سامانه ۱۲۴ به عنوان سامانه مرجع اطلاعرسانی قیمت کالا و خدمات کشوری به زودی امکان استفاده از API خود را برای اپلیکیشنهای پرکاربرد بهصورت رایگان فراهم میکند.
آزادسازی API سامانه ۱۲۴ از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به منظور استفاده تمامی اپلیکیشنهای پرکاربرد درحالی صورت میگیرد که پیش از این دادههای این سامانه به عنوان مرجع چک کردن قیمت کالا و خدمات تنها در اختیار اپلیکیشن آپ بود.
توسعه دولت الکترونیکی طی سالهای گذشته استفاده از عبارت اشتراکگذاری API میان دستگاهها یا شرکتهای مختلف را رایج کرده است، حتی شرکتهای خصوصی نیز برای اینکه امکان استفاده از دادههای خود را برای سایر همکاران و رقبای خود فراهم کنند همواره از اشتراک API صحبت میکنند.
حالا در صورت آزادسازی API سامانه ۱۲۴، عملا به زودی اپلیکیشنهای دولتهمراه، روبیکا، ۷۸۰، بله، سروش و سایر اپلیکیشنهای پرکاربرد نیز از دادههای این سامانه استفاده خواهند کرد.
سامانه ۱۲۴ در مرداد ماه ۱۳۹۸ همزمان با موج اول افزایش قیمتها از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایجاد شد. هدف این سامانه، ایجاد شفافیت در قیمت کالاها و خدماتی است که شهروندان بهصورت روزانه با آنها سروکار دارند.
در این سامانه سه نوع قیمت به شهروندان نمایش داده میشود. حداقل و حداکثر قیمت کالاها که از سراسر ایران جمع آوری میشود و قیمت مصوب مصرفکننده که حداکثر قیمت قابل قبول بر اساس هزینههای تولید است و قیمت مصوب برای هر کالا.
سید مهدی میرباقری، مدیرسامانه ۱۲۴ با اشاره به اینکه هیچ برنامهای برای ایجاد اپلیکیشن جداگانه برای سامانه ۱۲۴ وجود ندارد به پیوست گفت: «میخواهیم امکانی فراهم کنیم تا از طریق اپلیکیشنهای پرکاربرد از این سامانه بازدید کنند. امکان بازدید سامانه ۱۲۴ از ۳ طریق لپتاپ و کامپیوترهای خانگی، موبایل و اپلیکشن آپ صورت میگیرد.»
میرباقری با اشاره به هدف ایجاد این سامانه گفت: «بسیاری از مردم هنگام خرید وارد سامانه میشوند تا از قیمت کالاها مطمئن شوند از همین رو اگر این سامانه از طریق اپلیکیشنهای پرکاربرد در اختیار مردم قرار گیرد، میزان بازخورد بیشتری خواهد داشت و مردم بیشتر از آن استفاده میکنند.»
او با اشاره به اینکه روز گذشته (۴ مهرماه) تنها از طریق اپلیکیشن آپ حدود ۱۰ هزار بازدید از سامانه ۱۲۴ صورت گرفته است، افزود: «در حال حاضر تقریبا ۶۵ درصد بازدیدها از طریق آپ صورت میگیرد که بخشی از این بازدیدها نیز منجر به شکایت میشود و امکان دریافت شکایت و رسیدگی به تخلفها نیز از طریق سامانه ۱۲۴ فراهم است.»
طبق گفته میرباقری از زمان راهاندازی سامانه تا کنون تقریبا ۶۱ هزار و ۵۰۰ شکایت از طریق این سامانه ثبت شده است.
میرباقری ادامه داد: «هر چند در ابتدا فقط ۱۰۰ قلم کالا اساسی شروع شد اما به تدریج این سامانه توسعه پیدا کرد و قیمت کالاهایی که به قیمت مصوب نیز ندارند از طریق واردکنندگان یا تولیدکنندگان به صورت خوداظهاری در سه سطح تولید، عمده فروشی و خرده فروشی روی این سامانه قرار میگیرد. که فقط قیمت مورد نیاز برای مصرف کننده نمایش داده میشود.»
او اضافه کرد: «در مرحله بعد در نظر داریم که با همکاری فروشگاههای خرده فروشی آنلاین از قبیل دیجیکالا و زنبیل این امکان فراهم شود تا کاربر هنگام خرید کالا بتواند همان موقع قیمت کالا را از طریق سامانه ۱۲۴ استعلام کند و متوجه شود که فروشگاه عرضه کننده کالا آیا قیمت را در بازه قیمتی مناسبی عرضه میکند یا خیر.»
میرباقری تاکید کرد که استفاده از این سامانه هزینهای برای کاربر و اپلیکیشن ندارد.