حالا تیکتاک در خود آمریکا و در بین نوجوانان این کشور از اینستاگرام محبوبتر است.
بر اساس تازهترین آمارها از سوی مرکز تحقیقاتی فورستر (Forrester) تعداد نوجوانان آمریکایی بین ۱۲ تا ۱۷ سال که از تیکتاک استفاده میکنند از اینستاگرام پیشی گرفته است.
امسال ۶۳ درصد نوجوانان آمریکایی بین سن ۱۲ تا ۱۷ سال از تیکتاک استفاده میکنند در حالی که میزان استفاده در این محدوده سنی برای اینستاگرام ۵۷ درصد بوده است.
رشد استفاده از تیکتاک حداقل در خود آمریکا بسیار قابل توجه بوده است در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۱ درصد نوجوانان از اینستاگرام استفاده میکردند و ۵۰ درصد از تیکتاک.
تیکتاک در حالی به نفوذ در بین قشر نوجوان آمریکا ادامه میدهد که رقیبش در طی این سال درگیر کشمکشهای گستردهای بوده است.
ابتدا وال استریت ژورنال بر اساس تحقیقات داخلی شرکت فیسبوک ( که هم اکنون متا نام دارد ) فاش کرد که این شرکت در تلاش برای حفظ کاربران در برنامههای کاربردی خود تاثیر دادههای مضر خود به ویژه روی دختران جوان را نادیده میگیرد.
ماه گذشته فیسبوک (متا) اعلام کرد که خدمات خود از جمله اینستاگرام را برای مناسب سازی سنین بین ۱۸ تا ۲۹ سال تغییر خواهد داد.
مارک زاگربرک بنیانگذار این شرکت خاطر نشان کرد که تیکتاک به طور خاص یکی از کارآمدترین رقبای این شرکت است و این تغییرات در جهت رقابت با این شرکت انجام میشود.
به گفته زاکربرگ ویژگی Reels در فیسبوک و اینستاگرام امسال به صورت تمام صفحه درخواهد آمد.
ویژگی Reels در سال ۲۰۲۰ به عنوان پاسخی بر تیکتک معرفی شده بود توسط شرکتهای دیگری مثل Snap ، یوتیوب، ردیت و سایر شبکههای اجتماعی مورد تقلید قرار گرفت.
مایک پرولکس تحلیلگر شرکت فورستر معتقد است: نسل جوان تیکتاک را از دیگر پلتفرمهای اجتماعی جذابتر و محبوبتر میداند و یکی از مهمترین تفاوتها در اجتماع افراد خلاق سازنده ویدیو در این پلتفرم است.
به گفته وی در حالی که ویژگیهای تیکتاک عمدتا توسط دیگر رقبا هم ارایه میشود اما اجتماع افراد خلاق در این شبکه ترکیب اسرارآمیز موفقیت این شبکه است که به راحتی قابل کپی برداری نیست ولو اینکه رقبا پول زیادی هم برای آن خرج کنند.
با وجود این رشد تیکتاک در بین نوجوانان آمریکایی در این کشور همچنان یوتیوب در سال ۲۰۲۱ پیشتاز استفاده در بین این قشر بوده است و ۷۲ درصد نوجوانان این کشور از یوتیوب استفاده میکنند.
اسنپ چت هم تقریبا سهم ۵۴ درصدی از نوجوانان آمریکایی را در اختیار دارد که نسبت به سال ۲۰۲۰ تغییر زیادی نکرده است.
آغاز تحقیقات علیه اینستاگرام
در همین حال پنج شنبه گذشته برخی از دادستانهای آمریکا اعلام کردند تحقیقاتی را درباره تاثیر نامناسب اینستاگرام بر کودکان آغاز کردهاند.
این تحقیقات قرار است در هشت ایالت انجام گیرد.
در ماه سپتامبر شرکت فیسبوک ( متا) اعلام کرد که برنامه معرفی نسخه اینستاگرام کودک را به دلیل بالاگرفتن مخالفتها با آن به تعویق انداخته است.
در ماههای قبل نیز وکلایی از ۴۰ ایالت طی نامهای به فیسبوک درخواست کرده بودند که نسخه اینستاگرام کودک را اجرایی نکند.
عبور از مرز یک میلیارد کاربر
تیک تاک اخیرا اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه این اپلیکیشن از مرز یک میلیارد نفر عبور کرده است.
این اپلیکیشن در حالی به چنین موفقیت بزرگی دست یافته که شروع فعالیت آن به آگوست 2018 برمیگردد و عملکرد آن زیر ذرهبین دولتهای مختلف از جمله آمریکا قرار دارد. این دولتها نسبت به فعالیتهای شرکت مادر تیک تاک یعنی بایتدنس در گردآوری اطلاعات کاربران نگران هستند.
تیکتاک در دوران ریاست جمهوری ترامپ مورد خشم وی قرار داشت و حتی تا مرحله واگذاری سهامش به شرکتهای آمریکایی هم پیش رفت.
رییس جمهور وقت آمریکا فعالیت تیکتاک در این کشور را منوط به فروش به سهامداران آمریکایی کرده بود. اما این موضوع بعدا به تعویق افتاد و از دستور کار دولت خارج شد.