اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

September 23, 2021
12:03 پنجشنبه، 1ام مهرماه 1400
کد خبر: 128773

سرویس استعلام و پرداخت خلافی دوباره به اپ‌های پرداختی برگشت

 
سرویس استعلام و پرداخت خلافی بعد از گذشت بیش از یک ماه به اپلیکیشن‌های پرداختی بازگشت. مدیران اپلیکیشن‌ها پرداخت خلافی می‌گویند اختلافات با پلیس راهور همچنان پا برجاست اما دلیل بازگشت این سرویس، برداشته شدن محدودیت استعلام در سایت راهور است.
 
 بیش از یک ماه پیش، سرویس استعلام و پرداخت آنلاین خلافی که توسط اپلیکیشن‌های پرداخت ارائه می‌شد، توسط راهور بسته شد. مدتی قبل رئیس پلیس راهور ناجا، کمال هادیان‌فر دلیل قطع شدن این سرویس را نگه داشته شدن مبلغ جریمه‌ها در حساب اپ‌های پرداختی و بهره بردن از سود آن و واریز دیر هنگام مبلغ به خزانه دولت دانست و گفته بود: «شهروندان به راحتی می‌توانند از درگاه ۱۲۰ یا درگاه بانک‌های معتبر جریمه خود را پرداخت کنند.»
 
حالا بعد از گذشت یک ماه، اپلیکیشن «آیتول» این خدمت را دوباره به پلتفرم خود برگردانده است. رضا کرامتی‌نیا، مدیر اجرایی اپلیکیشن آیتول در این باره به پیوست می‌گوید:‌ «پیش از این، تنها مرجع استعلام خلافی، سایت خود راهور بود و بقیه اپلیکیشن‌های پرداختی از این سایت اطلاعات را دریافت می‌کردند و به کاربر می‌دادند. اما سایت راهور روی این موضوع حساسیت پیدا کرد و مایل بود مردم برای استعلام و پرداخت از سایت خود راهور استفاده کنند.»
 
او ادامه می‌دهد: «این درحالی بود که ارائه این سرویس برای اپلیکیشن‌ها جذاب بود و مایل بودند در کنار سایر سرویس‌های دیگر خودرویی مانند پرداخت عوارض، این سرویس را هم داشته باشند.»
 
او با بیان اینکه راهور برای محدود کردن این سرویس، لاگ‌ این اجباری برای سایت راهور۱۲۰ گذاشت، توضیح می‌دهد:‌‌ «با این شیوه، میزان استعلام‌های روزانه خلافی محدود به تعداد مشخصی شد و همین مسئله منجر به محدودیت اپلیکیشن‌های پرداختی در دریافت این استعلام شد.»
 
قطع شدن این سرویس در اپ‌های پرداختی در حالی بود که اپلیکیشن «قبضینو» در این مدت همچنان این سرویس را ارائه می‌داد. علی عباسی، مدیرعامل قبضینو دراین باره در گفت‌وگو با پیوست گفته بود که با وجود محدودیت‌های راهور این سرویس قطع نشده و به صورت محدود فعالیت می‌کند. او در گفت‌وگوی دوباره خود با پیوست می‌گوید که ارائه این سرویس در حالی ادامه دارد که مشکلات با راهور همچنان حل نشده و پابرجا هستند.
 
آفلاین بودن سایت راهور مشکل اصلی است
درحالی‌که راهور شرکت‌های پرداخت آنلاین را به دلیل نگه داشتن پول در حساب خود، مقصر قطع این سرویس می‌داند، اپلیکیشن‌های پرداختی هم توپ را در زمین راهور می‌اندازند: به طور مثال یکی از مشکلاتی که مردم با آن مواجه می‌شوند این است که پس از پرداخت آنلاین خلافی به مراکز شماره گذاری مراجعه می‌کنند و از آنجاییکه علی‌رغم پرداخت پول، سیستم به تسویه نهایی نرسیده است، در انجام کار خود با چالش جدی روبه رو می‌شوند. پیش از این هادیان‌فر  دلیل این اتفاق را تاخیر اپ‌ها در پرداخت پول دانسته بود اما این پلتفرم‌های پرداختی نظر دیگری دارند.
 
کرامتی‌نیا در این باره می‌گوید: « تسویه و پرداخت قبض پرداختی به دلیل آفلاین بودن سامانه راهور بین یک تا دوهفته طول می‌کشد. در حالی‌که پول در همان زمان به خزانه دولت واریز می‌شود اما به دلیل آفلاین بودن این سیستم به صورت آنی تسویه نمی‌شود.»
 
او با اشاره به اینکه چالش در سیستم پشتیبانی ما جدی است، می‌گوید: «به دلیل همین آفلاین بودن سایت راهور، مردم قبض را پرداخت می‌کنند اما اگر فردای آن برای تعویض پلاک مراجعه کنند، کارشان انجام نمی‌شود و دچار مشکل می‌شوند و شبهه ایجاد می‌شود که ما مقصر این اتفاق هستیم در حالی‌که اگر حساب‌ها مانند سیستم طرح ترافیک در لحظه تسویه شود، شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.