اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

October 4, 2021
11:47 دوشنبه، 12ام مهرماه 1400
کد خبر: 129102

کاهش سرعت اینترنت عمدی است یا به دلیل کمبود پهنای باند بین‌الملل

 
مشکل شرکت ارتباطات زیرساخت در افزیش پهنای باند اینترنت کشور که از سال گذشته آغاز شده بود و پر شدن ظرفیت لینک‌‌های بین‌الملل منجر به اختلال ادامه‌دار در اینترنت کشور و شکایت‌های متعدد کاربران از کیفیت و سرعت شده است و اکنون وزارت ارتباطات را به فکر چاره مشکل انداخته و امروز (۱۱ مهر) جلسه‌ای با حضور مدیران اپراتورهای ثابت و همراه و شرکت ارتباطات زیرساخت در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای مشکل کمبود پهنای باند اینترنت کشور، برگزار شده است.
 
اطلاعات رسیده به پیوست نشان می‌دهد از سال گذشته شرکت ارتباطات زیرساخت برای خرید پهنای باند بین‌الملل دچار مشکل شده و این شرکت برای افزایش ظرفیت پهنای باند باید به صورت موردی از شورای عالی فضای مجازی مجوز بگیرد. گفته می‌شود شرکت زیرساخت در ماه‌های پایانی سال گذشته ۵۰ گیگابیت بر ثانیه به صورت موقت به پهنای باند کشور از سمت جنوب اضافه کرد. همچنین پس از عید ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه از سمت ترکیه خریداری شد و در نهایت ۱۵۰ تا ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه از سمت ارمنستان قرار است به ظرفیت پهنای باند افزوده شود.
 
به صورت کلی حدود هزار و ۳۰۰ گیگ از اینترنت کشور از سمت جنوب تامین می‌شود و بقیه پهنای باند مصرف از کشورهای ارمنستان و ترکیه وارد کشور می‌شوند و کارشناسان می‌گویند هر ماه بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش مصرف اینترنت در کشور رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد با توجه به متوقف شدن روند تامین پهنای باند و افزایش مصرف، ظرفیت اینترنت کشور به حد اشباع رسیده است.
 
مشکل تامین پهنای باند
براساس آنچه در گزارش عملکرد رگولاتوری آمده، پهنای باند بین‌الملل ایران در خرداد سال جاری به ۵ هزار و ۴۸۹ گیگابیت بر ثانیه رسیده است؛ اما اکنون اپراتورها می‌گویند این پهنای باند در ساعت‌ها اوج مصرف، جوابگوی نیاز کاربران نیست و در نتیجه سرعت و کیفیت به شکل محسوسی کاهش می‌یابد. براساس آنچه الگوی مصرف اینترنت در کشور نشان می‌دهد، هر ۶ ماه باید ۲۰ تا ۲۵ درصد به پهنای باند کشور افزوده شود. در آخرین گزارش رگولاتوری تعداد کاربران اینترنت همراه کشور ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۲۸ نفر و تعداد مشترکان اینترنت ثابت نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۵۰ اشتراک اعلام شده است.
 
ساعت‌های ۱۴ تا ۱۷ روز و ۲۱ تا ۲۴ شب، به عنوان پیک مصرف شبکه اینترنت به شمار می‌آیند و در این زمان‌ها ظرفیت اپراتورهای ثابت به صورت کامل پر شده و اپراتورهای همراه نیز دچار مشکل می‌شوند. در همین حال برخی کاربران معتقدند در روزهای پایانی هفته اختلال و کاهش سرعت اینترنت بیشتر از روزهای کاری هفته است. همچنین شکایت‌هایی از کاهش سرعت استفاده از اینستاگرام مطرح شده است.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جلسه‌ای با حضور مدیران ارشد اپراتورهای همراه و ثابت و شرکت حاکمیتی ارتباطات زیرساخت به دنبال یافتن راهی برای مدیریت شرایط موجود و رفع اختلال‌ها است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.