کمیسیون تجارت الکترونیکی نصر تهران طی بیانیهای ضمن مخالفت با دستور وزارت صمت مبنی بر اجبار احراز هویت برای درج آگهی خودرو خواستار توقف آن و اعمال نظرات پلتفرمهای آگهی در تصویب مصوبهای جدید در رابطه با ساماندهی موثرتر آگهیهای خودرو شد. این در حالی است که رییس مرکز تجارت توسعه الکترونیکی روز گذشته اعلام کرد احراز هویت آگهی دهندگان خودرو اختیاری است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، پلتفرمهای نیازمندی آنلاین به عنوان بسترهای مجازی معرفی کالا و خدمت نقش قابل توجهی را در افزایش مبادلات اقتصادی، کاهش هزینههای مبادله، بهکارگیری دوباره کالاهای دست دوم، حذف واسطههای مبادله و رونق کسبوکارهای خانگی ایفا میکنند. فعالیت بیش از ۸۰۰ هزار کسبوکار مستقل و پویا اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و کسبوکارهای خانگی گواه اصلی این موضوع است.
این کمیسیون در بیانیه منتشر شده صدور دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص الزام به استفاده از سامانه امتا و سماوا در پلتفرمهای آگهی خودرو از جمله دستوراتی میداند که بدون شک سد بزرگی را در برابر بخش گستردهای از مبادلات مورد انتظار در بستر فضای مجازی قرار خواهد داد: «علاوه بر آن نباید از یاد برد که رفع مشکل اصلی بازار خودرو از طریق ورود نهادهای تنظیمگر همچون سازمان حمایت از مصرفکنندگان، شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار و خودروسازان برای اصلاح، تنظیم بازار مربوطه و کنترل انحصار صورت میگیرد.»
کمیسیون تجارت الکترونیکی نصر تهران معتقد است پلتفرمهای نیازمندی آنلاین با توجه به انگیزه اقتصادی و مسئولیت اجتماعی در راستای سالمسازی بستر خود، نهایت تلاش خود را برای تحقق احراز هویت معتبر و کامل انجام میدهند؛ با این حال اجرای چنین سیاستهایی نباید مزیت اصلی اینگونه پلتفرمها را که همانا ایجاد بستری برای معرفی کالا و خدمت و مبادلات اقتصادی افراد است با مشکل روبرو سازد.
رویه تنظیمگری کشورهای دیگر در زمینه پلتفرمهای آگهی آنلاین نیز استفاده از سیستمهای احراز هویت به شکل گسترده را نپذیرفته است. تایید هویت کاربر از طریق آدرس الکترونیکی و اخذ کد تایید با شماره تلفن رایجترین شیوهی تایید هویت در کشورهای دیگر است.
در این بیانیه اجرای چنین دستوری به علت عدم استماع نظرات بخش خصوصی، عدم ارائه اطلاعات از سوی نهادهای متولی به پلتفرمها و در نتیجه سختتر شدن مراحل احراز هویت برای کاربران، باعث ریزش شدید کاربران عنوان شده که این ریزش نتیجهای جز کاهش مبادلات در بستر فضای مجازی نخواهد داشت:
«اقدامات و تصمیمات مذکور نه تنها هزینههای ناشی از ورود به پلتفرمهای نیازمندی را افزایش میدهد بلکه منجر به مهاجرت کاربران از رسانههای رسمی و قانونی به صفحات و کانالهایی خواهد شد که بر روی آنها هیچگونه نظارت درونی یا بیرونی صورت نمیگیرد. در بسیاری از موارد این کانالها هدفی جز ایجاد فضایی ملتهب در بازار و تغییر مسیر بازار به سمت خود را دنبال نمیکنند؛ فضایی که دولتمردان بههیچ وجه قابلیت نظارت بر آن را نداشته و وضع از گذشته وخیمتر میگردد.»
آنطور که در بیانیه نصر تهران آمده است پلتفرمهای آگهی با وجود ضعف در ساختارهای احراز هویت کشور مانند سیمکارتهای مجهولالهویه، احراز هویت را وظیفه اجتماعی خود میدانند، از پیادهسازی سیستمهای احراز هویت معتبر بر بستر خود تماما حمایت و استقبال میکنند.
کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران اعتقاد دارد عدم توجه به بخش خصوصی در تدوین دستور به عنوان نهادهای تنظیمشونده نتیجهای جز شکست اجرای دستور نخواهد داشت. تجربیات گذشته تنظیمگری در این حوزه، این گزاره را اثبات میکنند. علاوه بر این با توجه به فنیبودن اجرای این دستور مشخص است که نشنیدن راهکارهای تخصصی که توسط مجریان یا پلتفرمها ارائه میشود و همینطور عدم هماهنگی با ایشان برای تعیین زمان انجام، اجرای این دستور را با مشکل جدی روبرو خواهد ساخت.
با توجه به جمیع جهات مذکور کمیسیون تجارت الکترونیکی نصر تهران این تصمیم شتابزده و غیرکارشناسی را آغاز روند تضعیف کسبوکارهای مجازی به عنوان سکوهای مجازی بومی و کاملا توسعه یافته در داخل کشور میداند. علاوه بر آن ورود افراد به بسترهای غیرقانونی مبادلات تجاری، هزینههای سرسامآوری را بر نهادهای ناظر بار خواهد کرد که به هیچ وجه منطقی نیست:
«این تصمیم نهتنها اقدامی نمایشی برای بهبود وضعیت بازار خودرو است بلکه نهاد متولی بهجای اصلاح کارآمد و ریشهای مشکلات این حوزه، به دنبال خلع مسئولیت از خود و نهادن آن بر دوش پلتفرمی است که تنها نمایهای از وضعیت وخیم بازار را برای اصلاح وضع موجود پیش روی سیاستگذاران میگذارد.»
در پایان این کمیسیون ضمن اعلام مخالفت شدید خود با این دستور، با توجه به وظیفه خود در جهت حمایت از بستر
کسبوکارهای مجازی اکیدا خواستار توقف آن و اعمال نظرات پلتفرمهای آگهی در تصویب مصوبهای جدید در خصوص ساماندهی مؤثرتر آگهیهای خودرو است.
این بیانیه در حالی منتشر شده است که رییس مرکز تجارت توسعه الکترونیکی در نشست خبری روز گذشته خود اعلام کرد زیرساخت احراز هویت آگهیدهندگان باید توسط پلتفرمهای آگهی ایجاد شود اما انجام آن توسط آگهی دهندگان اجباری نیست. او تاکید کرد آنها یک سیاست نرم را پیش گرفتند تا دیگر برخلاف ضوابط قبلی الزام آور نباشد و ابلاغیه از سوی وزارت باعث ریزش مشتریان این پلتفرمها نشود.