آپارات،سایت اشتراک ویدیوی ایران، در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد از تیرماه ۹۹ تا تیرماه ۱۴۰۰، ویدئوهایش ۱۸ میلیارد بار دیده شده است.در این بازه زمانی همچنین آپارات ۶۰ میلیون بازدیدکننده یکتا داشته یعنی ماهانه جمعیتی معادل کشور ایتالیا به آپارات سرزدهاند. آپارات در سال گذشته همچنین پول مجازی «روبی» را برای حمایت از استریمرهای آپارات ایجاد کرد.
پلتفرم آپارات، در گزارشی آمار و ارقامی از پیشرفتهای فنی و سرویسهای جدید خود از تیرماه ۹۹ تا تیرماه ۱۴۰۰، ارائه داده است. آنطور که در این گزارش آمده در روزهای اولیه فعالیت آپارات، پهنای باند این پلتفرم ۳۰۰ مگابیت برثانیه بود در حالی که در بهار ۱۴۰۰ این مقدار به بیش از ۳۰۰ گیگابیت برثانیه رسید و این یعنی امروز آپارات به یکی از مهمترین بزرگراههای اینترنتی کشور تبدیل شده است. به همین خاطر این پلتفرم در وبسایتهای ایرانی به رتبه یک الکسا و رتبه ۴۷ الکسا در جهان دست پیدا کرده است.
اعداد و ارقام آپارات
در آپارات از تیرماه ۹۹ تا تیرماه ۱۴۰۰، بیش از ۱۸ میلیارد بار از ویدیوهای آپارات بازدید شده است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۵۳ درصدی را نشان میدهد.
رشد میزان بازدید از آپارات
در همین زمان همچنین هرماه بیش از ۲۰ هزار سال ویدیو در آپارات تماشا شده که این زمان برای سفر به عصر یخبندان و بازگشت از آن کافی است.
در این بازه زمانی آپارات ۶۰ میلیون بازدیدکننده یکتا داشته یعنی ماهانه جمعیتی معادل کشور ایتالیا به آپارات سرزدهاند. این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۳ درصدی را تجربه کرده است.
در ادامه این آمارها همچنین آپارات در گزارش خود آورده به ازای هردقیقه، بیش از ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه ویدیو در این پلتفرم بارگزاری شده و رکورد اپلود ویدیو در آپارات به ۷۲ میلیون دقیقه در سال رسیده است.
در مدت مشابه سال قبل، به ازای هر دقیقه، کمتر از دو ساعت ویدیو بارگزاری شده بود که این ۲ عدد نشان میدهد ۲۴ درصد رشد داشته است.
پربازدیدها
آپارات همچنین در ادامه گزارش خود پربازدیدترین شخصیتها و دستهبندیها را بررسی کرده است. به این ترتیب در این بازه زمانی، باب اسفنجی، محمود احمدینژاد، کریستیانو رونالدو، محمدرضا شجریان، محمود کریمی،جناب خان، مجتبی شکوری، حسن ریوندی، شهید حاج قاسم سلیمانی و علی اکبر رائفیپور از جمله ۱۰ شخصیت پربازدید آپارات بودهاند.
پربازدیدترین شخصیتها در آپارات
آپارات ویدیوهای خود را به ۲۱ دستهبندی تقسیم کرده است که از تیرماه ۹۹ تا تیرماه ۱۴۰۰، دستهبندیهای مذهبی، کارتون، آموزشی،گیم، تفریحی و موسیقی با استقبال بیشتری از سوی کاربران مواجه بودند.
در ۲ بازه زمانی هم روزهای طوفانی هم آپارات بود؛ ۱۲ دی ۹۹ با ۴۱ هزار و ۸۳۶ ویدیو و ۵ اردیبهشتماه ۱۴۰۰ با ۴۳۷ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۱۷۷ دقیقه.
آپارات هم مانند هر سرویس دیگری در بعضی روزها و ساعتها ترافیکش کاهش یا افزایش پیدا میکند. براساس جدول زیر، ترافیک در این سرویس در همه روزهای هفته از ساعت تقریبا از۱۲ ظهر شروع میشود و در بین ساعتهای ۱۴ تا ۱۸ پرترافیکترین ساعتها را تجربه میکند.
از ساعت ۱۸ تا ۲۲و ۱۲ نیمهشب ترافیک بیشتری را مدیریت میکند. کم ترافیکترین ساعتها در آپارات هم ساعتهای ۲،۴ و ۶ صبح است.
میزان ترافیک مصرفی در آپارات
آپارات در گزارش خود آورده در سال گذشته مانند هرسال، روند رشد این پلتفرم در همه شاخصها ادامه داشت. مانند اینکه تعداد نمایش ویدئو در ماه برای آپارات ۵۳ درصد بوده یا مدت زمان تماشا در ماه به ۷۷ درصد رسیده است، در این مدت کاربرهایی که در آپارات ویدئو بارگذاری کردند۹۳ درصد رشد داشته است.
میران رشد در بخشهای مختلف آپارات
کاربران آپارات از چه نوع اینترنتی استفاده میکنند
در ادامه این گزارش همچنین آپارات به بررسی اینترنت مورد استفاده کاربران پرداخته است. طبق گزارش آپارات کاربران ایرانسل با ۲۶ درصد در جایگاه اول کاربران اینترنتی استفاده کننده از آپارات هستند بعد از آن، همراه با ۲۴ درصد قرار دارد. البته به نظر میرسد کیفیت پایین اینترنت ثابت هم در این آمار بیتاثیر نیست. البته در این آمار سهم اینترنتهای ثابت هم در نظر گرفته شده است که مخابرات با ۲۲ درصد و در رتبه بعدی شاتل و آسیاتک هر دو با ۵ درصد قرار دارند.
اینترنت مورداستفاده کاربران آپارات
براساس این گزارش همچنین ۸۴/۲۴ درصد مخاطبان برای تماشای آپارات از گوشی هوشمند استفاده میکنند. در رتبه بعدی PC با ۹/۶۴ درصد و تبلت ۵/۵۴ درصد قرار دارند.
آپارات و تولیدکنندگان محتوا
آپارات یک سرویس اشتراک ویدئویی است که برنامهسازان و تولیدکنندگان محتوا ویدئویی، محتواهای خود را روی این پلتفرم به اشتراک میگذارند. آپارات در گزارش خود همچنین به وضعیت برنامهسازها پرداخته است. براین اساس بیش از ۱۰۰ تیم برنامهساز و تهیهکننده مستقل آپارات را برای نمایش محتوایشان انتخاب کردهاند.
این سرویس در کنار به اشتراکگذاری ویدیو، به منبعی برای درآمدسازی تولیدکنندگان محتوا تبدیل شده است. طبق این گزارش از تیر ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ تولیدکننده محتوا، عضو سرویس درآمدزایی آپارات بودهاند. طبق گزارش آپارات، ۷۸ درصد حرفهایها دنیای مارکتینگ باور دارند ویدئو به طور مستقیم باعث افزایش فروش محصولاتشان شده است. همچنین ۸۶ درصد کسبوکارها از ویدئو به مثابه یکی از ابزارهای موثر تبلیغاتی استفاده میکنند.
آپارات بستری برای گیمرها
درسالهای اخیر صنعت بازی در دنیا به یکی از صنایع پردرآمد تبدیل شده و در کشور نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.براساس گزارش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بهمن ۹۹، صنعت بازی حتی توانسته از سینما و موسیقی هم پیشی بگیرد. براساس این گزارش همچنین اکنون در سراسر جهان حدود ۲/۷ میلیارد نفر سرگرم بازیهای ویدئویی هستند و پیشبینی شده در سال آینده حداقل نصف جمعیت کشور در دسته گیمرها قرار بگیرند.
به دلیل اهمیت بازی، آپارات هم بستری برای گیمرهای ایرانی فراهم کرده است. در تیرماه ۱۴۰۰، دورهمی ۴۱ هزار نفری استریمرها در آپارات برقرار شد که در مقایسه با سال گذشته ۱۷۲ درصد رشد داشته است.
در تیرماه ۱۴۰۰ همچنین آپارات گیم به رکورد ۶۰ میلیون بازدید و ۶۰۰ میلیون دقیقه تماشا در لایو استریمها دست پیدا کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، میزان دقایق تماشا رشد ۱۸۶ درصدی داشته است.
آپارات و پول مجازی
با داغ شدن بحث پول مجازی و رمزارزها، آپارات هم به این موضوع روی آورده است. براساس گزارش آپارات، از سال گذشته این پلتفرم، پول مجازی «روبی» را برای حمایت از استریمرهای آپارات ایجاد کرد. به این صورت طرفداران استریمرها میتوانند برای حمایت از استریمر دلخواهشان و تشویق آنها به تولید محتوای باکیفیتتر، از این قابلیت استفاده کنند.
تنها کافیست مخاطبان از استیکرهای متحرک در قسمت گفتوگو استفاده کنند. استریمرها از روبیهای دریافت شده درآمدزایی میکنند و هر ماه به تعداد روبیهایی که دریافت کردهاند، صاحب درآمد میشوند.
آپارات کودک
آپارات، بخش «آپارات کودک» را سال ۹۳ برای انتشار محتوای کودک راهاندازی کرد. این سرویس برای افزایش تعداد و تنوع کارتونهای خود، مدل درآمدیاش را به سیستم اشتراکی تغییر داد و تولید محتوای اختصاصی مناسب برای کودکان را شروع کرد. براساس گزارش آپارات، از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ بیش از ۱۷ میلیارد دقیقه کارتون در آپارات تماشا شده است.
پخش زندههای آپارات
بخشی از برنامههای آپارات به پخش زنده اختصاص دارد. برهمین اساس پخش زنده در این بستر ۷۱ میلیون بار دیده شدند، یعنی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد رشد را تجربه کرد. پخش زنده آپارات، سرویسی رایگان برای نمایش زنده محتوای ویدئویی به صورت آنلاین است. به کمک این سرویس، کاربر میتواند رویدادها یا محتوای ویدئویی خود را به سادگی و به صورت مستقیم برای مخاطبان پخش کند و از امکانات ویژه آن بهرهمند شود.
به این ترتیب بربستر آپارات ۶۵۰ میلیون دقیقه معادل بیش از ۱۲ قرن پخش زنده از آپارات پخش و تماشا شد. رکوردی که با رشد ۱۵۹ درصدی در مقایسه با سال قبل به ثبت رسید.