بازار گزارش صنعت برنامهها و بازیهای موبایل ایران در سال ۱۳۹۹ را منتشر ساخته و هدف خود را از انتشار این گزارش روشنگری این صنعت عنوان کرده است. بر اساس گزارش بازار تا پایان سال ۹۹، ۱۶۱ هزار بازی و برنامه فعال در این مارکت اندرویدی وجود دارد و این مارکت اندرویدی بیش از ۴۴ میلیون نصب فعال داشته و کاربران آن در طول سال ۱.۶ میلیارد بار برنامه و بازی دانلود یا بروزرسانی کردند. همچنین گزارش بازار نشان میدهد که بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان درآمد نصیب توسعهدهندههای بازی و برنامه که تعدادشان به بیش از ۶۷ هزار نفر میرسد شده که در مقایسه با سال گذشته، ۴۸ درصد افزایش داشته است. ناگفته نماند این درآمد طی ده سال گذشته به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان میرسد. همچنین باید گفت در سال گذشته، بیش از ۱ میلیارد بار نصب و یا بروزرسانی برنامهها توسط کاربران رخ داده است که بیشتر آنها به بخش ابزارها و شبکههای اجتماعی مربوط بوده است.
بازار در گزارش خود اعلام کرده که ۱۵.۷ میلیون نفر از کاربران ۴۴ میلیونیاش در جرگه خریداران قرار دارند و بیش از ۱۱۷ میلیون تراکنش در سال ۹۹ ایجاد شده که این حجم از آمار نهایتا به بیش از ۷۵۶ میلیارد تومان درآمد به توسعهدهندگان فعال در این مارکت اندرویدی ختم شده است.
این سهم ۲۸۰ میلیارد تومانی بین توسعهدهندگان بازی و برنامه تقسیم شده است و نسبت ۷۲ درصدی به ۲۸ درصدی دارد. به طور دقیقتر میتوان گفت مقدار ۲۰۳.۷ میلیارد تومان آن به برنامهسازان رسیده و ۷۶.۸ میلیارد آن نیز متعلق به بازیسازان بوده است. میزان تراکنشهای انجام شده در این اپلیکیشنها نیز به سمت برنامهها سنگینی میکند و ۲۱.۶ میلیون تراکنش به برنامهها اختصاص دارد و ۵.۵ میلیون تراکنش به بازیها میرسد. مقدار تراکنشها در بازار ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. ناگفته نماند ۸۸ درصد درآمد کل توسعهدهندگان متعلق به استان تهران است و استان خراسان رضوی با ۵ درصد رتبه دوم را دارد. سایر استانها روی هم ۷ درصد درآمد از این بازار چند صد میلیاردی دارند. در بخش بازیها نیز باید گفت ۸۴ درصد درآمد در اختیار توسعهدهندگان بازی در تهران و ۶ درصد متعلق به بازیسازان گیلانی و ۲ درصد مربوط به فعالین این بخش در خراسان رضوی است.
با آمار ۴۴ میلیونی شدن کاربران کافه بازار، میتوان گفت این مارکت اندرویدی بیش از ۷ درصد رشد داشته است، ناگفته نماند کاربران ثبت نامی در بازار تعدادشان بیشتر از این رقم است و به بیش از ۵۱ میلیون نفر میرسد.
در مورد آمار پراکندگی جغرافیایی خریداران محصولات نیز بازهم استان تهران در رتبه اول قرار دارد و پس از آن مردم آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین خریداران محصولات بازار هستند. کمترین خریداران فایلها نیز متعلق به استانهای خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد است.
در سال گذشته ۲.۸ میلیارد بار جستجو در کافه بازار انجام شده است. بازار با بهبود الگوریتمهای جستجوی خود سعی دارد تا نتایج بهتری به کاربران نشان دهد و به نظر میرسد در این امر تقریبا موفق شده است.
عبارت و برندهای پرجستجو در کافه بازار میتواند راهنمای خوبی برای توسعه دهندگان بازی و نرم افزار باشد و بازار درباره آن نیز اطلاع رسانی کرده است: «دو کلمه اینستاگرام و بازی بیشترین جستجو را از سمت کاربران داشتند و عباراتی همچون بازی جدید دخترانه و بازی ماشین نیز از عبارات پر جستجو در تمامی ماههای سال توسط کاربران بودند. در بخش برنامهها نیز پس از اینستاگرام، بیشترین جستجو به واتساپ برمیگردد که بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران کاربران آن در طول سه سال گذشته بیش از سه برابر در ایران شدهاند.
در سال ۱۳۹۹ بیشترین برنامههای رایگان در دسته آب و هوا و رفت و آمد و خرید قرار دارند و در دسته آموزش و دسته پزشکی، بیشترین روش برای فروش محتوای دیجیتالی رقم خورده است.
بیشترین تعداد نصب برنامهها و بازیها در سال گذشته متعلق به بهمن ماه بوده و کمترین مقدار نیز به تیر ۹۹ اختصاص دارد.
گزارش بازار نشان میدهد تا پایان سال ۹۹، دسته ابزارها و شبکههای اجتماعی و عکاسی و البته موسیقی بیشترین تعداد نصب فعال را پیدا کردند و سه دسته کودک، ورزشی و آب و هوا کمترین نصب را پیدا کردند. البته بازار تاکید کرده با وجود آمار کم نصب این سه دسته از برنامهها، کماکان نسبت به سال گذشته مساله «افزایش رشد نصب» همراه آنها بوده است.
بیشترین اشتراک خریدار در دسته شبکههای اجتماعی رخ داده و ۱۴ درصد از خریداران از دو فروشنده مختلف و ۴ درصد نیز از سه فروشنده مختلف خرید کردهاند. این آمار در حالی وجود دارد که در بیشتر موارد، خریداران تنها از یک فروشنده خرید کردهاند و وضعیت شبکههای اجتماعی در این بخش از وضعیت بهتری برخوردار است.
ناگفته نماند در سال گذشته، بیش از ۱ میلیارد بار نصب و یا بروزرسانی برنامهها توسط کاربران رخ داده است که بیشتر آنها به بخش ابزارها و شبکههای اجتماعی مربوط بوده است. این مقدار در بخش بازیها به بیش از ۶۷۰ میلیون نصب و بروزرسانی رسیده و بیشترین سهم به بازیهای اکشن و تفننی و امتیازی رسیده است.