اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

November 28, 2021
15:01 یکشنبه، 7ام آذرماه 1400
کد خبر: 130840

۴۰۰ هزار کاربر باعث از دسترس خارج شدن دیجیکالا در بلک فرایدی شدند

 
مدیران فنی دیجی‌کالا بعد از دسترس خارج شدن این پلتفرم تجارت الکترونیکی در زمان آغاز حراج بلک فرایدی یا جمعه سیاه اعتراف کردند که تا کنون دیجی‌کالا تمرکز خود را روی افزایش ظرفیت گذاشته‌ بود اما امسال در نظر دارند تا این پلتفرم را مقیاس‌پذیر کنند تا بتواند ترافیک زیاد کاربران را تحمل کند. آنان می‌گویند بعد از شروع پاندمی، انتخاب این مجموعه تمرکز بر افزایش ظرفیت به جای سرمایه‌گذاری روی زیرساخت بوده است اما قصد دارند در سال آینده برای حل مسائل زیرساختی، اپلیکیشن دیجی‌کالا را از ورژن ۱.۰ به ورژن ۲.۰ انتقال بدهند.
 
به گزارش پیوست، در آخرین دقایق روز پنجشنبه، درست در آستانه بزرگ‌ترین حراج سال یعنی بلک فرایدی، سایت دیجی‌کالا ۳۸ دقیقه از دسترس مردم خارج شد. امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا، به پیوست گفته بود که این پلتفرم به دلیل ترافیک بیش از حد از دسترس خارج شده و به محض دریافت اطلاعات فنی، آن را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد.
 
حالا علی فروتن‌نژاد، مدیر مهندسی دیجی‌کالا، در گفت‌وگو با پیوست از ابعاد فنی این اتفاق می‌گوید. فروتن‌نژاد با اشاره به این نکته که ترافیک روی سایت دیجی‌کالا در شب بلک‌فرایدی به نوعی رکوردشکنی محسوب می‌شود در این باره توضیح می‌دهد:‌ «بر اساس برنامه‌های قبلی ما قرار بود رکورد تخفیف یک میلیون تومان باشد اما این رکورد تا دو میلیون تومان هم رفت.»
 
او ادامه می‌دهد: «ساعت ۱۱ و ۵۵ دقیقه شب جمعه حدود ۴۰۰ هزار کاربر به طور همزمان روی پلتفرم دیجی‌کالا بودند و این برای ما یک رکورد بود؛ علاوه‌ بر این هر ۴۰۰ هزار کاربر مشغول انجام عملیات بودند و اطلاعات زیادی به واسطه این عملیات در رفت‌وبرگشت بود.»
 
مدیر مهندسی می‌گوید: «کار هر سال برای ما سخت‌تر می‌شود چراکه ترافیک‌مان در حال دو برابر شدن است و مدام رشد می‌کند اما از سوی دیگر پیچیدگی‌های کار هم رو به افزایش است؛ به عنوان مثال انبار بزرگ‌تر، رکوردهای قیمت، تنوع کالا و خدمات هم بیشتر می‌شوند اما اطلاعاتی که باید پردازش کنیم و ترافیک سایت هم افزایش پیدا می‌کند و هر سال با مسائل جدیدتری مواجه هستیم.»
 
افزایش ظرفیت به جای زیرساخت
یکی از اصلی‌ترین انتقادات کاربران در طول از دسترس خارج شدن سایت دیجی‌کالا این بود که چرا تک بازیگر قدرتمند تجارت الکترونیکی برای مدیریت حجم بالای کاربران زیرساخت مناسبی ندارد؟ مدیران دیجی‌کالا در پاسخ به این سوال می‌گویند هنوز زیرساخت فنی قابل اطمینانی در کشور وجود ندارد تا دیجی‌کالا بتواند بر اساس آن خود را مقیاس‌پذیر کند.
 
فروتن‌نژاد در این باره می‌گوید:‌ «ما فرایند تغییر معماری دیجی‌کالا را از اوایل امسال آغاز کردیم تا بتوانیم با توجه به زیرساخت خودمان آن را مقیاس‌پذیرتر کنیم اما نکته اینجاست که این فرایند طولانی است و بر اساس برنامه، حدود دو سال طول خواهد کشید.»
 
او از برنامه‌های این پلتفرم برای تغییر ورژن ۱.۰ به ورژن ۲.۰ خبر می‌دهد:‌ «برنامه ما این است که در بلک‌فرایدی سال بعد، اگر شرایط به همین صورت بماند، تیم‌مان کوچک‌تر نشود و همکاران‌مان مهاجرت نکنند، اپ‌مان را روی ورژن ۲.۰ ببریم؛ در تلاشیم اپلیکیشن دیجی‌کالا را طوری طراحی کنیم که در مواقعی مانند بلک‌فرایدی و یلدا ترافیک بیشتری را تحمل کند.»
 
با این حال، امیرحسن موسوی می‌گوید باید به این واقعیت اعتراف کرد که هنوز در ایران توان فنی لازم برای میزبانی از این تعداد کاربر و با این پیچیدگی فرایند وجود ندارد. او می‌گوید دیجی‌کالا در تلاش است تا این توان فنی را با وجود محدودیت‌های داخلی ایجاد کند.
 
مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا، امیرحسن موسوی
فروتن‌نژاد نیز در این رابطه با تاکید بر این موضوع که بزرگ‌ترین مشکل فعلی مهاجرت نیروهای متخصص از کشور است می‌گوید: «برای مدیریت چنین سیستمی نیاز است آن را بشناسید؛ اتفاقی که به دلیل مهاجرت نیروهای متخصص به سختی می‌افتد. به همین دلیل است که ما در سال‌های گذشته روی توسعه محصول تمرکز کرده بودیم تا بتوانیم وارد بازارهای جدید شویم و محصولات مختلفی داشته باشیم و بعد سعی کنیم روی زیرساخت سرمایه‌گذاری کنیم.»
 
او بر این باور است که اگر در ابتدای پاندمی کرونا دیجی‌کالا توسعه بازار را به سرمایه‌گذاری روی زیرساخت ترجیح نمی‌داد، باید بسیاری از سفارشات مردم را لغو می‌کرد. فروتن‌نژاد همچنین بر این باور است که این انتخاب به دلیل فروش محصولات نبوده و بیش از آن به خاطر مسئولیت اجتماعی‌ای بوده که این مجموعه‌ احساس کرده است.
 
مدیر مهندسی دیجی‌کالا در آخر می‌گوید: «ما می‌دانستیم که پلتفرم‌مان این مشکلات را دارد اما تمرکزمان را روی افزایش ظرفیت گذاشتیم. در واقع تصمیم کسب‌وکار این بود اما ان‌شاءالله برای سال بعد برنامه‌های دیگری داریم و با توجه به شرایط امروز تمرکز مجموعه بر این است که پلتفرم را مقیاس‌پذیر کنیم و ارتقای ورژن بدهیم. ان‌شاءالله در سال آینده ورژنی از سایت خواهیم داشت که می‌تواند ترافیک کاربران را مدیریت کند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.