته وی اعتبارسنجی براساس سامانه صیاد صورت گرفته و در صورتی که حساب فرد مشکلی نداشته باشد، فروش اقساطی به وی صورت می‌پذیرد. همچنین اگر قرار به اعطای اعتبار بیشتری به افراد باشد، به پرینت سه ماهه حساب و مدارک اشتغال به کار فرد نیاز است.
 
در حال حاضر فروشگاه ۱۰کالا با سامانه‌های اعتبارسنجی فعال در کشور هیچ همکاری نداشته اما بخشیان امکان همکاری در آینده را رد نمی‌کند.
 
او در ادامه به همکاری با سازمان‌ها اشاره کرده و به دیجیاتو می‌گوید تجربه چندین ساله عرضه کالای اقساطی، شرکت را بر آن داشته است که قرارداد همکاری با شرکت‌ها و موسسات و باشگاه‌های کارمندان منعقد نماید. با عقد قرارداد و معرفی متقاضیان، فروشگاه ۱۰کالا شرایط بهتری را برای متقاضی فراهم آورده و با توجه به اینکه مشتری از جانب یک موسسه معتبر معرفی شده است، استعلام اعتباری آن راحت‌تر انجام می‌شود. همچنین بنا بر پتانسیل خرید و تراکنش مالی آن مجموعه، میزان پیش پرداخت و سود مشارکت می‌تواند کاهش و مدت اقساط افزایش یابد.
 
مزایای رقابتی ۱۰کالا
 
امروزه با توجه به بالا گرفتن رقابت بین کسب‌وکارها، مزیت رقابتی بسیار حائز اهمیت است. بخشیان در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر مزیت رقابتی ۱۰کالا گفت: «اولین مزیت ما تحویل سریع است. بارها پروسه آشنایی مشتری با ما و اعتبارسنجی، خرید کالا و تحویل چک، کمتر از یک روز زمان برده است.»
 
او تنوع کالا در ۱۰کالا را یکی دیگر از مزیت‌های رقابتی فروشگاه خود می‌داند و می‌گوید بسیاری از شرکت‌ها روی یک حوزه مانند محصولات تکنولوژی متمرکز هستند اما ما هیچ محدودیتی برای تامین خواسته مشتریان‌مان ندارید.
 
به گفته بخشیان، فروش قسطی کالای دست دوم از دیگر مزیت‌های ۱۰کالا است:
 
«کمتر فروشگاه آنلاینی را می‌بینید که کالای دست دوم از افراد خریداری کند اما ما این فرصت را به کاربران‌مان داده‌ایم تا به جای ثبت آگهی فروش کالای خود در پلتفرم‌های آنلاین آگهی، محصول دست دوم خود را به ما فروخته و آن را نقدا خریداری کرده یا به عنوان پیش پرداخت خرید محصول قسطی از ۱۰کالا می‌پذیریم. همچنین کالاهای دست دومی که از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل پیدا کردیم را به صورت قسطی به مشتریان‌مان عرضه می‌کنیم.»
 
وی در ادامه با بیان این که هدف‌گذاری خاصی برای افزایش تعداد محصولات‌مان در ۱۰کالا نداریم، به دیجیاتو می‌گوید با توجه به ارتباطات گسترده‌مان، هیچ محدودیتی برای اضافه کردن کالا نداریم. ماهانه حداقل چند محصول جدید به ۱۰کالا اضافه می‌شود و براساس فضای دوستانه‌ای که با مشتریان خود داریم، براساس درخواست آن‌ها محصول جدیدی را عرضه می‌کنیم: «ما براساس درخواست مشتری و نبض بازار اقدام به اضافه کردن محصول می‌کنیم و طبق نیاز بازار جلو می‌رویم.»
 
مدیرعامل ۱۰کالا در این رابطه به فروش اقساطی بلیت هواپیما و تورهای مسافرتی با همکاری با الی گشت اشاره کرده و می‌گوید با توجه به تخصصی بودن ماجرا زیاد روی آن مانور نداده‌ایم اما مشتریان‌مان می‌توانند از سایت الی گشت و با اعتبار ۱۰کالا، جهت خرید بلیت و تور اقدام کنند.
 
از تاثیر کرونا تا برنامه ۱۴۰۰
 
نزدیک به ۲ سال است که پاندمی کرونا در ایران، شرایط را برای کسب‌وکارها غیرقابل پیش‌بینی ساخته است. عده‌ای مجبور به تعطیلی کار خود شده و برخی از گروه‌های کاری نیز با کرونا رونق پیدا کرده‌اند.
 
بخشیان در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر این که کرونا چه تاثیری روی کسب‌وکارشان گذاشته، می‌گوید هم‌زمانی استارت بازسازی شرکت با شیوع کرونا شرایط سختی را با توجه به دورکاری نیروها ایجاد کرده است. اما با فراهم شدن زیرساخت‌ها، با توجه به تعطیلی‌های چندباره کسب‌وکارهای سنتی در پی شیوع موج‌های مختلف کرونا، استقبال از ۱۰کالا افزایش یافته است. همچنین افزایش علاقه کاربران به خرید غیر حضوری نیز در فروش این فروشگاه تاثیر داشته است.
 
او در پایان به برنامه ۱۰کالا برای سال ۱۴۰۰ اشاره کرده و گفت: «ما به دنبال افزایش ۲ برابری فروش خود تا پایان ۱۴۰۰ هستیم. همچنین می‌خواهیم با اضافه کردن محصولات بیشتر، زنجیره تامین خود را گسترش داده و این فرصت را در اختیار تولیدکنندگانی که امکان فروش اقساطی ندارند، قرار دهیم تا به ارائه محصولات خود از طریق سایت ما بپردازند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.