اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 10, 2021
12:08 جمعه، 19ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128334

دامنه تحریم فضای مجازی ایران هر روز تنگ‌تر می‌شود

 
کارشناس پژوهشگاه فضای مجازی گفت: دامنه تحریم فضای مجازی ایران هر روز در حال تنگ‌تر شدن است و اگر مقابل تحریم اقدامی نکنیم اتفاقی که در نفت افتاد در دیتا هم می‌افتد.
 
سمینار علمی حکمرانی فضای مجازی در ایران توسط پژوهشگاه فضای مجازی، دانشگاه امام صادق و واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.
 
سومین جلسه از این سمینار با موضوع «ابعاد اقتصادی-فناورانه طرح حمایت از حقوق کاربران» عصر دیروز، چهارشنبه ۱۷ شهریور از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برگزار شد.
 
در این نشست سید عباس مرادی کارشناس پژوهشگاه فضای مجازی و عضو تیم تدوین طرح صیانت، بحث خود را با اشاره به عنوان طرح آغاز کرد و گفت: نام طرح، صیانت از حقوق کاربران نیست، بلکه حمایت از حقوق کاربران است.
 
وی افزود: دامنه تحریم فضای مجازی ایران هر روز در حال تنگ‌تر شدن است. گوگل اخیراً آپارات و فیلیمو را از گوگل پلی حذف کرده است. گوگل پلی در بیانیه خود در مورد این موضوع اعلام کرده است که پلتفرم‌های یاد شده تعهد داده‌اند که هر زمان خزانه داری آمریکا اقدام به تحریم شان کند، گوگل می‌تواند آنها را از فروشگاه اپلیکیشن خود حذف کند.
 
مرادی با اشاره به تحریم‌های موجود و روند تحولات این حوزه گفت: اگر مقابل تحریم اقدامی نکنیم اتفاقی که در نفت افتاد، در دیتا هم می‌افتد. به عنوان مثال، گوگل دسترسی ایرانی‌ها به گوگل کلود را بسته است. حذف آپارات و فیلیمو کار روبنایی است. به زودی دامنه حذف اپلیکیشن به کافه بازار هم می‌رسد و بعد حتی به گوشی ایرانیان هم می‌رسد.
 
وی پس از تاکید بر زمان محدود برای اقدام، گفت: ما ۱۴ تا ۱۵ ماه وقت داریم تا تکانی به خود دهیم. در غیر این صورت، اتفاقی که برای سوئیفت افتاد تکرار می‌شود.
 
کارشناس پژوهشگاه فضای مجازی در ادامه در پاسخ به انتقادات موجود در مورد امنیتی بودن کمیسیون، این ادعا را خلاف واقع دانست و گفت: نیروی انتظامی و دادستانی کل کشور، امنیتی نیستند. حتی اگر بپذیریم که این دو امنیتی هستند نیز، همچنان تعداد اعضای امنیتی، ۵ عضو از ۱۸ عضو کل کمیسیون خواهد بود. یعنی یک سوم اعضا.
 
وی در مورد مسئله اختیارات زیاد کمیسیون نیز گفت: آقای روحانی، اختیارات شورای عالی فضای مجازی را از آن گرفت و مجلس آن اختیارات را به قانون تبدیل کرده است. این اتفاق جدیدی نیست.
 
مرادی در دفاع از طرح حمایت، مثال‌هایی را در مورد نظام مند سازی پلتفرم‌ها مطرح کرد و گفت: در ضوابط استفاده اسنپ، اگر بخواهید کیف پول خود را پرکنید و به اشتباه پول زیادی به آن واریز کنید، وجهی به شما بر نمی‌گرداند. شرکت‌های اسنپ و تپسی علاوه بر این، داده‌های شخصی رانندگان خود را جمع آوری می‌کنند. طرح صیانت این فضا را قانونمند می‌سازد.
 
وی در پاسخ به اظهارات مخالفان در مورد گستردگی بیش از حد طرح صیانت و اختیارات زیاد کمیسیون عالی تنظیم مقررات، گفت: کمیسیون عالی تنظیم مقررات، نهاد هماهنگ کننده نهادهای صاحب اختیار در حوزه فضای مجازی است. پس کمیسیون نهاد بالادستی نهادهای بخشی خواهد بود. هر سازمان و دستگاهی، وظایف خود را در نظر گرفته و دیدگاه جامع به کل مسائل فضای مجازی ندارد. کمیسیون به هماهنگی میان این دستگاه‌ها کمک می‌کند.
 
کارشناس پژوهشگاه فضای مجازی همچنین در عدم موافقت سریع و بی ضابطه با درخواست‌های خارج از روال دستگاه‌ها برای دسترسی به دیتای کاربران در این طرح، این امر را یکی دیگر از دستاوردهای این طرح در صورت تصویب، اعلام کرد.
 
مرادی در پاسخ به اظهارات مخالفان طرح و پیچیده شدن بیشتر شرایط برای پلتفرم‌ها گفت: اگر گوگل دست از ارائه خدمات به پلتفرم‌هایی چون اسنپ و تپسی بکشد، دو نرم افزار از گوشی ایرانی‌ها حذف می‌شوند.
 
وی افزود: گوگل شالوده‌ای ساخته است که ما ساختمان اینترنت را بر روی آن بنا کرده‌ایم. حتی خدمات بانکی روی این شالوده بنا شده است. بعد از تصویب این طرح، شما به جای ۱۶ نهاد مختلف، با یک نهاد (کمیسیون) طرف خواهید بود و بقیه مجری مصوبات این کمیسیون هستند. اگر تعارضی میان قانون صنفی و قانون کمیسیون به وجود آید، قانون کمیسیون ارجحیت دارد.
 
کارشناس پژوهشگاه فضای مجازی در پاسخ به چالش موجود پیرامون مسئله اختیارات و پاسخگویی کمیسیون نیز گفت: کمیسیون به مجلس پاسخگو است و اگر گزارش سه ماهه ارائه ندهد، جریمه خواهد شد. از سوی دیگر، شورای عالی فضای مجازی، می‌تواند مصوبات کمیسیون را رد کند. علاوه بر این، هر کس می‌تواند در دیوان عدالت اداری از کمیسیون و مصوباتش شکایت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.