طبق گزارشی که از سوی معاون مرکز ملی فضای مجازی در کمیسیون بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی ارائه شد، ۲۰ میلیون کاربر ایرانی از پیام رسان های داخلی استفاده می کنند.
به گزارش خانه ملت، هشتمین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی عصر روز گذشته با حضور کارشناسان و مسئولانی از اتاق بازرگانی، سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.
در این نشست نمایندگان اظهارات خود در مورد کلیات طرح را مطرح کردند و همچنین کارشناسان و نمایندگان بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی به دغدغهها و دیدگاههای خود در مورد کلیات پرداختند.
فیلتر تلگرام ربطی به طرح حمایت ندارد
رضا تقی پور انوری رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی گفت: امروز در ادامه بررسی کلیات طرح، ارائه نظرات کارشناسی سایر دستگاهها و نمایندگان بخش خصوصی را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: همچنین مرکز ملی فضای مجازی در مورد آخرین وضعیت پیام رسان های داخلی گزارشی را ارائه و نمایندگان مخالف و موافق اظهارات خود در مورد کلیات طرح را مطرح خواهند کرد.
وی گفت: فیلتر تلگرام ربطی به طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی ندارد؛ طرح هنوز تصویب نشده و نباید نگران بود.
۲۰ میلیون کاربر از پیام رسان های داخلی استفاده می کنند
امیر خوراکیان معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ سیاستها و اقدامات پیامرسانها در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد، گفت: از سال ۹۷ تاکنون که فعالیت پیام رسانهای داخلی به صورت ویژه و با حمایتهای خاص شروع شد با افت و خیزهایی همراه بوده است.
وی با اشاره به اطلاعات آماری پیام رسان ایتا، افزود: تعداد کاربر ثبت نام شده در ایتا ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و تعداد کاربران فعال ماهانه ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر است.
خوراکیان ادامه داد: همچنین اطلاعات تعداد کاربران ثبت نام شده در پیام رسان سروش پلاس ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است؛ تعداد کاربر ثبت نام شده در پیام رسان بله ۸ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه آن ۱ میلیون و ۳۸۲ هزار نفر برآورد می شود. تعداد کاربر ثبت نام شده در پیام رسان گپ ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه این پیام رسان ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند.
معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی یادآور شد: بر اساس برآوردهای ما با حذف کاربران مشترک، حدود ۲۰ میلیون نفر کاربر یونیک از مجموع این پیام رسانها استفاده میکنند که به تناسب وضعیتی که در سرویس دهی پیام رسان ها داریم عدد خوب و قابل توجهی است.
وی افزود: تجربه ثابت کرده وقتی سرویس داخلی خوب فعال میشود و ارائه خدمت میکند با اقبال قابل توجه کاربران مواجه میشویم در نتیجه این پیش فرضی که برخی مطرح میکنند اقبال مردم از سرویسهای داخلی بالا نیست پیش فرض درستی نبوده و ما معتقدیم بیش از ۷۰ درصد مردم زمانی که سرویس داخلی خوب و با خدمات راحت و مناسب ارائه میشود اقبال قابل توجهی به آنها خواهند داشت.
به گفته خوراکیان در شرایطی سرویسهای مسیریاب در کشور فعال شدند که سرویس خارجی همه بازار را کسب کرده بود و در داخل حتی دو سرویس اصلی بسیار خوب توانستند سرویس دهی را به سطحی برسانند که نیازی به سرویس خارجی نداشتیم و بدون اینکه از ابزار فیلتر محدودسازی سرویس مسیریاب خارجی استفاده شود سرویسهای مسیریاب داخلی توانستند موفقیت لازم را کسب کنند و اکنون از آنها استفاده میشود.
وی در ادامه میزان ترافیک مصرفی سرویسهای اینترنت و IXP پیام رسان ها در مرکز داده شبکه ملی اطلاعات را تشریح کرد.
سازمان تبلیغات اسلامی با قدرت در کنار طرح حمایت خواهد بود
در این نشست حامد علامتی نماینده سازمان تبلیغات اسلامی گفت: دست سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فضای مجازی پر است و مباحث کارشناسی را در اختیار نمایندگان قرار خواهد داد؛ سازمان تبلیغات اسلامی با قدرت کنار این طرح خواهد بود.