اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 21, 2021
16:50 سه شنبه، 30ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128727

دوربین‌های هوش مصنوعی در ون‌های آمازون دردسرساز شد

رانندگان ون‌های آمازون می‌گویند که دوربین‌های نظارتی نصب‌شده در این خودروها، برای مواردی غیرموجه و خارج از کنترل رانندگان همانند نگاه کردن در آینه بغل یا پیچیدن ناگهانی خودروی جلویی، برای آنها امتیاز منفی ثبت می‌کند.
 
این دوربین‌ها که از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌برند، از اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی و به منظور کاهش تصادفات در بسیاری از ون‌های تحویل کالای آمازون نصب شدند. اما گلایه‌های رانندگان این ون‌ها نشان می‌دهد که عملکرد این دوربین‌های نظارتی، مطابق با انتظارات نبوده است.
 
به گفته این افراد، دوربین‌های نظارتی آمازون برای کارهای معمولی و اتفاقات پیش‌بینی نشده در حین رانندگی همچون نگاه کردن در آینه بغل، تنظیم رادیو و حتی پیچیدن راننده جلویی مقابل ون، برای آنها امتیاز منفی ثبت می‌کنند که این مسئله باعث کم شدن درآمد آنها خواهد شد.
 
یکی از این رانندگان در گفت‌وگو با وب‌سایت Motherboard عنوان کرد: جای تاسف و ناراحتی است که برای کاری که نکرده‌ام، جریمه می‌شوم. برخی اتفاقات اجتناب‌‎ناپذیر هستند، مثلا وقتی که می‌خواهم به سمت راست بپیچم و ناگهان یک راننده وارد لاین من می‌شود، این دوربین با صدایی رباتیک و ناخوشایند سرم فریاد می‌زند و می‌گوید فاصله ایمن را رعایت کن.
 
آمازون اما اعلام کرده که استفاده از این دوربین‌های مجهز به هوش منصوعی که توسط شرکت Netradyne طراحی شده، میزان تصادفات و تخلفات در حین رانندگی را کاهش داده است.
 
عملکرد این سیستم به نحوی است که در صورت رویت هرگونه رفتار و اتفاق خطرناک، از امتیاز مربوط به عملکرد راننده کم می‌کند و در نتیجه، شانس دریافت هرگونه جایزه، اضافه پرداخت و… را کاهش می‌دهد.
 
در واقع، بر اساس همین امتیازها یکی از رتبه‌های «ضعیف»، «متوسط»، «خوب» و «عالی» به رانندگان اختصاص خواهد یافت. شرکت‌های طرف قرارداد آمازون در تحویل کالا (DSP) نیز که به‌کارگیری و مدیریت رانندگان را برعهده دارند، بر اساس این امتیازات و تنها در صورت کسب امتیاز «عالی»، می‌توانند برخی خدمات را از آمازون دریافت کنند.
 
در همین رابطه، مالکان یکی از همین شرکت‌ها اعلام کرد که آمازون در ظاهر از این دوربین‌ها برای اطمینان از امنیت نیروی کار و رانندگی ایمن آنها کمک می‌گیرد، اما در حقیقت از این سیستم‌ها برای پرداخت هزینه کمتر به شرکت‌های طرف قرارداد خود بهره می‌گیرد.
 
آمازون نیز چندی پیش در دفاع از این دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی اعلام کرد که از زمان تعبیه این سیستم، میزان تصادفات تا ۴۸ درصد، تخلفات مربوط به عدم توجه به علائم راهنمایی و رانندگی به میزان ۷۷ درصد، نبستن کمربند ایمنی تا ۶۰ درصد، عدم رعایت فاصله با خودروی جلویی تا ۵۰ درصد و حواسپرتی به میزان ۷۵ درصد کاهش یافته است.
 
اگرچه برخی شرکت‌ها اعلام کردند که آمازون، آموزش‌های مربوط به نحوه کار این دوربین‌ها را به آنها ارائه نکرده اما آمازون تاکید کرد که نحوه عملکرد این دوربین‌ها را در اختیار همه شرکت‌ها قرار داده و از آنها خواسته تا اتفاقاتی را که در حین رانندگی بر امتیاز آنها تاثیر منفی دارد، به رانندگان اطلاع دهند.
 
در گزارش Motherboard آمده که حتی برخی از رانندگان، با قرار دادن برچسب‌هایی روی این دوربین‌ها، مانع از دید و عملکرد آنها شدند.  همچنین تعدادی از رانندگان نیز از عینک آفتابی استفاده می‌کردند تا دوربین نتواند حرکات چشم آنها در حین رانندگی را ردیابی کند.
 
اگرچه آمازون این دوربین‌ها را به منظور افزایش امنیت رانندگان و جلوگیری از بروز تصادف در خودروهای تحویل کالای خود تعبیه کرده، اما این موضوع نگرانی‌هایی را نیز پیرامون مسئله حریم شخصی رانندگان به وجود آورده و بسیاری از رانندگان آن را نقض حریم خصوصی و نبود حس اعتماد به آنها قلمداد می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.