اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 12, 2021
12:38 جمعه، 21ام آبانماه 1400
کد خبر: 130325

ایستگاه فضایی برای جلوگیری از برخورد زباله‌های فضایی مانور اضطراری را اجرا می‌کند

 
قطعه‌ای از ماهواره هواشناسی چینی در فاصله ۲۰۰۰ فوتی ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار گرفته و با وجودی که احتمال برخورد آن بسیار کم است اما تهدیدی به حساب می‌آید. برای جلوگیری از برخورد احتمالی، تمهیدات لازم انجام می‌شود.
 
مانور «فرار از زباله‌های فضایی» به صورت اضطراری بداهه برنامه‌ریزی شده تا از برخورد زباله‌های فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی جلوگیری کند. گفته می‌شود این رویه باید در آینده به رویکردی معمول برای حفاظت از ایستگاه فضایی تبدیل شود.
 
محاسبات اولیه حاکی از آن است که زباله‌های فضایی در روز پنجشنبه ۱۱ نوامبر در حدود ساعت ۴:۳۰ بامداد به فاصله ۱۹۷۰ فوتی (۶۰۰ متری) ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید. به گفته آژانس فضایی روسیه، این فاصله نسبت به ابعاد نجومی فاصله بسیار کمی است و برای اطمینان خاطر، ایستگاه فضایی بین‌المللی باید فاصله بیشتری با زباله‌ها را حفظ کند. به همین منظور، مانوری برنامه‌ریزی شده تا از برخورد زباله‌ها به ایستگاه جلوگیری کند.
 
سخنگوی ناسا در ایمیلی توضیح داد: «احتمال ضربه و برخورد برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بسیار کم است اما باید تدابیری اندیشید.» از آنجا که پرتاب موشک Crew-3 نزدیک است، مقامات ناسا در کنفرانس خبری اظهار داشتند: « گمان نمی‌کنیم که جابجایی ایستگاه فضایی بین‎‌المللی بر پرتاب موشک تاثیر بگذارد. این پرتاب همچنان از مرکز فضایی «کندی» در فلوریدا انجام خواهد شد.»
 
زباله فضایی که به سمت ایستگاه فضایی می‌آید، بقایای فضاپیمای Fengyun-1C متعلق به کشور چین است. این کشور از روی عمد ماهواره هواشناسی خود را در ژانویه ۲۰۰۷به عنوان بخشی از آزمایش موشک ضدماهواره‌ای منهدم کرد. این رویداد سبب خشم و انتقاد بسیاری از افراد شد. کارشناسان از چین به دلیل کمک به نظامی کردن فضا و تولید عمده زباله‌های مداری انتقاد کردند.
 
برای جلوگیری از برخورد این زباله با ایستگاه فضایی، کنترل‌ کننده‌های پرواز قصد دارند ایستگاه را با مشتعل کردن موتورهای خودروی حمل‌ونقل  Progress MS-18 روسیه که در حال حاضر به ایستگاه متصل است، حرکت دهند. قدرت ضربه وارد شده سبب جابجایی ۰.۷ متر در ثانیه می‌شود که این فرآیند به مدت شش دقیقه به طول می‌انجامد. این مانور ارتفاع ایستگاه را ۱۲۴۰ متر افزایش می‌دهد و آن را در مداری عملیاتی در فاصله ۴۲۱ کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار می‌دهد.
 
ایستگاه فضایی در ۲۲ سال گذشته، ۲۹ مانور اجتنابی را پشت سر گذاشته است که سه مانور آن در سال ۲۰۲۰ بوده است. این یک روند صعودی است که احتمال می‌رود با گذشت زمان بیشتر نیز بشود. زیرا ماهواره‌ها به‌طور فزاینده‌ای درحال قرار گرفتن در مدار زمین هستند و بدیهی است که میزان زباله‌هایی فضایی نیز رو به افزایش است. دانشمندان باید بودجه‌ مخصوصی را برای پاکسازی فضا از زباله‌های فضایی اختصاص دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.