اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

October 5, 2021
12:47 سه شنبه، 13ام مهرماه 1400
کد خبر: 129139

علت قطعی شش ساعته سرویس‌های فیس بوک چه بود؟

 
فیس بوک "تغییر پیکربندی اشتباه" را عامل قطعی شش ساعته ای اعلام کرد که روز دوشنبه دسترسی ۳.۵ میلیارد کاربر به شبکه های اجتماعی و سرویس‌های پیام رسان این شرکت شامل واتساپ، اینستاگرام و مسنجر را قطع کرد.
 
 فیس بوک در پست وبلاگی که در ساعات پایانی روز دوشنبه منتشر کرد، به فردی که این تغییر پیکربندی را انجام داده و این که آیا این تغییر از قبل برنامه ریزی شده بود، اشاره ای نکرد.
 
چندین کارمند فیس بوک که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند معتقدند علت این قطعی یک اشتباه داخلی در نحوه هدایت ترافیک اینترنت به سیستمهای فیس بوک بوده است. این کارمندان گفتند: نقص کارکرد ابزارهای ارتباطی داخلی و سایر منابعی که به همان شبکه متکی هستند تا عمل کنند، این خطا را پیچیده کرد. کارشناسان امنیتی می گویند یک اشتباه ناخواسته یا خرابکاری داخلی هر دو محتمل هستند.
 
با این حال فیس بوک در وبلاگ خود اعلام کرد: می خواهیم روشن کنیم که علت اصلی این قطعی یک تغییر پیکربندی اشتباه بوده است.
 
قطعی فیس بوک بزرگترین قطعی رصد شده از سوی گروه مونیتورینگ وب داون دتکتور بوده است.
 
این قطعی دومین ضربه بزرگ به فیس بوک در روزهای اخیر پس از افشاگری سوت زنها در روز یکشنبه بود که این شرکت را متهم کردند مکررا کسب سود را به مهار انتشار اطلاعات نادرست و نفرت پراکنی اولویت داده است.
 
با سرازیر شدن کاربران به اپلیکیشنهایی مانند توییتر و تیک تاک، ارزش سهام فیس بوک در جریان فروش گسترده سهام فناوری در روز دوشنبه، ۴.۹ درصد ریزش کرد که بزرگترین ریزش روزانه از نوامبر گذشته بود. پس از این که فعالیت سرویس‌های فیس بوک ازسرگرفته شد، سهام این شرکت در ساعات پس از معاملات رسمی نیم درصد افزایش یافت.
 
مایک شروپفر، مدیر فناوری فیس بوک در توییتی نوشت: خطاب به همه کسب و کارهای کوچک، خانواده و افرادی که به سرویس‌های ما وابسته هستند، متاسفم. وی افزود: ممکن است گاهی زمان ببرد تا به ۱۰۰ درصد برسیم.
 
جوناتان زیترین، مدیر مرکز اینترنت و جامعه برکمن کلین سنتر هاروارد در توییتی نوشت: فیس بوک کلیدهایش را در ماشین خود قفل کرد.
 
توییتر روز دوشنبه با استفاده بالاتر از حد معمولی روبرو شد که باعث شد بعضی از کاربران برای دسترسی به پستها و ارسال پیامهای مستقیم مشکلاتی پیدا کنند.
 
طبق برآورد شرکت استاندارد مدیا ایندکس، فیس بوک که بزرگترین فروشنده تبلیغات آنلاین پس از گوگل است، در طول این قطعی هر ساعت حدود ۴۵۴ هزار دلار درآمد تبلیغاتی آمریکا را از دست داد. با این حال در قطعیهای گذشته شرکتهای اینترنتی شاهد تاثیر بلندمدت اندکی روی رشد درآمدشان بوده اند.
 
سرویس‌های فیس بوک شامل اپلیکیشنهای مصرف کننده مانند اینستاگرام و ابزارهای محیط کاری که به شرکتها می فروشد و برنامه های داخلی، ساعت ۱۲ به وقت منطقه شرقی آمریکا قطع شده و ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه بعدازظهر به وقت منطقه شرقی دوباره وصل شدند.
 
فیس بوک پس از آغاز قطعی، به کاربران درباره مشکل دسترسی به اپلیکیشنهای اطلاع داد اما به ماهیت این مشکل یا شمار کاربرانی که با قطعی دسترسی روبرو شدند، اشاره ای نکرده بود.
 
بر اساس گزارش رویترز، پیام خطا در صفحه وب فیس بوک، خطا در سیستم نام دامنه (DNS) را نشان می داد که به آدرسهای وب اجازه می دهد کاربران را به مقصدهایشان هدایت کنند. قطعی مشابه در شرکت ابری آکامی تکنولوژیز در ژوییه باعث از کار افتادن وب سایتهای متعددی شده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.