سکوهای درج آگهی آنلاین خودرو موظف شدند تا امکان احراز هویت آگهیدهندگان را از طریق سامانه امتا یا سماوا روی بسترهای الکترونیکی خود فراهم کنند.
به گزارش پیوست، طبق دستوالعملی که به منظور ساماندهی آگهیهای الکترونیکی خودرو به اتحادیه کسب و کارهای مجازی ابلاغ شده است، تمامی بسترهای درج آگهی آنلاین خودرو باید امکان احراز هویت افراد آگهی دهنده را تا پایان آبان ماه روی بسترهای خود فراهم کنند؛ در این دستورالعمل قید شده آنها برای احراز هویت باید سامانه احراز هویت امتا یا سماوا استفاده کنند.
شهریور ماه ۹۹ نیز دادستانی طی نامهای کسب و کارهای اینترنتی فعال در حوزه نیازمندی خودرو و مسکن را موظف کرده تا کاربران خود را از اول مهر از طریق سامانه امتا احراز هویت کنند. در آن زمان قید فقط یک سامانه برای احراز هویت مورد انتقاد جدی قرار گرفت حال در دستورالعملی که از سوی وزارت صمت به اتحادیه کسب و کارهای مجازی ابلاغ شده است برای احراز هویت ۲ سامانه به آنان پیشنهاد شده است.
هماکنون تمامی سامانههای درج آگهی آنلاین مانند دیوار، شیپور و همراه مکانیک از سرویسهای احراز هویت برای کاربران خود استفاده میکنند برخی از آنان سرویس احراز هویت امتا را نیز روی بستر خود فعال کردهاند.
دستورالعمل ابلاغی برای احراز هویت پلتفرمهای درج آگهی آنلاین خودرو
مدت زمان پیشبینی شده برای احراز هویت در پلتفرمهای درج آگهی آنلاین
همچنین آنان باید امکان احراز صلاحت کسب و کارهای آگهی دهندگان خودرو را از طریق استعلام سیستمی مراجع مجوز دهنده از جمله سامانه مرکز امور اصناف و بازرگانان فراهم کنند. در این دستورالعمل قید شده است که برای تفکیک میان آگهی دهندگان خودروی شخصی و نمایشگاهدارانی که اقدام به آگهی خودروی خود در بستر آگهیهای آنلاین میکنند، مرکز امور اصناف و بازرگانان باید نسبت به تعیین و ابلاغ آستانه تعداد آگهی بدون نیاز به پروانه صنفی اقدام کند.
این دستورالعمل در شرایطی از سوی وزارت صمت ابلاغ شده است که شیپور و دیوار به عنوان دو پلتفرم اصلی آگهی آنلاین در بازار در شرایط فعلی سقف مشخصی برای تعداد آگهیهای منتشر شده از سوی افراد روی بسترهای خود تعیین کردهاند. در این دستورالعمل قید شده که تا اول آذر ماه باید پلتفرمهای درج آگهی آنلاین امکا احراز صلاحیت کسب و کار آگهیدهندگان را روی بسترهای خود فراهم کنند.
کمیته نظارت بر کسب وکارهای مجازی مرکز اصناف ایران در مهرماه ۹۸ اقدام به تدوین چارچوب فعالیت نیازمندیهای آنلاین کرده بود تا از طریق آن امکان نظارت بر آگهیهای آنلاین وجود داشته و از سویی جلوی افزایش قیمت بیدلیل در بازار گرفته شود.
در آن چارچوب هر کاربر عادی پس از احراز هویت گروههای کالایی مسکن و خودرو احداکثر اجازه ثبت ۳ فقره آگهی در ماه را خواهد داشت البته کاربران صنفی پس از تایید توسط سامانه از محدودیت مذکور معاف میشوند. در این چارچوب پیش بینی شده است در صورت اتصال سامانه احراز هویت مشتریان به سامانههای تعیین مالکیت خودرو قید محدودیت تعداد آگهی برای مالک خودرو قابل تعدیل خواهد بود.
طبق دستورالعمل ابلاغ شده از سوی صمت به اتحادیه کسب و کارهای مجازی باید امکان احراز وجود خودروی آگهی شده از طریق استعلام سیستمی بیمه نامه شخص ثالث آن از سامانه بیمه مرکزی فراهم شود. این اقدام به منظور کنترل و جلوگیری از درج آگهی صوری برای خودروهای ناموجود صورت گرفته است. برای اجرایی شدن این بند از دستورالعمل به پلتفرمها تا ۵ أذر ماه فرصت داده شده است.
بر این اساس پلتفرمها باید برای هر یک از احرازهای در نظر گرفته شده ( احراز هویت، احراز صلاحیت و احراز وجود خودرو) نشان مجزایی اختصاص دهند و وضعیت هر آگهی را از منظر این احرازها به بینندگان آگهی اطلاع دهند. یعنی پلتفرمها روی هر آگهی مشخص کنند که شخص آگهی دهنده احراز هویت شده یا خیر یا اگر نمایشگاه دار آگهی خودرو را منتشر کرده مشخص کند تا این نمایشگاه جواز کسب دارد یا خیر و همچنین بیمه نامه صادر شده آن را نیز مشخص کند. همچنین این پلتفرمها باید تعداد آگهیهای منتشر شده توسط یک اگهی دهنده خودرو را برای بینندگان آگهی مشخص کند.