مدیرکل پست خوزستان گفت: با شیوع کرونا، ترافیک خدمات تجارت الکترونیک در خوزستان، هفت برابر شده است.
مهران حموله در نشست خبری که امروز، ۱۷ مهرماه به مناسبت روز جهانی پست در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: نوآوری کلید بازگشت به وضعیت عادی، شعار امسال پست است و با توجه به اینکه عصر نوین شبکه پستی مبتنی بر طرح تحول دیجیتال است، در چند سال گذشته رویکرد ما نیز بر این مساله بوده است و قطعا امسال این موضوع شتاب خواهد گرفت.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به بحث خدمات نیابتی سازمانها توسط پست، افزود: سازمانها و ادارات باید در راستای ارائه خدمات دولت الکترونیک، آمادگی داشته باشند تا خدمات الکترونیکی و فیزیکی خود را که در بستر الکترونیک قابل انجام است به پست واگذار کنند.
مدیرکل پست خوزستان گفت: در حال حاضر ۱۲۰ خدمت نیابتی توسط پست خوزستان به نیابت از سازمانهای استان انجام میشود و تلاش خواهیم کرد این خدمات را ارتقا دهیم.
حموله عنوان کرد: پست با ارائه خدمات نیابتی نقش بسیار موثری در کاهش تردد، حفظ محیط زیست، افزایش بهرهوری و … دارد و در تلاش هستیم تا ارائه این خدمات نیابتی را در سطح استان افزایش دهیم.
وی با اشاره به شیوع کرونا و اثر آن بر زندگی مردم و پست، ادامه داد: با شیوع کرونا در سراسر جهان و ایران، بسیاری از سازمانها تعطیل و نیمه تعطیل شدند اما پست در این مدت دو سال شاهد رشد ۳ برابری ترافیک کاری بوده و در این زمینه اعتماد مردم به پست نیز افزایش یافته است.
مدیرکل پست خوزستان گفت: در سال گذشته ترافیک کاری پست استان به شکلی افزایش یافت که در یک بازه زمانی، زیرساختهای پست به نوعی پاسخگوی نیاز مردم به ویژه در بستر تجارت الکترونیک نبود.
حموله عنوان کرد: در گذشته خطوط درون استانی شبکه پست، ۳۰ خط بود که با توجه به افزایش ترافیک پستی به دلیل شیوع کرونا، اکنون این خطوط شبکه پستی در خوزستان به ۵۵ خط درون استانی رسیده است.
وی با بیان اینکه نقش پست در دوران کرونا بسیار ویژه بوده است، گفت: در جایی که بسیاری از دستگاهها تعطیل بودند، امکان تعطیلی پست وجود نداشت و کار ما چند برابر شد. به دلیل رعایت پروتکلها در مجموعه شبکه پستی خوزستان، خوشبختانه مورد خاصی از ابتلا به کرونا در میان همکاران که منجر به فوت شده باشد، نداشتیم.
مدیرکل پست خوزستان با اشاره به بحث خدمات پستی الکترونیک تصریح کرد: یکی از رویکردهای مهم ما، گسترش خدمات پستی الکترونیکی است و در سطح کشور نیز این مساله دارای اهمیت بسیار ویژهای است. توسعه بازار الکترونیک، استارتاپها، شتاب دهندهها و… از جمله مباحثی هستند که در پست خوزستان به دنبال آنها هستیم.
حموله با اشاره به بحث خدمات پایه پستی عنوان کرد: خدمات سنتی پست که شامل پست نامه است، در سطح جهان و ایران حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است و مردم به سمت استفاده از دیگر خدمات پست از جمله بسته و امانت رفتهاند که البته این مساله کار را برای پست دشوارتر میکند.
وی افزود: امروز حدود ۲۳۰ فروشگاه مجازی در سامانه "گیت وی" پست خوزستان فعالیت میکنند و این مساله باعث شده تا رشد ترافیک در بحث خدمات تجارت الکترونیک در دوران کرونا، هفت برابر شود.
مدیرکل پست خوزستان گفت: با توجه به زیرساختهای فراهم شده، امکان افزایش و فعالیت هزاران فروشگاه در سامانه "گیت وی" پست وجود دارد و مساله خاصی در این زمینه نیست.
حموله بیان کرد: در دوران کرونا میزان بستهها و اماناتی که از سوی مردم به پست واگذار میشود، بیش از ۳ برابر افزایش یافته است. امسال بالغ بر ۱۸ میلیون مرسوله در قالب بسته و امانت وارد پست استان خوزستان شده است. همچنین روزانه حدود ۵۰ هزار مرسوله پستی به استان وارد و یا از استان خارج میشود.